راهبرد حمایت از بنگاه‌ها، یک ضرورت است

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۱۴
راهبرد حمایت از بنگاه‌ها، یک ضرورت است

گروه بنگاه‌ها  

این واقعیت که دولت از چه طریقی قصد دارد روند حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط را در دستور کار قرار دهد، پرسشی است که همواره در افکار اهالی اقتصاد و کارشناسان قرار داشته است.

 بنگاه‌هایی که براساس ظرفیت‌های قابل توجه خود بخش قابل توجه اشتغال‌زایی را در کشورمان ساماندهی می‌کنند و در صورت حمایت و توجه بیشتر می‌توانند بخشی از نارسایی‌های اقتصادی کشورمان را در حوزه‌هایی چون، تولید، بازاریابی، صادرات و نهایتا اشتغال‌زایی ساماندهی کنند.

 در پاسخ به این نقش کلیدی است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 84 هزار و 700 بنگاه تولیدی در کشور وجود دارد، می‌گوید: از مجموع این بنگاه‌ها 78 هزار و 400 بنگاه کوچک و خرد هستند که اگر از آنها حمایت نشود دچار آسیب می‌شوند. علی یزدانی که در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان جنوبی در بیرجند صحبت می‌کرد افزود: حمایت از بنگاه‌های تولیدی یک رسالت همگانی است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: 35 هزار بنگاه تولیدی با 10 تا 49 نفر، 43 هزار بنگاه با کمتر از 10 نفر کار می‌کنند که با کوچک‌ترین مشکل دچار آسیب خواهند شد.

وی با بیان اینکه 38 درصد بنگاه‌های تولیدی خرد در داخل شهرک‌ها مستقر هستند، عنوان کرد: همچنین 59 درصد بنگاه‌های کوچک در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.

وی اضافه کرد: از مجموع بنگاه‌های تولیدی خرد و کوچک، 40 هزار و 316 مورد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستند.

 اشتغال بیش از 2میلیون نفر در بنگاه‌های تولیدی

یزدانی، اشتغال بنگاه‌های طبق پروانه‌های بهره‌برداری را 2میلیون و 467 هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این میزان اشتغال، 807 هزار نفر داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشغول هستند.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به طرح‌های دارای جواز تاسیس، یادآور شد: از حدود 29 هزار و 937 جواز تاسیس طرح‌های صنعتی در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی که در حال ساخت و ساز است 28 هزار و 300 مورد خرد و کوچک است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در راستای تاکید مقام معظم رهبری که باید به روستا‌ها و مناطق کمتر توسعه یافته در زمینه اشتغال و تولید توجه بیشتری شود نواحی صنعتی در مناطق کمتر برخوردار تصمیماتی گرفته شد که نتایج در آینده بسیار نزدیک مشخص خواهد شد. یزدانی بیان کرد: در یک‌سال و 15 روز گذشته از 527 ناحیه و شهرک صنعتی در سراسر کشور بازدید شد، صنعتگران هر شهرستانی متناسب با ویژگی‌های خودش با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند که خراسان جنوبی مستثنی از این امر نیست. وی ادامه داد: با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در حوزه‌های مختلف از جمله معادن، صنایع معدنی، گردشگری، خدمات، صنایع دستی، کشاورزی و غیره در استان‌ها وجود دارد می‌توان با همدلی و همفکری با یکدیگر که از الزامات مهم اقتصاد مقاومتی است تحولی جدی در شهرک‌ها را داشته باشیم. وی عنوان کرد: به عنوان نمونه با وجود همه محدودیت‌ها در 8ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک 60 درصد در واگذاری‌ها رشد قابل توجهی داشته‌ایم که در واگذاری قراردادها 66 درصد و واگذاری مساحت‌ها 50 درصد رشد داشتیم. وی یادآور شد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یک سازمان توسعه‌یی وابسته با سازمان صنعت، معدن و تجارت است که سه سازمان توسعه‌یی شامل ایدرو، صنایع کوچک و سازمان توسعه، نوسازی و گسترش صنایع کوچک ایمیدرو زیرمجموعه این وزارتخانه هستند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ادامه داد: همچنین پنج صندوق حمایتی و ضمانتی تحت پوشش این وزارتخانه است که چهار صندوق آن می‌تواند در این استان ارائه خدمت کند و از سازمان‌های توسعه‌یی هر سه سازمان امکان حضور در استان را دارند.

