اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۹۶

در تجارت با روسیه از برنامه تعیین شده عقب‌ مانده‌ایم

اسدالله عسگراولادی با اشاره به همسایگی هزار سال ایران و روسیه گفت: در 300سال گذشته دو کشور فراز و نشیب‌های بسیاری با هم داشته‌اند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روابط دو کشور به سمت دوستی، برادری و رفاقت پیش رفته است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به دیدار روسای جمهور دو کشور گفت: مذاکرات بسیار ارزشمندی با حضور روسای جمهور دو کشور صورت گرفت و در خصوص مسائل مختلف از جمله مباحث اقتصادی و گمرکی بحث به عمل آمد که امیدواریم نتایج این ملاقات و گفت‌وگو در ماه‌های آینده مشاهده شود.

وی با بیان اینکه کشور روسیه سالانه بین 40 تا 45 میلیارد دلار از سراسر دنیا محصولات کشاورزی وارد می‌کند، گفت: اما سهم ایران از این رقم بسیار ناچیز و اندک است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اظهار داشت: حجم تجارت ایران با کشورهای دورتر مانند چین حدود 42 تا 43میلیارد دلار است در حالی که با کشور همسایه روسیه این حجم مبادلات 2میلیارد دلار است که حدود یک میلیارد و 600 میلیون دلار آن از روسیه به ایران وارد و حدود 400 میلیون دلار هم از ایران به روسیه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه تجارت ایران و چین در سال 2017 به مرز 50میلیارد دلار نزدیک می‌شود، گفت: با کشورهای مختلف از جمله عراق، افغانستان و هند حجم تجارت ما بیشتر از روسیه است و باید دلیل این امر را جست‌وجو کرد.

عسگراولادی اظهار داشت: در حالی که در برنامه توسعه ششم حجم تجارت با روسیه پنج میلیارد دلار در سال هدف‌گذاری شده اما در عمل مشکلاتی وجود دارد که اجازه عبور از مرز 2 میلیارد دلار در سال را نمی‌دهد.

وی افزود: هم‌اکنون تنها روزانه یک پرواز از تهران به مسکو برقرار است که رسیدن به جنوب روسیه و آستاراخان از طریق آن با معطلی زیادی مواجه است و می‌خواهیم که این مشکل با تعامل دو کشور حل شود و یک برنامه پروازی برای آن در نظر گرفته شود.

عسگراولادی اظهار داشت: کمیسیون مشترک تجاری دو کشور در آینده نزدیک تشکیل می‌شود و از فعالان اقتصادی دو کشور می‌خواهم پیشنهادات خود در زمینه رفع موانع تجاری موجود را به این کمیسیون ارائه دهند. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه برای گسترش روابط تجاری بین دو کشور 3 مشکل وجود دارد، گفت: مشکل اول روابط بانکی دو کشور است و لازم است که تعداد بانک‌های کارگزاری دو کشور بیشتر شود. وی با بیان اینکه مشکل دوم حمل و نقل است، گفت: حمل و نقل ریلی ما برای کالاهای تجاری بسیار ضعیف است و نمی‌توانیم مواد کشاورزی را با استفاده از خط ریلی صادر کرد. عسگراولادی اظهار داشت: مشکل بعدی در زمینه توسعه صادرات مربوط به مشکلات گمرکی است که باید حل شود ضمن اینکه بازرگانان که کالا صادر می‌کنند در گمرک ارزش کالاهای صادراتی خود را کمتر بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه جهانگیری از این موضوع که صادرکننده خوبی نداریم ناراحت است، گفت: البته درست می‌گوید صادرکننده خوب نداریم اما من می‌گویم که ما صادرات خوبی نداریم.

عسگراولادی گفت: آقای نعمت‌زاده وزیر دولت قبل در جلسه‌یی به شوخی گفتند که ما باید چند صادرکننده خوب وارد کنیم که من در جواب به وی گفتم که ما به جای واردات صادرکننده خوب چند وزیر خوب وارد کن که بتواند وزارت خانه را خوب اداره کند.

وی با بیان اینکه مبادا ناامید شویم خطاب به حاضرین ایرانی، گفت: مملکت مال شماست و باید آن را بسازیم و اگر لازم است باید با دولت و وزیر اقتصاد و سایر وزرا توصیه‌های لازم را داشته باشیم و امیدواریم این همایش منجر به قراردادهای خوبی بین تجاری دو کشور شود.

بیش از ۷۰ درصد کالای الکتریکی در داخل تولید می‌شود

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان صنف الکتریک تهران گفت: بیش از ۷۰ درصد کالای صنف الکتریک در داخل کشور تولید می‌شود.

حسین درودیان افزود: توانایی ساخت تمام کالاهای مورد نیاز لوازم الکتریکی در کشور وجود دارد و در حال حاضر نیز بالای ۷۰ درصد نیاز این صنف در داخل تولید می‌شود و تنها در برخی موارد واردات داریم.

وی تصریح کرد: کالاهایی از قبیل سیم، کابل، کلید و پریز که در بازار وجود دارند اکثر ساخت داخل هستند، و تنها در تولید کابل تخصصی مانند کابل‌های ضدآب و کابل‌های مختص شرکت نفت واردات داریم و در بخش سیم و کابل‌های معمولی نیازی به واردات نداریم.

درودیان گفت: در بخش تولید لامپ نیز به خودکفایی رسیده‌ایم و بیشتر لامپ‌های موجود در بازار تولید داخلی هستند و شرکت‌های معتبر تولید لامپ نیز در سال‌های اخیر به تولید لامپ‌های LED روی آورده‌اند و به صورت خیلی اندک واردات داریم که آن هم واردات قطعه یا مواد اولیه برای تکمیل و تولید محصول است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان صنف الکتریک اظهار کرد: در تهران سه هزار و ۵۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب داریم که در ۱۳رسته تولید قطعات الکتریک، رسته تولید و فروشندگی قطعات روشنایی، رسته سیم وکابل، رسته پنوماتیک، رسته تولید آیفون‌های تصویری، رسته سیم‌های لاکی عمده و خرده فروشی، رسته هواکش و … فعالیت می‌کنند.

وی افزود: عمده کالاهای لوکس و صنعتی در صنف ما وارداتی است و در چند سال اخیر فقط کسانی که به تولید اشتیاق داشتند، همچنان پا برجا مانده و با وجود متضرر شدن همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

درودیان در خصوص کالای قاچاق گفت: در همه صنوف کالای قاچاق وجود دارد و این صنف هم مشمول کالای قاچاق می‌شود. در برخی موارد به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید، تولیدکننده‌های ایرانی را تبدیل به واردکننده کرده است. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم الکتریک خاطرنشان کرد: توانایی ساخت تمام این محصولات در داخل کشور وجود دارد چه بسا اصلا عمده این کالاها نیز در گذشته در داخل کشور تولید و گاهی مونتاژ می‌شده است، اما امروزه چون کالاهای وارد شده قیمت پایین‌تری دارند و با توجه به مواردی چون تعرفه‌های گمرکی، بداظهاری در گمرکات و شرایط و ضوابط ترخیص کالاها و… باعث شده این کالاها به صورت کامل و آماده وارد کشور شوند.

 

ارسال نظر