سلام وزارت نیرو به محدودسازی تقاضا

۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۲۵۵
سلام وزارت نیرو به محدودسازی تقاضا

گروه انرژی   نادی صبوری   

پس از 3 ماه بلاتکلیفی در وضعیت یکی از حساس‌ترین وزارتخانه‌های ایران، دیروز و با برگزاری مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، ساختمان شیشه‌یی وزارت نیرو، سر و سامان گرفت. مراسم روز گذشته با صحبت‌‌های ستار محمودی قائم‌مقام وزارت نیرو که در 3 ماهه اخیر عهده‌دار سرپرستی وزارت نیرو نیز بود، آغاز شد. صحبت‌هایی که با توصیف شیوه مدیریتی حمید چیت‌چیان همراه شد. چیت‌چیان وزیر محبوب نیروی پیشین پس از محمودی پشت تریبون قرار گرفت و پس از تشکر از همکارانش در صنعت آب و برق خطاب به اسحاق جهانگیری گفت: «سوگند می‌خورم که همکاران ما کم نگذاشتند.» اسحاق جهانگیری نیز که دیروز چندان سرحال به نظر نمی‌رسید در خلال صحبت‌هایش عنوان کرد که کمتر مدیری را در طول سال‌های فعالیتش به دلسوزی حمید چیت‌چیان مشاهده کرده است. پس از جهانگیری، رضا اردکانیان نیز نخستین سخنرانی خود را در قالب وزیر نیروی دولت دوازدهم ایراد کرد و نشان داد که «مدیریت تقاضا» شاه‌کلید اظهارات او در 4 سال آینده خواهد بود. مشروح گزارش «تعادل» از مراسم روز گذشته را در ادامه می‌خوانید.

دیروز حمید چیت‌چیان وزیر دوست‌داشتنی کابینه یازدهم با این وزارتخانه وداع کرد و رضا اردکانیان به‌صورت رسمی عهده‌دار سمت وزیر نیرو شد. در مراسمی که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری برگزار شد، ابتدا ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو و سرپرست وزارتخانه در 3ماهه اخیر سخنرانی کرد. او با بر شمردن فعالیت‌های مهم و برجسته حمید چیت‌چیان در 4 سال اخیر عنوان کرد: «در مواردی ازجمله خصوصی‌سازی‌های ناقص چالش‌های حقوقی برای وزارت نیرو پیش آمده بود که چیت‌چیان از ظرفیت و آبروی شخصی‌اش برای حل مساله استفاده کند.» او درنهایت خطاب به چیت‌چیان گفت: «ما شما را فراموش نمی‌کنیم و قطعا دولت نیز شما را فراموش نخواهد کرد.» محمودی، اردکانیان را نیز «فرزند وزارت نیرو» توصیف کرده و او را حاصل فرهنگ این وزارتخانه دانست.

حمید چیت‌چیان که حالا دیگر باید از او با عنوان وزیر «پیشین» نیرو یاد کرد با ابراز خوشحالی از دیدار دوباره همکارانش اظهارات خود را آغاز کرد. او عنوان کرد: «از همه کارکنان صنعت آب و برق تشکر می‌کنم. در 4 سال اخیر روزهای پرالتهاب و پراضطرابی را پشت‌سر گذاشتیم و همکاران ما در این دوره دغدغه خدمت به مردم را داشتند.»

چیت‌چیان در ادامه افزود: «آقای جهانگیری! در حضور شما و مردم سوگند می‌خورم که همکاران ما کم نگذاشتند. یک نمونه همین تابستان امسال با شرایط و گرمایی که پیش آمد اگر تلاش جدی همکاران برای مدیریت مصرف نبود ما حداقل بین 3500 تا 4000 مگاوات خاموشی می‌داشتیم.»

وزیر نیروی دولت یازدهم گفت: «مردان و زنان صنعت برق انسان‌های روزهای سخت هستند.» چیت‌چیان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تشکر از حمایت‌های اسحاق جهانگیری عنوان کرد: «شما سنگ صبور ما در دولت بودید. حقیقتا دکتر جهانگیری حمایت صمیمانه‌یی نسبت به این صنعت داشتند. در مقاطع حساسی کمک‌های ایشان راه را برای وزارت نیرو باز کرد.» وزیر نیروی دولت یازدهم از اردکانیان نیز بابت پذیرش مسوولیت این وزارتخانه در شرایط «خطیر» فعلی تشکر کرد.

با پایان اظهارات چیت‌چیان مراسم رسمی تقدیر از او و معارفه رضا اردکانیان توسط اسحاق جهانگیری برگزار شد. جهانگیری پس از اعطای حکم رضا اردکانیان پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: به پاس تکریم زحمات آقای چیت‌چیان و برای معارفه اردکانیان توفیق حضور پیدا کردم. دوره مدیریت دوره محدودی است، ما اینجا هستیم که قدمی برای توسعه کشور ‌برداریم. آقای چیت‌چیان ازجمله مدیرانی است که بسیار تلاش کرد و در دوره خاصی مسوولیت پذیرفت و به عنوان اندیشمند و وزیر برنامه‌ریزی می‌کرد.»