 واگذاری زمین رایگان به 796 شهرک

و ناحیه صنعتی

یزدانی گفت: سختگیری در استانی مانند خراسان جنوبی که از ظرفیت‌ها و نیروی انسانی خوبی برخوردار است باید کاهش یابد تا سرمایه‌گذار دولتی و خصوصی به امر سرمایه‌گذاری تشویق شود.

وی بیان کرد: بیش از 960 شهرک و ناحیه صنعتی دولتی، 9 منطقه ویژه اقتصادی و 86 شهرک و ناحیه صنعتی غیردولتی در کشور داریم که به موجب مصوب شورای وزیران مجوزها را ما می‌دهیم.

وی یادآور شد: از این میزان در 796 شهرک و ناحیه صنعتی زمین در قالب حق انتفاع و به صورت رایگان واگذار می‌شود و آنچه از مردم اخذ می‌شود برای زیرساخت‌هاست.

وی اضافه کرد: در خراسان جنوبی با تشخیص استاندار که از متمایز‌ترین هیات‌مدیره‌ها برای تصمیم‌گیری و تحرک در استان است همه اختیارات به هیات‌مدیره استان داده شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: هر سرمایه‌گذاری بخواهد در استان سرمایه‌گذاری کند با هر شرایط که هیات مدیره استان تشخیص دهد می‌تواند اقدام کند، اگر سختگیری‌ها برای سرمایه‌گذاران منقطع شود در جهت توسعه استان گام برنداشته‌ایم لذا باید شرایط سهل‌تر شود تا همه راغب سرمایه‌گذاری شوند.

یزدانی عنوان کرد: بیش از 40 هزار و 562 بنگاه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقر هستند که 813 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند. وی گفت: در خراسان جنوبی از نظر میزان پیش پرداخت، مدت تنفس، زمان بازپرداخت اقساط، اعمال مشوق تا 80 درصد در قیمت حق انتفاع مشمول به ایجاد اشتغال و تولید استاندار به عنوان هیات‌مدیره هرچه تصمیم بگیرند ما حمایت خواهیم کرد. وی افزود: در حوزه تکمیل زیرساخت‌ها با توجه به پراکندگی استان اقدامات خوبی صورت گرفته است، یک چهارم منابع تملک و دارایی و ردیف‌های مختلف به این امر اختصاص یافته است. وی ادامه داد: ما نیز به سهم خود از منابع و اعتبارات ملی سال جاری در اختیار استان قرار می‌دهیم تا تحولی در سیمای شهرک‌ها و نواحی صنعتی به وجود بیاید.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در ارتباط با بازدید از نواحی صنعتی خراسان جنوبی گفت: شهرک صنعتی طبس با 2 مشکل جدی دوبانده شدن جاده و پست برق دیهوک و طبس، مشکل کسری آب و زیرساخت‌های مخابرتی و ارتقای سطح مبلمان شهرک مواجه بود که تصمیماتی برای بهبود این وضعیت اتخاذ شد. یزدانی عنوان کرد: در حوزه صنایع کوچک در استان‌های مشابه خراسان جنوبی 100 درصد هزینه آموزش بنگاه‌ها، 50 درصد هزینه تحقیق و توسعه، 50 درصد هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌ها، کل هزینه‌های استاندارد از جمله بازرسی و آزمایشگاه به عنوان مشوق در اختیار بنگاه‌ها قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در چهار صندوق تحت نظر این سازمان اسناد تجاری، مشایی، کشاورزی و غیره به عنوان تضمین از بنگاه‌ها پذیرفته می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلات جدی بنگاه‌های کوچک این است که در ابتدا به مطالعات فنی و اقتصادی و عامل بازار توجه نمی‌کنند لذا دچار بحران می‌شوند و همه مسائل متوجه خودشان و دولت می‌شود.

وی یادآور شد: با استفاده از اساسنامه بانک صنعت و معدن و چند بانک دیگر برای حمایت از بنگاه‌های خرد و کوچک تلاش داریم بانکی با نرخ تسهیلات ویژه ایجاد کنیم چراکه با تسهیلات 18 درصد بنگاه‌ها توان حرکت ندارند.

 

ارسال نظر