اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۲۹

روحانی: دانش نباید در قفس تنگ‌نظری‌ها قرار گیرد

حسن روحانی رییس‌جمهوری، در پیامی به کنگره بین‌المللی پیوند مغز استخوان آسیا و اقیانوسیه، بیش از ۹هزار پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان را نشانی از کارنامه درخشان ایران در این عرصه حیاتی دانست و گفت: علوم و پژوهش مرز نمی‌شناسد و دانش و اندیشه نباید در قفس تنگ نظری‌ها و تحت تاثیر رویدادهای دیگر به ویژه مسائل سیاسی قرار گیرد. او افزود: طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه دانش و به‌ویژه علوم سلولی روی داده و دریچه‎یی نوین به روی پزشکان و پزشکی امروز گشوده است. جمهوری اسلامی ایران نیز، ضمن اتکا به سرمایه‌های عظیم انسانی و انگیزه‌های برآمده از فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی؛ با پیشرفت‌های علمی جهانی همگام و به عنوان کشور پیشرو منطقه، پیشرفت‌های بالنده‌یی داشته است به‌طوری‌که پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان که نخستین‌بار در سال ۱۳۶۹ در تهران و شیراز انجام شد، امروزه در ۱۷ مرکز به بیماران ارائه می‌شود و بیش از ۹‌هزار پیوند، نشان دیگری از کارنامه درخشان ایران، در این عرصه حیاتی است. روحانی در بخش دیگری از پیامش نوشت: آنچه در این میان اهمیت دارد و هیچگاه نباید فراموش شود این است که علوم و پژوهش، مرز نمی‌شناسد و دانش و اندیشه نباید در قفس تنگ نظری‌ها و تحت تاثیر رویدادهای دیگر به ویژه مسائل سیاسی قرار گیرد.

رشد 4,1 درصدی دانش‌آموزان کاردانش

مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش از رشد 4.1 درصدی ثبت نام دانش‌آموزان در شاخه کاردانش در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در مجموع 20.79 درصد دانش‌آموزان پایه نهم وارد شاخه کاردانش شدند که این آمار چشمگیر است. مصطفی آذرکیش با بیان اینکه آمار ثبت نام در پایه دهم نسبت به سال گذشته 4.1 درصد رشد پیدا کرده است، اظهار کرد: در مجموع تاکنون 928‌هزار و 573 نفر در سامانه سناد از پایه نهم تا دهم ثبت اطلاعات شده‌اند که از این تعداد 588‌هزار و 729 نفر معادل 63.40 درصد در شاخه نظری و 193‌هزار و 6 نفر معادل 20.79 درصد در شاخه کاردانش ثبت نام کردند. او افزود: 46‌هزار و 836 نفر معادل 15.81 درصد نیز وارد شاخه فنی و حرفه‌یی شده‌اند. مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آمار ثبت‌نام در شاخه کار و دانش در سال گذشته 149‌هزار نفر معادل 16.65 درصد بود و امسال 4.1 درصد رشد پیدا کرده است، به ایسنا گفت: بسیاری از ثبت‌نامی‌های امسال قبول شده‌های خرداد بودند که نشان‌دهنده اقبال عمومی سمت رشته‌های کاردانش است. در این میان نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی، معرفی کارآفرینان برتر از طریق رسانه ملی و برنامه‌هایی چون یک روز با هنرستان، آموزش همراه با تولید در هنرستان‌ها و برپایی مسابقات و جشنواره‌های کاردانش از سوی وزارت آموزش و پرورش مهم بوده است. علاوه بر این امسال مراسم بازگشایی مدارس در بسیاری از مناطق در هنرستان‌ها برگزار شد. مجموعه اقدامات انجام شده ادامه پیدا می‌کند و نشان می‌دهد در آینده می‌توانیم شرایط بهتری داشته باشیم.

فعالیت بیش از 650‌ هزار خیر در امر مدرسه‌سازی

رییس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با اشاره به فعالیت گسترده خیرین در امر مدرسه‌سازی، اظهار کرد: هم‌اکنون ۶۵۰‌هزار خیر در داخل کشور و یک‌هزار خیر خارج از کشور در امر خداپسندانه مدرسه‌سازی فعالیت می‌کنند. محمدرضا حافظی با اشاره به اینکه ۳۷ درصد مدارس کشور توسط خیران احداث شده است، افزود: مجمع خیرین مدرسه‌ساز ۲۱ سال است فعالیت می‌کند و در نخستین سال جامعه مدرسه‌ساز، سهم خیرین مدرسه‌ساز در ساخت، بازسازی و تجهیز ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که پیش‌بینی می‌شود میزان مشارکت خیرین امسال به ۱۲۰۰ میلیارد تومان برسد حافظی از تشکیل مجمع خیرین مدرسه‌ساز برای نگهداری و تعمیر مدارس عنوان کرد: برنامه‌هایی برای احداث فضای آموزشی در کشورهای دیگر داریم و پس از ترکیه، سومین کشوری که می‌خواهیم وارد آن شویم کانادا و سپس آلمان است؛ می‌خواهیم پرچم ایران را در کشورهای دیگر هم افراشته کنیم. او از آمادگی جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور برای در اولویت قرار دادن رفع مشکل کمبود فضای آموزشی و هدایت خیرین کشور به شهرستان مریوان خبر داد.

رسیدگی بیمه‌ای به وضعیت حادثه‌دیدگان پالایشگاه نفت

به دنبال بروز حادثه در پالایشگاه نفت تهران، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از مدیر درمان تامین اجتماعی استان تهران خواست که به فوریت از آسیب‌دیدگان این حادثه عیادت و به وضعیت آنان رسیدگی کند. به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، تقی نوربخش همچنین بر لزوم برقراری مستمری بازماندگان این حادثه از سوی بخش بیمه‌یی سازمان تامین اجتماعی در اسرع وقت تاکید کرد. نوربخش ضمن اظهار تاسف از این حادثه تلخ که منجر به فوت 7 نفر از کارکنان پالایشگاه تهران و مجروح شدن تعدادی دیگر شد، اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی در چنین شرایطی برای یاری رساندن به بیمه‌شدگان و خانواده آنان مسوولیت دارد و از تمامی ظرفیت‌های این سازمان برای خدمت رسانی به حادثه‌دیدگان و حمایت از خانواده بازماندگان استفاده می‌شود. آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران در ری حدود ساعت 14 روز جمعه رخ داد و چند ساعت بعد با حضور نیروهای امدادی و آتش‌نشانی مهار شد. هنوز علت دقیق وقوع این حادثه مشخص نیست و دیگر مصدومان نیز که دچار سوختگی شده بودند، به بیمارستان منتقل شدند. هدایت‌الله جمالی‌پور، فرماندار شهرستان ری در این رابطه گفته، درحالی که کارگران و مهندسان شرکت نفت مشغول تعمیر بخشی از واحد پالایشگاه نفت بودند، براثر نشت مواد نفتی آن بخش دچار آتش‌سوزی شد.

 

 

ارسال نظر