تاکسی‌ها بر فرازِ آسمان

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۹۰
تاکسی‌ها بر فرازِ آسمان

گروه گوناگون   

در حالی که این روزها، اخبار تولید خودروهای جدید، هیبریدی و الکتریکی، بسیار گسترده شده و توجهات را به سمت خود جلب کرده، صنعت حمل‌ونقل هوایی نیز اخیرا فعالیت‌های تجاری بسیاری در راستای پیشرفت خود داشته است. در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که ممکن است در سال‌های آینده با انقلاب بزرگی در صنعت هوایی جهان مواجه شویم.

در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که یکی از مهم‌ترین ابزار کشورها برای تقویت بخش اقتصادی خود، صنعت حمل‌ونقل هوایی است. در سال‌های اخیر طراحی و ساخت هواپیما و هلیکوپترهای مختلف، هر یک با هدف خاصی در برنامه‌های تولید کارخانه‌های بزرگ جهانی قرار گرفته است. همانطور که صنعت خودروسازی، اشتغال‌زایی بسیاری دارد، در این بخش نیز، ایجاد اشتغال با توجه به زنجیره مشاغلی که به‌واسطه استفاده از حمل‌ونقل هوایی ایجاد می‌شود، بسیار گسترده است. بر این اساس گفته شده در حالی که رقابت برای تولید خودروهای خودران به‌شدت در جریان است، برخی شرکت‌های فناوری هم به دنبال تولید تاکسی‌های پرنده تا کمتر از یک دهه آینده هستند. طبق گزارش‌های به دست آمده، رشد قابل توجه صنعت هوایی، باعث شده تا توجه بسیاری از استارت‌آپ‌ها را جهت سرمایه‌گذاری به خود جلب کند. از طرفی پیش‌بینی شده که در سال‌های آینده، ناوگان تاکسی هوایی در کنار هواپیماهای عمومی، تفریحی و تجاری، بخش قابل‌توجهی از صنعت هوایی را به خود اختصاص دهد. بر این اساس، بسیاری از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی و استارت‌آپ‌ها، برنامه‌هایی برای رشد این صنعت ارائه کرده‌اند. برای نخستین بار در سال 2013، هواپیمای دو سرنشین تمام الکترونیکی معرفی شد. گفته شده بود که این هواپیماها، می‌توانند در مدت کوتاهی بدون نیاز به خلبان مسافران را در نقاط مختلف جابه‌جا کنند. پیش از این نیز اعلام شد که یکی از تولیدکنندگان هواپیماهای جت با قابلیت پرواز سریع عمودی، نخستین نمونه تاکسی پرنده را تولید کرد که در سال گذشته میلادی به پرواز درآمد. این شرکت اروپایی گفته که در تلاش برای تولید تاکسی‌های پرنده جدیدی با موتور جت است که قابلیت جابه‌جا کردن سریع صاحبان مشاغل را داشته باشند.

در حال حاضر نیز، این هواپیماها رشد قابل توجهی کرده و در حال برطرف کردن نواقص خود هستند. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030، این هواپیماهای دو سرنشین، در آسمان بسیاری از کشورها دیده شود.

طبق تازه‌ترین آمار ارائه شده، بیشترین پروژه‌ها در صنعت هواپیماهای مسافربری الکتریکی، توسط استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مستقل هدایت می‌شوند. آنطور که در گزارش‌ها اعلام شده، حدود 46 درصد از پروژه‌های هواپیماهای الکتریکی مربوط به استارت‌آپ‌هاست.

بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی نیز، برای کاهش حجم ترافیک، تلاش دارند تا بخشی از رفت‌وآمدهای شهروندانش را از طریق راه‌های هوایی انجام دهند. بر این اساس، توجه ویژه‌یی به تاکسی‌های الکتریکی هوایی دارند. طبق آمار، سهم شرکت‌های بزرگ در کشورهای توسعه‌یافته در پروژه‌ تاکسی‌های هوایی، حدود 18 درصد اعلام شده است.

همانطور که گفته شد، هواپیماهای الکترونیک، به یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های هوایی تبدیل شده‌اند؛ به قدری که توجه شرکت‌های تولیدکنندگان موتور را نیز به خود جلب کرده‌اند. آنطور که آمار نشان می‌دهد، سهم این شرکت‌ها در پروژه‌های هواپیمای الکترونیک، حدود 5 درصد اعلام شده است.

آنطور که در گزارش‌ها آمده، کشورهای اروپای غربی و کشورهای منطقه نفتا بیشترین تلاش را برای اجرای پروژه‌های هواپیماهای الکترونیک داشته‌اند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی نیز، امیدوار هستند تا سال 2030، تعداد زیادی تاکسی پرنده را برای استفاده مسافران و صاحبان مشاغل تولید و روانه بازار کنند.

 

 

ارسال نظر