جهانگیری که به نظر می‌آمد روز شلوغی را پشت‌سر گذاشته است، در ادامه عنوان کرد: «ما در این دوره اتفاقات سخت داشتیم اما تا خبر می‌گرفتیم وزارت نیرویی‌ها در صحنه حاضر بودند. سخت‌ترین و تلخ‌ترین اتفاق که همه را آزار داد بحث ریزگردهای استان خوزستان بود که آن شرایط را پیش آورد.» معاون اول رییس‌جمهور که پیش از این نیز بارها حمایت خود از وزارت نیرو را عنوان کرده بود در ادامه به یادآوری خاطره‌یی از چیت‌چیان پرداخته و گفت: «من ندیدم یک مدیری این‌گونه نسبت به حوزه خودش دلسوزی داشته باشد. وقتی گفتند مهاب قدس را به آستان قدس داده‌اند من به آقای چیت‌چیان گفتم حالا دولت یا مهاب قدس مگر چه فرقی دارد؟ اما ایشان ایستاد و دولت را پشت خود آورد و از مقام معظم رهبری و همچنین رییس قوه قضاییه کمک گرفت و درنهایت 20 هزار میلیارد تومان از اموال و منابع وزارت نیرو را به این وزارتخانه بازگرداند.»

جهانگیری در ادامه عنوان کرد: «همین چند دقیقه پیش با حمید چیت‌چیان شوخی کردم و گفتم مهربانی‌هایت برای وزارت نیرو بود و بداخلاقی‌هایت برای ما در دولت بود، چراکه او همیشه به‌دنبال احقاق حقوق صنعت برق و بخش خصوصی این حوزه در جلسات هیات دولت بود.» جهانگیری که نشان می‌داد نسبت به زمان آغاز سخنرانی‌اش حال و هوای بهتری دارد، به شوخی گفت: «چیت‌چیان همیشه در هیات دولت برای آب و برق روضه می‌خواند و با همین روضه‌خوانی‌ها توانست وزارت نیرو را از پرداخت 3600 میلیارد تومان بابت یارانه معاف کند.»

معاون اول رییس‌جمهوری و کاندیدای ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم در بخش دیگری از صحبت‌هایش با یادآوری عزم وزارت نیرو در حل مساله آب‌های مرزی عنوان کرد: «در آب‌های مرزی کار بزرگی انجام گرفت و هنر این بود که وزیر نیرو توانست موضوع را برای همه جا بیندازد که طرح‌های غرب کشور در زمینه آب‌های مرزی به پول نیاز دارد. به همین ترتیب در کاری استثنایی و نادر 8 میلیارد دلار با مجوز رهبری برای تکمیل طرح‌ها منابع دریافت کردند. دیروز نیز گزارش این کار را ارائه دادند که انصافا کار بزرگی انجام شده است.»

جهانگیری در ادامه عنوان کرد: «من امیدوارم حضور اردکانیان در وزارت نیرو به کشور این کمک را کند که ما دغدغه آب در کنار توسعه را تا حدی درست کنیم و در مسیر صحیح قرار دهیم و مطمئن شویم با همین منابع آب کشور را توسعه دهیم.» جهانگیری همچنین از زحمت‌ها و شخصیت بی‌ادعای ستار محمودی تشکر ویژه به عمل آورد و عنوان کرد: «زمانی که افراد در قالب سرپرست قرار می‌گیرند پس از مدتی می‌گویند خب ما هم شریک! ستار محمودی اما کمترین تمایلی به چنین چیزی نشان نداد. این‌طور انسان‌ها بسیار شایسته هستند.» او درنهایت با خوش‌‌آمدگویی به رضا اردکانیان از او خواست مسیر توسعه وزارتخانه را پیش ببرد.

رضا اردکانیان وزیر نیروی دولت دوازدهم پس از پایان اظهارات معاون اول رییس‌جمهوری، نخستین سخنرانی خود در قالب وزیر را انجام داد. او تاکید بسیار زیادی بر لزوم «مبنا قرار گرفتن برنامه مورد تاییدی مجلس» در دستور کار مدیران داشت. اردکانیان که نشان می‌داد قصد دارد مجلس را به‌شدت حامی خود نگه دارد، در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: «تاکید ما بر ضرورت تقویت سرمایه اجتماعی است. آنچه در این مسیر می‌تواند ما را در تحقق برنامه‌ها و انتظارات به جا از این صنعت یاری دهد، نقش کسانی است که در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده علاوه بر وظیفه و رسالت نظارتی خود بخشی از راه‌حلند. درخواست من از مدیران و ستاد این است که ما از این ظرفیت استفاده بهینه کنیم.» او همچنین عنوان کرد که استفاده بیشتر از نهادهای مردم‌نهاد در حل معضل آب نیز باید مدنظر قرار گیرد.

 

 

ارسال نظر