مذاکره با کره‌جنوبی برای انتشار اسناد خزانه اسلامی ایران

۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۲۰۱
مذاکره با کره‌جنوبی برای انتشار اسناد خزانه اسلامی ایران

گروه بورس|

 همایش بین‌المللی«بازار سرمایه ایران تنوع بیشتر، بازده بالاتر» روز سه‌شنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی کیش با حضور 45مهمان خارجی از 17کشور دنیا و مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد. در این مراسم رییس سازمان بورس و مدیران بورس‌ها درخصوص تازه‌ترین تحولات، برنامه‌های آتی، روند حرکتی بازار سرمایه و ارائه گزارشاتی درخصوص فعالیت‌های خود پرداختند. به گزارش«تعادل» شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم عنوان کرد: گاهی سوال پیش می‌آید که بازارهای سرمایه‌یی که با شریعت اسلام منطبق است برای سرمایه‌گذار محدودیت‌ها و مشکلاتی را ایجاد می‌کند یا خیر؟ وی در ادامه افزود: یکی از تفاوت‌هایی که سرمایه‌گذاری در اوراق اسلامی با اوراق مرسوم در دنیا دارد، این است که در منابع مخصوصی هزینه می‌شود. دبیر شورای عالی بورس اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مثبت این راهکار کاهش ریسک است چون وقتی که جای سرمایه‌گذاری مشخص باشد ما معتقدیم ریسک کمتری خواهد داشت. در بعضی از عقود لزوما سود ثابت نیست ولی در صندوق‌های با درآمد ثابت، سود ثابت است.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه اوراق مشارکت پیش از این نیز در بازار سرمایه عرضه می‌شد، ابراز کرد: انواع ابزارهای مالی اسلامی شامل اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اسناد خزانه اسلامی و... در کشور عرضه می‌شود و این ابزارها محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد نمی‌کند. بنابر اعلام رییس سازمان بورس امسال اجازه داده شده، معادل ریالی 5 میلیارد دلار اسناد خزانه اسلامی در کشور منتشر شود. وی با بیان اینکه هم‌اکنون امکان انتشار صکوک استصناع در کشور ما وجود دارد، گفت: اوراق اجاره نیز نوعی از صکوک است که در کشور ما عرضه می‌شود و برای اجاره تجهیزات، ابزار و وسایل حمل و نقل استفاده می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه برای پیشگیری شتاب‌زدگی سرمایه‌گذاران و اطمینان بخشی به آنها ایجاد شد، افزود: تضمین بانکی اوراق باعث هزینه بیشتر تامین مالی است به همین دلیل ما به دنبال رتبه‌بندی هستیم تا تامین مالی ارزان‌تر شود. محمدی خاطرنشان کرد: با شروع فعالیت موسسات رتبه‌بندی، ریسک تا حدی زیادی پایین آمده و اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه افزایش می‌یابد.رییس سازمان بورس با اشاره به برخی نگرانی‌ها درخصوص نقل و انتقال ارزی گفت: مبادلات با پول‌های محلی برخی کشورها نگرانی‌های استفاده از دلار و نوسانات ناشی از آن را کاهش می‌دهد. شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از انجام مذاکرات با کشور کره جنوبی برای انتشار اسناد خزانه اسلامی ایران در این کشور خبر داد.

 سرمایه‌گذاری خارجی؛ پرتفولیو

و استراتژیک

حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران در همایش بین‌المللی بازار سرمایه با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس بورس تهران بیان کرد: در سال‌های اخیر تحولات قابل توجهی در بازار سرمایه رخ داده است. وی در ادامه گفت: طی این مدت بورس تهران به عضویت دو فدراسیون مهم جهانی درآمده است که «فیاس» از مهم‌ترین آنهاست. قالیباف‌اصل به سهامداران فعال در بورس تهران اشاره کرد و افزود: بورس تهران به شکل سهامی عام فعالیت دارد و سهامداران آن به 3دسته کارگزاری‌ها، نهادهای سرمایه‌گذاری و اشخاص حقیقی تقسیم می‌شوند. مدیرعامل شرکت بورس تهران بیان کرد: یکی دیگر از تحولات مهم طی این سال‌ها موضوع خصوصی‌سازی شرکت‌هاست که دولت از سال ۱۳۸۵ آغاز کرده است.

