ضرورت توسعه روابط اقتصادی و بانکی با جهان پیرامونی

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۹۷۷

گروه ایران   

کنداکتور شلوغ برنامه‌ها و دیدارهای دیپلماتیک دیروز روحانی که دیدار با مجموعه متنوعی از سفیران اروپایی، آسیایی و آفریقایی را در بر می‌گرفت، باعث شد تا این ‌بار بر خلاف سال‌های گذشته که سال تقویمی اصحاب رسانه و مطبوعات با سخنرانی شخص رییس‌جمهوری تحویل می‌شد در نخستین روز افتتاح نمایشگاه مطبوعات امسال، جهانگیری سخنرانی افتتاحیه را انجام دهد و روحانی در ساختمان ریاست‌جمهوری پذیرای نمایندگان سیاسی سایر کشورها باشد. بر این اساس روز گذشته سفرای جدید 4 کشور از 3 قاره جهان به دیدار حسن روحانی رفتند تا استوارنامه‌های خود را تقدیم رییس‌جمهوری ایران کنند.

روحانی در دیدار سفرای جدید فنلاند، تانزانیا، فیلیپین و سریلانکا روابط ایران با این کشورها را مثبت و رو به رشد ارزیابی کرد و بر ضرورت توسعه مناسبات اقتصاد، فرهنگی و سیاسی تاکید کرد؛ موضوع توسعه مناسبات بانکی و افزایش دامنه‌های اعتباری میان ایران و فضای بین‌المللی موضوع مشترکی است که معمولا هنگام تقدیم استوارنامه‌های سفرا به رییس‌جمهوری مطرح می‌شود و راهکارهای اجرایی برای تحقق آن مرور می‌شود.

سفرای این کشورها نیز در دیدارهای خود با رییس‌جمهوری ایران خواستار توجه ایران به افزایش تعاملات و گسترش سرمایه‌گذاری در این کشورها شدند؛ مطالباتی که می‌تواند سطح مراودات اقتصادی و صادراتی دو طرف را براساس اهداف از پیش تعیین شده، محقق کند.

 ضرورت تقویت مناسبات تهران– هلسینکی

فنلاند ازجمله کشورهای اروپایی محسوب می‌شود که بلافاصله پس از امضای برجام تلاش کرد تا نوع تازه‌یی از روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با ایران را در دستور کار قرار دهد. براساس این دورنمای مثبت است که رییس‌جمهوری ایران، روابط ایران و فنلاند را مثبت و رو به گسترش دانست و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه و تقویت مناسبات و همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تهران- هلسینکی تاکید کرد.

به گزارش پاد، روحانی دیروز هنگام دریافت استوارنامه «کیو نوروانتو» سفیر جدید فنلاند در تهران با اشاره به ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و پیشرفت‌های دو کشور در بخش‌های مختلف ازجمله، صنعتی و علمی اظهار کرد: افزایش ارتباط‌ و همکاری‌های علمی و فناورانه ایران و فنلاند مفید و حائز اهمیت خواهد بود.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران فنلاندی هم می‌توانند در این بخش‌ها حضور فعال داشته باشند.

«کیو نوروانتو» سفیر جدید فنلاند نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود به رییس‌جمهوری کشورمان، حضور در ایران را به عنوان سفیر کشور فنلاند برای خود مایه افتخار دانست و گفت: روابط تهران- هلسینکی در سال‌های اخیر رو به توسعه بوده و مقامات عالیرتبه دو کشور ارتباط و رایزنی‌های خوبی با هم داشته‌اند. سفیر جدید فنلاند با اشاره به تعاملات رایزنی‌ها و توافقات انجام شده میان سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و هیات‌های تجاری ایران و فنلاند بر ضرورت اهتمام در راستای اجرای توافقات انجام شده، تاکید کرد.

