سپرده‌گذاران نگران نباشند

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۳۰
سپرده‌گذاران نگران نباشند

 تذکر حاجی‌دلیگانی در مورد  استیصال سپرده‌گذاران کاسپین

گروه بانک و بیمه |محسن شمشیری|

 روز چهارشنبه 3 آبان 96، ‌نمایندگان مجلس در تذکرهای جداگانه نسبت به وضعیت موسسات غیرمجاز و مشکل سپرده‌گذاران آنها، خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر رییس‌جمهور، وزیر اقتصاد، شبکه بانکی و... شدند

به گزارش «تعادل»، حاجی‌دلیگانی در تذکری خطاب به لاریجانی درباره وضعیت ساماندهی سپرده‌گذاران موسسات اعتباری گفت: در یک جلسه غیرعلنی که با حضور رییس کل بانک مرکزی برگزار شد شما از وی خواستید که ظرف 7 روز آینده گزارشی از اقدامات انجام شده برای ساماندهی سپرده‌گذاران موسسات اعتباری ارائه کنند اما تاکنون پاسخگو نبوده‌اند و مردم در دریافت حق و حقوق‌شان بلاتکلیف مانده‌اند.

 تذکر محمدخدابخشی، شهروز برزگر، علی وقفچی، سیدمهدی فرشادان و‌ اللهیار ملکشاهی به اتفاق تعداد 20 نفر از نمایندگان به رییس‌جمهور درباره اینکه چرا پس از گذشت چند ماه مشکل سپرده‌گذاران موسسه آرمان و توسعه وحدت و کاسپین حل نشده است، تذکر حسینعلی حاجی‌دلیگانی درمورد وضعیت سپرده‌گذاران کاسپین، تذکر کوچکی‌نژاد نماینده رشت به وزیر اقتصاد درخصوص عدم رسیدگی به مشکلات سپرده‌گذاران کاسپین، تذکر جواد کاظم‌نسب نماینده اهواز به رییس‌جمهور درباره تعیین‌تکلیف سپرده‌گذاران موسسه‌های مالی غیرمجاز و تذکر حبیب‌الله دهمرده به وزیر اقتصاد درخصوص اینکه چرا بانک‌ها بخشودگی سود و دیرکرد وام‌های زیر 100 میلیونی را در بعضی نقاط اصلا عمل نمی‌کنند و در برخی نقاط دیگر به‌صورت سلیقه‌یی عمل می‌شود، بخشی از این تذکرهای مختلف نمایندگان در رابطه با وضعیت موسسات غیرمجاز و سپرده‌گذاران آنها و عملکرد شبکه بانکی بوده است.

 تذکر حاجی‌دلیگانی نسبت به استیصال سپرده‌گذاران کاسپین

در همین رابطه حاجی‌دلیگانی ‌عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، نسبت به مستاصل شدن سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری ازجمله کاسپین به‌دلیل تداوم مشکلات‌شان یادآور شد: حدود دو ماه پیش در مجلس، گزارش تخلفات کاسپین را طبق ماده ۲۳۶ به قوه‌قضاییه فرستادیم، اما تا الان خبری نداریم که در قوه‌قضاییه چه گذشته است. وی با بیان اینکه نسبت به این مساله سوالات جدی داریم، خواستار پیگیری رییس مجلس شورای اسلامی در این خصوص شد.

 لاریجانی: سپرده‌گذاران اضطراب نداشته باشند

علی لاریجانی رییس مجلس، درخصوص تذکر نمایندگان و از جمله تذکر حسینعلی حاجی‌دلیگانی درمورد مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری گفت: در بحث کاسپین موضوعاتی مطرح است و رییس کل بانک مرکزی به مجلس آمد و به ایشان تاکید شد موضوع را باید سریعا پیگیری کند. سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری اضطراب نداشته باشند چراکه سه قوه در حال پیگیری مشکلات آنان هستند.

