تولید خودرو و اتوبوس در آذربایجان

۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۹۰۰
تولید خودرو و اتوبوس در آذربایجان

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی از مذاکرات با مقامات آذری در مورد احداث خط تولید اتوبوس و خودرو با مشارکت ایران در آذربایجان خبر داد.

کرباسیان که در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی به باکو سفر کرده است، روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور باکو به زودی در تهران برگزار می‌شود و یکی از موضوعات مهم این کمیسیون، احداث خط تولید اتوبوس با مشارکت ایران در جمهوری آذربایجان است. وزیر اقتصاد با اشاره به توافقات روسای جمهوری دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان گفت: چند پروژه مشترک مهم بین دو کشور درحال اجراست که یکی از آنها ساخت کارخانه خودرو‌سازی در آذربایجان است که گمرک این کشور در واردات تجهیزات این کارخانه همکاری خوبی با طرف ایرانی داشت.

وی افزود: در زمینه ماشین‌آلات کشاورزی نیز ایران آمادگی ارائه کمک‌های فنی و مهندسی و صادرات را در این زمینه دارد تا کشور آذربایجان که دارای زمین‌های کشاورزی حاصلخیزی است، بتواند ماشین‌آلات را جایگزین نیروی انسانی در بخش کشاورزی کند.

کرباسیان گفت: در زمینه راه آهن نیز بین دو کشور دو پروژه و اقدام مهم در جریان است، یکی خط آهن آستارا- آستارا است که تا ماه دسامبر(آذر ماه) به بهره‌برداری می‌رسد و دیگری راه آهن رشت- آستاراست که درحال اجراست.

وی افزود: با اتمام خط آهن رشت- آستارا، تمام کشورهای همسایه ایران در جنوب، غرب و شرق که شامل 14کشور است به آذربایجان وصل می‌شوند و آذربایجان نیز از طریق خلیج فارس به آسیای جنوب شرقی وصل می‌شود.

 24 ساعته شدن گمرک آستارا

همچنین در روز گذشته رییس کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان با کرباسیان دیدار کرد. وزیر اقتصاد در این دیدار گفت: با توجه به حجم تردد بالا بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان به ویژه از گذرگاه مرزی آستارا، گمرک این منطقه از این پس در تمام ساعات شبانه‌روز برای تردد مسافران باز خواهد بود.

به گفته کرباسیان افزایش ساعت کاری گمرک آستارا یک امر ضروری برای تسهیل تردد بین دو کشور بود که اجرای آن را به طور جدی پیگیری می‌کنیم. شبانه‌روزی شدن گمرک آستارا متقابلا از سوی آیدین علی اف، رییس کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان مورد تایید و استقبال قرار گرف. علی اف با بیان اینکه جمهوری آذربایجان اصلاحات زیادی در حوزه گمرک انجام داده است که نتیجه آن بهبود روابط و توسعه تجارت خواهد بود، گفت: آذربایجان دروازه ورود به کشورهای همسود و بازار 200میلیونی منطقه است و با توجه به قراردادهای تجارت آزاد آذربایجان با گرجستان و اوکراین و تعرفه‌های پایین گمرکی با این دو کشور، تولید و صادرات از آذربایجان برای شرکت‌های ایرانی می‌تواند به صرفه باشد.

وی گفت: ما نیز با افزایش نیروی انسانی شاغل در گمرک با موضوع 24ساعته شدن گمرک آستارا همراهی خواهیم کرد.

 

ارسال نظر