طی این مدت ارزش بورس تهران ۱۰برابر شده و از ۳۰میلیارد تومان به حدود ۳۳۰میلیارد تومان رسیده است. وی در ادامه افزود: یکی دیگر از مزیت‌های بازار سرمایه ایران مربوط به تنوع نهادهای مالی است. این موضوع کمک می‌کند، سرمایه‌گذار خارجی بتواند به شکل غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کند.

 قالیباف‌اصل درخصوص توسعه نرم‌افزارها بیان کرد: در بازار مشتقه، ابزارهای فیوچرز و آپشن فعالیت خود را آغاز کردند. در این زمینه با توسعه نرم‌افزاری که صورت گرفت، سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت آنلاین فعالیت داشته باشند. وی در ادامه افزود: در سال میلادی گذشته بورس تهران با رشد ۱۰درصدی در شاخص کل همراه بوده طی این مدت همچنین توانستیم با ۱۲کشور دیگر مذاکره کرده و تفاهمنامه امضا کنیم.

مدیرعامل شرکت بورس تهران همچنین بیان کرد: براساس مقررات کشور سرمایه‌گذار خارجی به دو روش پرتفولیو و استراتژیک می‌تواند در ایران سرمایه‌گذاری کند که جذاییت این بازار را دو چندان می‌کند.

وی گفت: تمام ابزارهایی که در بورس تهران استفاده می‌شود مطابق با شریعت اسلام بوده و در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب می‌رسد.

  سکوی معاملاتی مشترک با بورس‌های کالایی دنیا

در سویی دیگر، حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران از صادرات و واردات بی‌واسطه کالا روی سکوی بورس کالا به عنوان یکی از اهداف و برنامه‌های مهم در دست پیگیری این بورس خبر داد. حامد سلطانی‌نژاد در این همایش به اقدامات بین‌المللی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: صادرات و واردات بی‌واسطه کالاها روی سکوی بورس کالای ایران باعث می‌شود از هزینه‌های معاملات کاسته شده و ریسک‌های بازار کالا به شکل بهتری در حوزه بین‌المللی پوشش داده شود. وی با اعلام اینکه از نظر بین‌المللی در افق چشم‌انداز بورس کالای ایران به دنبال ایجاد ارتباط با بازارهای خارجی و وصل شدن به بورس‌های کالایی دنیا هستیم، گفت: درصدد ایجاد سکوهای معاملاتی مشترک با همتایان خارجی خود هستیم. به گونه‌یی که تلاش داریم، کارگزاری‌های متصل با این بورس‌های کالایی را در بورس کالای ایران نیز عضو کنیم. مدیرعامل بورس کالای ایران درخصوص راه‌اندازی سکوهای معاملاتی مشترک گفت: ازجمله مواردی که درحال حاضر در بورس کالا درحال شکل‌گیری است، راه‌اندازی سکوی معاملاتی مشترک بین بورس کالای ایران و بورس ملی کالا و مشتقه هندوستان است. همچنین بورس کالای ایران درحال ایجاد فرآیندهای صادرات بی‌واسطه و مستقیم با بورس کالای پاکستان است. وی ادامه داد: همچنین بورس کالا سعی دارد، بازارهای مشتقه مشترکی را با این بازارها ازجمله کشور هندوستان شکل دهد که یکی از این کالاهای مهم، محصول قیر است و دلیل آن این است که پوشش ریسک معاملات قیر در ایران بهتر صورت می‌گیرد. علاوه بر این یکی از برنامه‌های ما شکل دادن بازار مشتقه مشترک روی ارزهای خارجی به خصوص «روپیه هند» و «وون واحد پول ملی کشور کره» است. وی افزود: برای این برنامه می‌توانیم معامله‌گران بین‌المللی را به شکل مستقیم در بورس کالا پذیرش کنیم. به ‌طوری که درحال حاضر حدود ۴۰۰معامله‌گر عضو بورس کالا هستند که می‌توانیم این عدد را به ‌شدت افزایش دهیم که در این راستا قیمت کالاهایی که معامله می‌شوند، بهتر کشف خواهند شد. همچنین بورس کالای ایران سعی دارد، همکاری‌هایی با بانک‌های جهانی انجام دهد که باعث می‌شود، انتقال پول هنگامی که معامله‌گر خارجی روی این سکو معامله می‌کند به آسانی صورت پذیرد ضمن اینکه از فرآیندهایی همچون پولشویی جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: پذیرش انبارها در خارج از ایران و در مناطق آزاد برای تحقق اهداف صادراتی، طراحی مدلی جهت انتشار بلیت حمل و نقل، ایجاد بستر بازاریابی بین‌المللی و جذب مشتری خارجی و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی با بورس‌های منطقه از دیگر برنامه‌های پیش روی بورس کالا در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی است. مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه ساختار کلی بازارهای بورس کالا را مورد توجه قرار داد و گفت: بورس کالای ایران دارای ۴ بازار مالی، مشتقه، فیزیکی و فرعی است که در این بازارها علاوه بر معاملات محصولات کشاورزی، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و صنعتی و معدنی در قالب قراردادهای نقدی، نسیه و سلف، صندوق‌های کالایی، گواهی سپرده کالایی، سلف موازی استاندارد، معاملات سلف، قرارداد اختیار معامله و قراردادهای آتی، اوراق خرید دین و کشف پریمیوم و پیمان‌های آتی نیز از ابزارهای بورس کالا هستند. وی با بیان اینکه ارزش معاملات بورس کالا 6.5 درصد GDP کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: بورس کالا مکانیسم‌های معاملاتی خود را در حد استانداردهای بین‌المللی شکل داده که فرصت بسیار مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی را در بازار ایران فراهم می‌کند. وی به افزایش حجم و ارزش معاملات بورس کالای ایران از سال ۱۳۸۶ تاکنون اشاره کرد و گفت: این روند مثبت نشان‌دهنده رابطه موثر و کارآمد بین بازارهای مالی و اقتصاد کشور است. همچنین از نظر معاملات اوراق بهادار نیز معاملات این بازار روندهای رو به رشد را نشان می‌دهد. سلطانی‌نژاد در ادامه به چشم‌انداز بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: تبدیل شدن به مرجع قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه‌یی در منطقه و تبدیل شدن به یکی از گزینه‌های اولویت‌دار تولید‌کنندگان برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری از مهم‌ترین چشم‌اندازهای بورس کالاست.