رییس مجلس ادامه داد: برای حل مسائل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری مشکلاتی وجود داشت که برخی از اموال و دارایی‌های این شرکت‌ها و موسسات اعتباری و بانک‌ها براساس نظر دستگاه قضایی توقیف شده بود بنابراین امکان استفاده از دارایی‌ها و ارائه آن به مردم ممکن نبود. وی گفت: جلسات مختلفی در مجلس برگزار شد تا بررسی شود که چگونه می‌توان براساس قوانین پول‌های مردم را عودت داد و قوه‌قضاییه اگر می‌خواست پول‌ها را بدهد باید به نسبت کسانی که پول داده‌اند به همه پول‌ها را می‌داد و آنها را مسترد می‌کردند و باید توقف ایجاد می‌شد تا حکم صادر شده تا پول‌ها به یک نسبت پرداخت شود. این در حالی است که براساس بررسی‌ها 95درصد سپرده‌گذاران زیر 200 میلیون تومان مشکل دارند. لاریجانی افزود: گفته شد راهی باید پیدا شود تا افرادی که سپرده زیر 200 میلیون دارند به مطالبات‌شان دست یابند تا شرایط برای تسویه بقیه سپرده‌گذاران نیز فراهم شود که البته در این راستا به یک ساز و کار شرعی نیاز بود و طی یک بازه زمانی، موضوع حل شد و با عنایتی که برای حل این مساله صورت گرفت، مقرر شد برای این موارد امکانات و اموال و دارایی‌هایی لحاظ کنند که پول مردم داده شود. وی ادامه داد: در فاصله زمانی که تصمیم مذکور اتخاذ و ابلاغ شد یک‌سری افراد رفتند و شکایت کردند و گفتند اموال ما این‌گونه شده و دادگاه حکم داد تا حساب‌ها مسدود شود بدون اینکه از جریان کار مذکور اطلاعی داشته باشند، در حالی که قرار بود از حساب‌ها برداشت شود، حساب سپرده‌گذاران مسدود شد که دوباره بنا شد شماره‌حساب‌ها باز شود.

علی لاریجانی با بیان اینکه مستمرا پیگیر قضیه مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری هستیم، افزود: روزانه پیگیر رفع مشکلات سپرده‌گذاران هستیم تا مشکلات این عزیزان حل شود و مطمئنم با پیشرفتی که حاصل شده سپرده‌های کمتر از 200 میلیون تومان به سرعت تسویه می‌شود و اگر پرداخت نشود توسط ما پرداخت می‌شود تا برای مابقی سپرده‌گذاران نیز فکری شود، در هر صورت مشکلی به وجود آمده بنابراین باید راه‌حلی پیدا کرد و در این زمینه در حال رسیدگی هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سپرده‌گذاران اضطراب نداشته باشند، تاکید کرد: این مساله را همچنان پیگیری می‌کنیم و سه قوه هم در حال پیگیری هستند، اما من مخالف این هم نیستم که مجددا یک جلسه غیرعلنی با حضور رییس کل بانک مرکزی تشکیل دهیم که درباره آخرین وضعیت گزارش دهند.

 رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جلسات مختلفی برگزار شده که چگونه مطابق قوانین می‌توانند این پول را بدهند؛ در اینجا قوه‌قضاییه مشکلی داشت که اگر می‌خواست این اموال را بدهد، باید به نسبت کسانی که سپرده‌گذاری کرده‌اند، به همه می‌داد و باید صبر می‌کردند تا حکم صادر و به نسبت به همه پرداخت شود؛ در حالی که ۹۵درصد افرادی که عضو این موسسات بوده‌اند، طبق بررسی‌های صورت گرفته، مطالبات‌شان زیر

 ۲۰۰ میلیون تومان بوده که گفته شد باید راهی پیدا کنیم که مطالبات این افراد پرداخت شود و سپس به بقیه برسیم. لاریجانی گفت: این مساله به ساز و کاری احتیاج داشت که مدتی وقت، گرفته و مساله حل شد و قرار شد برای این موارد، اموال، امکانات و دارایی‌ها را باز کنند تا پول مردم داده شود؛ در همین فاصله که این تصمیم گرفته و ابلاغ شد، یک عده افراد رفتند و شکایت کردند که اموال ما این‌طوری شده است و دادگاه حکم داد که حساب‌های این افراد مسدود شود؛ با پیگیری صورت گرفته قرار شد این شماره‌حساب‌ها را باز کنند که این کار انجام شد و یکی از مواردی هم که من روزانه پیگیری می‌کنم، همین است که مشکلات این عزیزان حل شود. من مطمئنم با این پیشرفتی که حاصل شده، مطالبات سپرده‌گذاران زیر ۲۰۰ میلیون تومان به سرعت پرداخت می‌شود و اگر پرداخت نکردند، مجددا پیگیری می‌کنیم تا به مابقی برسیم.

 برخی بانک‌ها قصد قتل اقتصاد را دارند

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت، درخصوص این معضل گفت: برخی بانک‌های کشور دولت یازدهم و دوازدهم را هم یاری نکردند و بخش اعظم مشکلاتی که در کشور وجود دارد ناشی از عدم همکاری بانک‌هاست و این در حالی است که دولت هم در این راستا بیش از حد با بانک‌ها مدارا کرده است. نماینده رشت در مجلس با بیان آنکه بانک‌های دولتی برای ایجاد بنگاه‌های اقتصادی تشکیل نشده‌اند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد برخی بانک‌های خصوصی برای قتل‌عام اقتصاد کشور وارد بازار شده‌اند و برنامه‌یی برای رفاه عمومی و جذب سرمایه وکمک به تولید ندارند.

 

ارسال نظر