 ضرورت توسعه روابط بانکی ایران و سریلانکا

بعد از دیدار با سفیر جدید کشور اروپایی فنلاند نوبت به سفیر جدید سریلانکا رسید که استوارنامه خود را تقدیم روحانی کند. رییس‌جمهور، روابط ایران و سریلانکا را دوستانه و مثبت دانست و تصریح کرد: اراده دو دولت بر توسعه همه ‌جانبه روابط و همکاری‌های فی‌مابین است و ایران آماده توسعه و تقویت همه‌ جانبه مناسبات تجاری، اقتصادی، علمی و فرهنگی با سریلانکاست.

روحانی هنگام دریافت استوارنامه «ام شریف انیس» سفیر جدید سریلانکا در تهران با اشاره به ضرورت توسعه روابط بانکی ایران و سریلانکا در راستای گسترش مناسبات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور اظهار امیدواری کرد که با تلاش مسوولان دو کشور، روابط و همکاری‌های ایران و سریلانکا به نفع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

«ام شریف انیس» سفیر جدید سریلانکا نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رییس‌جمهور کشورمان به روابط دیرینه ایران و سریلانکا در بخش‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، تجاری و اقتصادی اشاره کرد و بر ضرورت اهتمام و تلاش برای توسعه و تحرک در روابط و همکاری‌های دو کشور تاکید کرد. سفیر جدید سریلانکا همچنین با بیان اینکه توسعه روابط و مناسبات دوستانه با ایران مبنای سیاست خارجی سریلانکاست خواستار افزایش حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایران در پروژه‌های سرمایه‌گذاری سریلانکا شد.

 تعمیق همکاری‌ها با فیلیپین

همچنین رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران و فیلیپین همواره از روابط بسیار خوب و دوستانه‌یی برخوردار بوده‌اند، اظهار کرد: ایران از گسترش و تعمیق همکاری‌ها با فیلیپین به ویژه در حوزه اقتصادی استقبال می‌کند و مسیر برای توسعه همکاری‌ها هموار است.

روحانی در دیدار «ویلفر دو سانتوس» سفیر جدید فیلیپین، اهمیت سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه فعالیت‌های اقتصادی تهران- مانیل را مورد تاکید قرار داد و گفت: بی‌تردید آشنایی بخش‌های خصوصی دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر می‌تواند در تحکیم مناسبات اقتصادی ایران و فیلیپین بسیار موثر باشد.

«ویلفر دو سانتوس» سفیر جدید فیلیپین نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود به روحانی گفت: امیدوارم با مبارزه مشترک و همگانی شاهد نابودی کامل معضل جهانی تروریسم باشیم.

سانتوس همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس سران آ. س. آن در کشورش ابراز امیدواری کرد که ایران نیز در سطح مناسب در این نشست شرکت کند.

 توسعه همکاری‌ها در بخش معدن و انرژی

رییس‌جمهور گفت: کشور تانزانیا دروازه مهمی برای اتصال به شرق قاره آفریقاست و با توجه به موقعیت و توانمندی‌های ایران، توسعه روابط دو کشور از اهمیت منطقه‌یی برخوردار است.

روحانی در دیدار «مبارک ناصر مبارک» سفیر جدید اکردیته تانزانیا اظهار کرد: ایران علاقه‌مند است، سطح روابط و همکاری‌های خود را با تانزانیا افزایش دهد. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط ایران و تانزانیا ازجمله در حوزه معادن و انرژی وجود دارد و ایران آمادگی دارد، تجربیات خود را در این زمینه در اختیار تانزانیا قرار دهد.

«مبارک ناصر مبارک» سفیر جدید اکردیته تانزانیا نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود با بیان اینکه تانزانیا برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی خود با ایران اهمیت بسیار زیادی قایل است، گفت: ایران پیشرفت‌ها و دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف علمی و فنی به ویژه انرژی دارد و امیدوارم، بتوانیم از تجربیات ایران در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شویم.

 

ارسال نظر