اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۸۳

لغو طرح قیمت‌گذاری در خرده‌فروشی‌ها

فارس| وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: طرح قیمت‌گذاری برخی کالاها در واحدهای خرده‌فروشی با توجه به تاکید رییس‌جمهوری لغو شد. محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: طرح قیمت‌گذاری برخی کالاها در واحدهای خرده‌فروشی با توجه به تاکید رییس‌جمهوری لغو شد. در این نامه وزیر صنعت آمده است، شیوه جلوگیری از اعلام قیمت توسط کارخانه روی کالا به گونه‌یی باشد که امکان تخفیف‌های 50درصد با دخالت سازمان حمایت فراهم شود.

اجباری شدن استاندارد 2700 کالا

ایسنا| رییس سازمان ملی استاندارد گفت: امسال یک‌هزار کالای داخلی و ۱۷۰۰کالای وارداتی مشمول استاندارد اجباری شده‌اند، این در حالی است که تمام کالاها و خدمات باید پیوست استاندارد داشته باشند و حرکت در این مسیر نیازمند تعامل دستگاه‌های اجرایی مربوط است. نیره پیروزبخت در مراسم آیین تجلیل از واحدهای نمونه استاندارد استان قزوین اظهار کرد: به دنبال این هستیم که در روز جهانی استاندارد پیمانی دوباره ببندیم تا بیشتر از قبل در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان به استاندارد بپردازیم.

او تصریح کرد که روز جهانی استاندارد می‌تواند گذری بر مفاهیم پویایی استاندارد از گذشته تاکنون داشته باشد و از این رو هر ساله دارای شعارهای مختلف و خاصی است که هر یک با پیشرفت تکنولوژی در دنیا ایمنی مصرف‌کنندگان و بحران‌های موجود را در تمام ایام استاندارد مرور کنیم.

پیروزبخت بیان کرد: گذری بر مفاهیم پویای استاندارد باید مورد توجه قرار گیرد و از این‌رو گرامیداشت روز استاندارد می‌تواند، اثرگذار باشد. رییس سازمان ملی استاندارد تاکید کرد: در سال‌های اخیر استاندارد مفهوم خود را در تمام حوزه‌ها اعم از کالا، خدمات و فرآیندها تغییر داده است این در حالی است که در گذشته تنها استاندارد کالاها مدنظر بود.

به گفته او، شعار روز جهانی استاندارد هر ساله با توجه به پیشرفت تکنولوژی در دنیا و همچنین مطالبات ملی و بین‌المللی انتخاب می‌شود و امسال در بین ۱۳۶ کشور، یک جوان ایرانی پوستر روز جهانی استاندارد را طراحی کرده است. پیروزبخت توضیح داد: تمام دستگاه‌ها باید در اجرایی شدن مفاهیم استاندارد تلاش کرده و بر رعایت استاندارد در جامعه اهتمام ورزند. او گفت: در چرخه‌ تجارت حلال می‌توانیم، عملکردهای مثبت‌تری داشته و از این رو می‌توانیم از ظرفیت گردشگری بیشتر استفاده کنیم.

خودرو از شمول انحصار خارج شود

پایگاه خبری اتاق تهران| رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران با بیان اینکه سال 1396 با رشد 14.5درصدی افزایش دستمزد روبه‌رو بودیم و همچنین تیرماه امسال هم قیمت فولاد 16درصد رشد داشته و قیمت سایر نهاده‌ها و مواد اولیه هم بین 5 تا 15درصد افزاش یافته است، معتقد است که طبیعتا قیمت خودرو باید افزایش یابد و این امر عادی است. محمدرضا نجفی‌منش در عین حال چاره را در پایان یافتن قیمت‌گذاری خودرو می‌داند و می‌گوید: شورای اقتصاد باید خودرو را از شمول انحصار خارج کند و شورای رقابت هم دیگر وارد قیمت‌گذاری نشود. تعیین قیمت خودرو باید به بازار سپرده شود و اطمینان داشته باشید بازار هوشمندانه با این موضوع برخورد خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه طبق اعلام دولت نرخ تورم تولید در سال گذشته 8.8درصد بوده، می‌گوید: با وجود اینکه تورم تولید 8.8درصد اعلام شده، چگونه این انتظار وجود دارد که قیمت خودرو از سوی خودروسازان رشد پیدا نکند؟ شرکت‌های خودروسازی در حال حاضر به دلیل همین فشارها که در سال‌های گذشته وجود داشته و بحث قیمت‌گذاری‌ها از سوی شورای رقابت با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو شده‌اند.

نجفی‌منش می‌گوید: ماجرا و چالش اصلی صنعت خودروسازی در حال حاضر قیمت‌گذاری است و این از زمانی شروع شد که فردی آمد و گفت یک کیلو پراید چند؟ و بعد هم شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو وارد شد و از آن زمان مشکلات خودروسازان افزایش یافت.

او با بیان اینکه در هیچ کشور دنیا قیمت‌گذاری خودرو از سوی دولت صورت نمی‌گیرد، گفت: ما تنها کشوری هستیم که می‌بینیم دولت در آن به بحث قیمت‌گذاری خودرو ورود کرده است و از سال 1391 که این موضوع در کشور ما اجرایی شده به بعد هم هیچ کشوری باز به تقلید از ما این کار را انجام نداده است. او با بیان اینکه در سال‌های گذشته شرکت‌های خودروساز با ضرر و زیان 6هزار میلیارد تومانی به دلیل قیمت‌گذاری خودرو مواجه شده‌اند، می‌گوید: «قیمت‌گذاری خودرو از سال 1391 باعث شد تا شرکت‌های خودروساز نتوانند بدهی‌های خود را به قطعه‌سازان پرداخت کنند و همچنین توسعه در کارخانه‌ها و تمرکز بر تولیدات جدید عملا متوقف شد.»

جزئیات عملیاتی شدن سامانه جامع تجارت

فارس| مدیرکل بسترسازی تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه یک دوره پنج‌ساله برای تکمیل این سامانه لازم است، گفت: ۲ سال از عمر این سامانه می‌گذرد و بر اساس برنامه هر ساله برخی بخش‌های این سامانه وارد مدار می‌شود. بهنام امیری گفت: سامانه جامع تجارت ایران جزو سامانه‌های بزرگ در کشورها محسوب می‌شود که تجربیات دنیا نشان می‌دهد، عملیاتی‌سازی این سامانه‌ها به یک دوره پنج‌ساله نیاز دارد.

او با بیان اینکه دو سال از عمر سامانه جامع تجارت ایران می‌گذرد، گفت: بر اساس برنامه تدوین شده هر ساله برخی بخش‌ها و فازهای این سامانه عملیاتی و وارد مدار می‌شود.

امیری با بیان اینکه سامانه جامع تجارت ایران دارای دو حوزه داخلی و خارجی است، گفت: حوزه خارجی آن دارای سه بخش واردات، صادرات و ترانزیت است که در حال حاضر در حوزه واردات، عملیاتی مانند ثبت مجوز، ثبت سفارش و عملیات بانکی به صورت 100درصد انجام می‌شود و بازرگانان برای واردات از این سه حوزه در سامانه جامع تجارت بهره‌ می‌گیرند. به گفته او، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ماه‌های آینده عملیات مربوط به حمل و نقل و گمرک هم در این سامانه عملیاتی می‌شود.

 

ارسال نظر