2 قرن تا برابری جنسیتی

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۳۲
2 قرن تا برابری جنسیتی

گروه گوناگون|

آخرین گزارش‌ شاخص جهانی شکاف جنسیتی نشان می‌دهد براساس روند فعلی، این شکاف تا 100سال دیگر کاهش نخواهد یافت. هر چند که این پیش‌بینی قطعی نیست؛ چراکه در سال 2016 نوسان‌های بسیاری در این زمان‌های تعیین شده، بود. پیش از این گفته شده بود که 83 سال زمان برای برطرف شدن شکاف جنسیتی در جهان نیاز است. هنگامی که شاخص‌های جهانی شکاف جنسیتی بررسی شود، علت نوسان موجود در زمان‌های تعیین شده، روشن می‌شود. آن طور که در گزارش‌ها به دست آمده، شکاف جنسیتی در جهان طبق 4 شاخصه اصلی بررسی می‌شود؛ این شاخص تفاوت‌های میان دو جنس را در 4 بعد سیاسی، اقتصادی، آموزش و بهداشت بررسی می‌کند.

طبق اعلام مجمع جهانی اقتصاد، برای متوقف کردن شکاف جنسیتی اقتصادی حدود 217سال زمان نیاز است. آن طور که در گزارش مجمع جهانی اقتصاد آمده از سال 2006 تاکنون جمعیت زنانی که به بازار کار وارد شده‌اند بیش از 250میلیون نفر افزایش یافته است. با این‌ حال در 10سال گذشته شکاف جنسیتی اقتصادی تنها 3درصد کاهش داشته که با این روند، زمان زیادی برای برطرف شدن شکاف جنسیتی در اقتصاد نیاز است. در واقع بنابر این گزارش درحالی که در سال‌های اخیر زنان بیشتری وارد بازار کار می‌شوند، روند کاهش فاصله دستمزد زنان و مردان کند شده است. گفته شده که انجمن جهانی اقتصاد، گزارش‌های خود را بر پایه نتایج واقعی اجتماعی منتشر می‌کند. در واقع به جای استفاده از آمارهای مبتنی بر قوانین رسمی، سندهای امضا شده و قرارهای دولتی از شاخص‌های عینی و واقعی استفاده می‌کند. همچنین بررسی میزان برابری میان زنان را به بررسی میزان توانمندسازی زنان ترجیح می‌دهد. در واقع به جای تمرکز بر زنان و رویکرد تک ‌جنسیتی و مقایسه زنان در سراسر جهان با هم رویکرد دوجنسیتی اتخاذ کرده و با در نظر گرفتن فاصله زنان و مردان، جنسیت را در مرکز کار خود قرار می‌دهد.

طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، شکاف جنسیتی در توانمندسازی سیاسی در مقایسه با اقتصاد به زمان کمتری برای برطرف شدن نیاز دارد. با توجه به بررسی تعداد زنان در جایگاه‌های سیاسی و پست‌هایی که تاکنون به آنها محول شده است تقریبا حدود یک ‌قرن زمان لازم است تا شکاف جنسیتی در امور سیاسی برطرف شود. تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که تنها 4کشور در جهان وجود دارند که بیشتر رهبران سیاسی آن زن هستند.

امروزه تقریبا در بیشتر کشورهایی که به دنبال توسعه و اصلاحات هستند، آموزش و پرورش، کلیدی‌ترین گزینه به ‌شمار می‌رود. در قرن حاضر رویکردهای متفاوتی در توانمندی‌های آموزش و پرورش افزوده شده که در نهایت منجر به کاهش قابل توجه شکاف جنسیتی در بحث آموزش شده است. طبق تازه‌ترین آمار صورت‌ گرفته، با توجه به روند کنونی، حدود 13سال برای برطرف شدن شکاف جنسیتی در آموزش زمان نیاز است. در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورها، تحصیل برای زنان و مردان به صورت اجباری درآمده و تلاش‌های بسیاری برای مبارزه با تعصب‌ها و چالش‌های فرهنگی صورت گرفته است. با مطالعه وضعیت موجود در آموزش و پرورش می‌توان دریافت که در سال‌های اخیر تلاش‌های موفقیت‌آمیزی برای شناسایی چالش‌های آموزشی و مقابله با آنها صورت گرفته است.

طبق نظر بسیاری از کارشناسان، گزارش شکاف جنسیتی در مقابل گزارش‌های سطح توسعه، اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه ممکن است در برخی کشورهای توسعه ‌یافته، شاخص‌های بالایی برای بهداشت زنان مشاهده شود درحالی که در همان کشور، شکاف جنسیتی عمیقی در بحث بهداشت وجود داشته باشد. همچنین با توجه به این گزارش، افزایش برابری جنسیتی بین زنان و مردان به افزایش صرفه‌جویی در هزینه‌های خانوار و تغییر الگوی هزینه منجر خواهد شد که در نهایت به نفع بخش‌هایی همچون مواد غذایی، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، مراقبت از کودک و امور مالی منجر می‌شود.

 

 

ارسال نظر