 بازدهی بالای بازار بدهی برای سرمایه‌گذاران خارجی

در سویی دیگر، مدیرعامل فرابورس ایران عنوان کرد: اوراق مشارکت سهم 9درصدی، اوراق اجاره صکوک سهم 26درصدی و اوراق مرابحه سهم 8 درصدی از بازار بدهی را دارند. این درحالی است که 56 درصد از سهم بازار بدهی متعلق به اسناد خزانه اسلامی است. امیر هامونی با بیان اینکه درحال حاضر سرمایه‌گذاران بیشتر به حوزه بازار بدهی ورود پیدا کرده‌اند، گفت: بازار بدهی فرابورس بسیار متنوع است و بازدهی بالایی دارد‌ به ‌طوری که در سال گذشته برای سرمایه‌گذاران خارجی حدود 10درصد بازدهی داشته است. وی به این موضوع که 82 درصد بازار بدهی مربوط به اوراق دولتی است، اشاره کرد و افزود: از آنجا که این بازار ضمانت دولتی دارد، اوراق موجود در آن به هیچ ‌وجه نکول نمی‌شود و دولت یک روز قبل از سررسید، ضمانت پرداخت مبلغ اسمی این اوراق را دارد. به گفته هامونی اوراق مشارکت سهم 9درصدی، اوراق اجاره صکوک سهم 26درصدی و اوراق مرابحه سهم 8 درصدی از بازار بدهی را دارند. این درحالی است که 56 درصد از سهم بازار بدهی متعلق به اسناد خزانه اسلامی است. وی به تشریح بازارها و ابزارهای فرابورس پرداخت و گفت: در سال گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس راه‌اندازی شدند که کمک بزرگی برای استارت‌آپ‌ها محسوب می‌شود. هامونی همچنین از فعالیت‌های بین‌المللی فرابورس سخن گفت و عضویت در هیات‌مدیره فدراسیون بورس‌های اروپایی و امریکایی را ازجمله فعالیت‌های بین‌المللی فرابورس عنوان کرد.

 

ارسال نظر