نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۳۷

افزایش قابلیت پیش‌بینی بازار کالا: با توسعه یافتن ابزارهای مشتقه نظیر فوروارد و فیوچرز در بورس کالا در کنار ایجاد مکانیسم‌های تشکیل ابزارهای نوین مالی نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اوراق بدهی می‌توان به قابلیت پیش‌بینی‌پذیر کردن بازارها کمک کرد. علی اسلامی‌بیدگلی رییس هیات‌مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، به قابلیت پیش‌بینی‌پذیر کردن بازارها به کمک ابزارهای مالی اشاره کرد و گفت: برای پیش‌بینی‌پذیر شدن بازارها به برخی ابزارهای تکمیلی نیاز است تا بتوان از این طریق نوسانات بازار را محدود‌تر کرد و تاثیر‌پذیری ریسک‌های سیستماتیک را کاهش داد. اسلامی‌بیدگلی با ذکر مثالی ادامه داد: عوامل بیرونی موثر در تغییر قیمت مواد اولیه، یکی از متغیرهایی است که باعث افزایش نوسانات شده و قابلیت پیش‌بینی را با مشکل مواجه می‌کند به‌طوری که در سال‌های گذشته انتشار شایعاتی همچون افزایش قیمت گاز، برق و سایر هزینه‌های تولید یا حذف تعرفه مواجه بودیم که باعث افزایش نوسانات شده و قابلیت پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار را با مشکل مواجه می‌کرد. رییس هیات‌مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی به عوامل درونی اشاره کرد و افزود: ابزارهای مشتقه ابزاری است که می‌تواند به پیش‌بینی‌پذیر شدن بازارها کمک کند؛ لذا توسعه ابزارهای مشتقه و تنوع محصولات مختلف در بورس کالا به‌عنوان یکی از پیش‌نیازهایی است که در جهت افزایش قدرت پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار به کار گرفته می‌شود. رییس هیات‌مدیره شرکت خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای اصلی در بورس‌های کالایی ابزارهای مشتقه نظیر فوروارد و فیوچرز است که در کنار ایجاد مکانیسم‌های تشکیل ابزارهای نوین مالی نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اوراق بدهی مختلف به قابلیت پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار کمک می‌کند.

درج 4 نماد معاملاتی در بازارهای فرابورس ایران: چهار نماد معاملاتی مربوط به شرکت‌های راه‌آهن حمل و نقل، کولاک شرق، توسعه و عمران شهرستان نایین و بیمه حکمت صبا در بازارهای فرابورس ایران درج شدند. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، بازارهای دوم، شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) و پایه به ترتیب سه بازاری هستند که نماد معاملاتی این چهار شرکت را در خود جای داده‌اند. بر این اساس نماد «حرآهن» مربوط به شرکت راه‌‌آهن

حمل و نقل در بازار دوم، «غکولاک» در تابلو رشد بازار SME و دو نماد «خعمرا» و «بحکمت» مربوط به شرکت‌های توسعه و عمران شهرستان نایین و بیمه حکمت صبا در تابلو ج بازار پایه درج شدند. شرکت راه‌آهن حمل و نقل در زمینه حمل محصولات معدنی، سوختی، ترانزیت کالا، خودرو و... به فعالیت مشغول است. آن‌طور که در امیدنامه این شرکت نیز ذکر شده «حرآهن» در بخش حمل و نقل بین‌المللی با مشارکت دو شرکت عمده حمل و نقل ریلی قزاقستان و ازبکستان درصدد توسعه حمل و نقل ریلی صادراتی، وارداتی و ترانزیتی است. این شرکت که در تاریخ 22 شهریورماه امسال نزد سازمان بورس ثبت شده، پس از احراز تمامی شرایط لازم برای پذیرش از روز یکم آبان ماه به عنوان یکصد و شصت و سومین نماد معاملاتی (نودمین شرکت در بازار دوم) در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد. در همین حال بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز شاهد درج پنجمین نماد معاملاتی در این بازار بود. بدین‌ترتیب نماد شرکت کولاک شرق که در گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی جز قند و شکر»، زیرگروه «تولید نوشیدنی و آبمیوه» قرار دارد، چهارمین شرکتی است که موفق به درج نماد معاملاتی خود یعنی «غکولاک» در تابلو رشد این بازار شده است. پیش از این نماد معاملاتی شرکت‌های پتروصنعت گامرون، سیمان سفید ارومیه و مجتمع تولیدی نیلی صنعت کرمان در تابلو رشد این بازار درج شده بودند و شرکت گز سکه نیز در تابلو دانش‌بنیان بازار SME معاملات خود را آغاز کرده بود.

 

ارسال نظر