800 هزار یورو برای «تن‌تن»

۱۳۹۶/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۵۶
800 هزار یورو برای «تن‌تن»

یک مجموعه ویژه از نقاشی‌های کارتونیست بلژیکی خالق «تن‌تن» به زودی در حراجی پاریس زیر چکش حراج می‌رود.

به گزارش رویترز، در حراجی پاریس یک نقاشی‌ از مجموعه «تن‌تن» اثر هرژه به قیمت ۸۰۰هزار یورو برابر با 1.27میلیون دلار برای فروش عرضه می‌شود.

این مجموعه که در حراجی پاریس عرضه می‌شود شامل نقاشی‌هایی نادر از «تن‌تن» با مرکب چینی و آب‌رنگ است که برای روی جلد «عصای شاه اوتوکار» کشیده ‌شده بود. این اثر نخستین‌بار سال ۱۹۳۹ در روزنامه «قرن بیستم» بلژیک منتشر شد. به گزارش مهر، این نخستین ‌باری است که این نقاشی که ارزش آن بین۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار یورو برآورد شده وارد بازار می‌شود و این اثر تاکنون در خانه مالک آن و از زمان کودکی وی باقی مانده بود. مالک اثر آن را از خود هرژه هدیه گرفته بود. چنین آثاری بسیار نادر هستند و به سختی پیدا می‌شوند.

در این مجموعه دو کمیک‌استریپ اولی که برای جلد دهم این مجموعه با عنوان «ستاره اسرارآمیز» کشیده شده و نشان‌دهنده تن‌تن و برفی است که در حال گردش زیر آسمان شب هستند نیز عرضه می‌شود. ارزیابی برای این دو اثر نیز بین ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار دلار ‌است. از زمان درگذشت هرژه در سال ۱۹۸۳، حدود ۲۳۰ میلیون نسخه از کتاب‌های «تن‌تن» در سراسر جهان فروخته شده است.

تن‌تن خبرنگار زیرک بلژیکی است که در یک‌سری ماجراهای جذاب و خطرناک قرار می‌گیرد. وی قهرمان اصلی مجموعه داستان‌های تن‌تن است و از این رو اغلب موضوعی که به نوعی مربوط به کار خبرنگاری می‌شود، وی را در سیر اتفاقاتی عجیب، توطئه‌های پی در پی و اکتشافات بزرگی قرار می‌دهد.

در سال‌های اولیه انتشار مجموعه کتاب‌های تن‌تن، مضامین نژادپرستانه یا مضامینی که در آنها از استعمار اروپاییان ستایش می‌شد، مورد انتقاد سازمان‌های حقوق بشر و ضداستعماری قرار گرفت و سرانجام هرژه این انتقادها را پذیرفت و از دهه ۱۹۳۰ به بعد داستان‌های کتاب‌های تن‌تن لحن متفاوتی پیدا کرد و حامل پیام‌های بشردوستانه شد. سال پیش نقاشی‌های اورجینال از ماجرای کشف ماه توسط «تن‌تن» در یک حراجی به قیمت 1.3میلیون پوند فروخته شد و رکورد فروش نقاشی‌های هرژه را شکست. این صفحه نیز با مرکب چینی کشیده شده و سه شخصیت اصلی این مجموعه را روی سطح ماه نشان می‌داد.

نام اصلی هرژه، جورج پاراسپر رمی بود و مجموعه «تن‌تن» او یکی از محبوب‌ترین کمیک‌های اروپایی قرن بیستم است.

 

 

ارسال نظر