اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۷۹

 انحصار در آلومینیوم سندیت ندارد

شاتا  با توجه به همکاری 3 شرکت تولیدکننده آلومینیوم و تولید ۲۹۴هزار تن شمش آلومینیوم توسط این شرکت‌ها در سال گذشته، انحصار در آلومینیوم سندیت ندارد و در صورت مشاهده اقدام قانونی به عمل خواهد آمد. در پاسخ به ادعای خلاف واقع برخی رسانه‌ها درخصوص «انحصار در تولید آلومینیوم» مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی جهت شفاف‌سازی ارائه داد: براساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت به بورس کالا 3شرکت تولیدی ایرالکو، المهدی و هرمزال متعهد به عرضه مستمر و منظم ماهانه 16هزار تن شمش خالص(میانگین هفتگی 4هزار تن) در بورس شدند. در سال گذشته توسط 3تولیدکننده 294هزار تن شمش آلومینیوم تولید شد که از این مقدار 112هزار تن آن برای تامین مواد اولیه(پودر آلومینا) صادرات انجام شد و 182هزار تن جهت تامین نیاز صنایع پایین‌دستی عرضه داخلی داشت. همچنین در جلسه‌های متعددی که با حضور تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صنایع پایین دستی در ایمیدرو و بورس کالای ایران در مهر ماه تشکیل شد، موضوع مجددا بررسی و در نامه‌یی از سوی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عرضه مقدار اعلام شده مجددا تاکید شد. بر این اساس با توجه به همکاری شرکت‌های تولیدکننده، انحصار در آلومینیوم سندیت ندارد و در صورت مشاهده اقدام قانونی به عمل خواهد آمد.

 کاهش ضریب خود‌اتکایی چای در ایران

تسنیم  معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور گفت: درحال حاضر ضریب خوداتکایی چای در ایران ۲۲درصد است در سال این رقم ۲۷درصد بوده است. گودرز خردادپور افزود: این ضریب در سال گذشته 27درصد بوده که امسال به دلیل وقوع خشکسالی به 22درصد کاهش یافته است. او ادامه داد: ضریب خوداتکایی چای کشور را در قالب دو برنامه 5 ساله توسعه با تکیه بر افزایش محصول در واحد سطح، احیای باغات متروکه، به زراعی، تغذیه و هرس مناسب بوته‌های چای و تجهیز باغات به آبیاری مدرن می‌توان تا 50 درصد ارتقا بخشید. معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور میزان مصرف فعلی چای در ایران را 105تا 110هزار تن اعلام کرد و گفت: این حجم تا 10سال آینده با توجه به افزایش جمعیت در مملکت به 120هزار تن در سال خواهد رسید. او افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، پیش‌بینی می‌شود طی دو برنامه توسعه 5 ساله ششم و هفتم توسعه 50 درصد چای مورد نیاز در داخل تولید شود. خردادپور اظهار کرد: دستیابی به این عدد دور از انتظار نیست؛ چراکه بیش از 75هزار تن چای طی سنوات گذشته در کشور تولید شده است.

 فاکتورهای مهم برای سرمایه‌گذاران

فارس   رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: به دلیل اینکه برای سرمایه‌گذاران خارجی تمامی فاکتورهای بین‌المللی مهم است نزول ۴پله‌یی ایران در فضای کسب وکار جهانی بر روابط اقتصادی بین‌المللی موثر است. محمد لاهوتی در مورد نزول 4پله‌یی کسب وکار جهانی ایران و تاثیر آن بر روابط اقتصادی و تجاری بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: رتبه‌بندی بین‌المللی بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی و به طورکلی تجارت خارجی هر کشور و روابط اقتصادی بین‌المللی کشورها با هم تاثیرگذار است. رییس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: قطعا 4پله نزول ایران در فضای کسب وکار جهانی بر روابط اقتصادی بین‌المللی ایران تاثیرگذار است. این درحالی است که اگر در بحث تامین اجتماعی و مالیات‌ها یک مقدار برای فعالان اقتصادی کشور ازجمله تولید‌کنندگان و صادرکنندگان تسهیلات ایجاد شود، رتبه جهانی فضای کسب وکار ایران می‌تواند به راحتی به 80 تا 70 برسد. لاهوتی گفت: کاهش رتبه فضای کسب وکار قطعا روی سرمایه‌گذاری داخلی تاثیرگذار است چراکه سرمایه‌گذاران حتی سرمایه‌گذاران داخلی در این فضا احساس امنیت نمی‌کنند.

 رشد صادرات فرش ایران پس از برجام

ایرنا  معاون بازاریابی مرکز ملی فرش ایران گفت: پس از توافق برجام، صادرات فرش ایرانی طی سال گذشته 23.8درصد و در 6 ماه نخست امسال 13.3درصد رشد داشته است. مجتبی فیض‌اللهی افزود: فرش یکی از بهترین مصادیق در حوزه اشتغال، اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید ناخالص ملی و کاهش بیکاری است. او یادآور شد: با کمترین میزان سرمایه و در کمترین فضا در حوزه فرش می‌توان اشتغال ایجاد کرد و در زمینه کاهش نقدینگی و افزایش بهره‌وری از سرمایه ملی گام برداشت. فیض‌اللهی با بیان اینکه صادرات فرش ایران دچار بحران 10ساله شده بود، اظهار کرد: درحالی که صادرات فرش ایران در سال 80 به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسید، این میزان در سال‌های 90و 91 به حداقل رقم خود افول کرد. معاون بازاریابی مرکز ملی فرش ایران گفت: جنبش‌های جهانی و از سوی دیگر تحریم‌ها تاثیر قابل توجهی بر صادرات فرش ایران گذاشت ولی این روند پس از توافق برجام روند صعودی یافت. او افزایش 23.8درصدی صادرات فرش در سال 95و 13.3درصدی در 6 ماهه امسال را قابل قبول اما غیرمطلوب خواند و خاطرنشان کرد: ایران باید به جایگاه حقیقی خود که همان صادرات 50 درصدی فرش مورد نیاز جهان بود، دست یابد. فیض‌اللهی با بیان اینکه مشکلات بسیاری در زمینه فرش کشور وجود دارد، بیمه نبودن اغلب بافندگان، مالیات و مالیات بر ارزش افزوده را نمونه‌یی از این مشکلات خواند. معاون بازاریابی مرکز ملی فرش ایران گفت: درحالی که هم‌اکنون فقط 320هزار نفر از بافندگان فرش در کشور بیمه هستند یک میلیون نفر بافنده و بیش از 700هزار نفر فعال تمام وقت در این زمینه وجود دارد که اغلب آنان بیمه تامین اجتماعی ندارند. او به اجرای طرح پایش بافندگان فرش بیمه شده، اشاره کرد و بیمه بودن 320هزار نفر را نتیجه این پایش برشمرد. فیض‌اللهی به تلاش این مرکز برای معاف کردن فرش از مالیات و مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و تحقق این هدف را نیازمند همراهی استان‌ها و نمایندگان مجلس برشمرد.

 

ارسال نظر