کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۰۳

 تاثیر تخصص علمی اردکانیان در حل معضل آب

تعادل  عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: تخصص علمی و تجربی اردکانیان می‌تواند بهترین گزینه برای حل چالش مدیریت آب در کشور باشد. جواد فرهودی عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به سوابق دکتر رضا اردکانیان و حضور فعال وی در جوامع بین‌المللی که سبب شده تا از تجربیات علمی و عملی مناسبی برخوردار باشد، افزود: در شرایط فعلی که محدودیت منابع آبی در کشور در حال تبدیل شدن به بحران است، حضور اردکانیان با توجه به تخصص علمی و تجربی وی می‌تواند بهترین گزینه برای رفع این مشکل باشد. وی در پاسخ به اینکه اردکانیان چگونه می‌تواند برنامه‌های خود را با توجه به کمبود منابع اعتباری اجرایی کند، افزود: در شرایط کنونی که دولت با کمبود نقدینگی و منابع اعتباری مواجه است، هر وزیر دیگری جز اردکانیان نیز با چنین مشکلاتی روبه‌روست، ولی به‌کار‌گیری تیمی از مشاوران اقتصادی قوی می‌تواند در ارائه راهکارهای مناسب برای اجرای پروژه‌های صنعت آب و برق با کمترین منابع اعتباری راهگشا باشد. فرهودی در ادامه گفت: انتظار داریم اردکانیان پس از کسب رای اعتماد مجلس شورای اسلامی و تصدی پست وزارت، با توجه به اینکه مساله بحران آب در کشور به‌شدت در حال افزایش است، بیشتر به بحث صرفه‌جویی و مدیریت منابع و مصارف بپردازند و در بخش برق نیز به مدیریت تولید و مدیریت مصرف برق متمرکز شود.

 3 میدان نفتی در یک قدمی امضای قرارداد

ایسنا  مدیربرنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه مشخص شده کدام شرکت از بین شرکت‌های پیشنهاد ‌دهنده برای توسعه میادین نفتی آب تیمور، منصوری و چنگوله انتخاب می‌شوند، از احتمال امضای قرارداد این میدان‌ها تا قبل از سال ۱۳۹۷ خبر داد. کریم زبیدی با بیان اینکه تکلیف لایه‌های نفتی پارس جنوبی و میادین آب‌تیمور، منصوری و چنگوله مشخص شده است، افزود: مطالعاتی که توسط شرکت‌های خارجی در مورد لایه‌های نفتی پارس جنوبی و میادین آب‌تیمور، منصوری و چنگوله ارائه شده در کمیته مشاورین مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی تعیین تکلیف شده‌اند و مشخص شده کدام شرکت از بین شرکت‌های پیشنهاد ‌دهنده برای توسعه میادین نفتی انتخاب می‌شوند. وی با بیان اینکه مذاکرات با مرسک برای توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی پیشرفت خوبی داشته است، اظهار کرد: برای توسعه این لایه‌ها دو شرکت دیگر که یکی از آنها یک شرکت روسی بود، ابراز تمایل کردند اما مذاکره با مرسک پیشرفت بسیار خوبی داشته است. مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه نام شرکت‌هایی که دارای توسعه میادین انتخاب شده‌اند، در آینده‌یی نزدیک اعلام خواهد شد، در مورد زمان امضای قرارداد توضیح داد: از آنجایی که مذاکرات حقوقی و مالی این میادین پیچیده نیست، امیدوارم قرارداد آنها قبل از سال آینده امضا شود.

 تصمیم توانیر برای مشکلات برقی خوزستان

ایرنا  با توجه به اینکه خطوط انتقال برق دارای مقره‌های کامپوزیت در حادثه قطع برق خوزستان دچار کمترین خاموشی شدند، توانیر تصمیم گرفت برای جلوگیری از تکرار آنچه امسال در مناطقی از خوزستان رخ داد، مقره‌های موجود را با مقره‌های کامپوزیت تعویض کند. هشتم بهمن ماه پارسال 30خط فشار متوسط از 390خط موجود در اهواز قطع شد. سرانجام آن قطع مکرر برق در تعدادی از شهرهای استان به ویژه در کلان‌شهر اهواز و به دنبال آن قطع آب و برق بود. اوج این بحران، تعطیلی مدارس و ادارات 11شهرستان به دلیل قطع آب و برق و خارج شدن 5 نیروگاه از مدار در روز 23بهمن بود. اکنون شرکت توانیر در حاشیه

سی و دومین کنفرانس بین‌المللی برق، نشستی تخصصی با عنوان «ریزگردها، بحران خاموشی‌های صنعت برق در خوزستان و درس‌هایی که باید آموخت» برگزار کرد. در این نشست که با حضور صاحب‌نظران، اندیشمندان و مسوولان توانیر استان خوزستان برگزار شد، حادثه بهمن ماه پارسال تشریح شد. در این جلسه مطرح شد که خطوط انتقال برقداری مقره‌های کامپوزیت در حادثه قطع برق خوزستان دچار کمترین خاموشی شدند؛ به همین ترتیب توانیر تصمیم گرفت برای جلوگیری از تکرار آنچه امسال در مناطقی از خوزستان رخ داد، مقره‌های موجود را با مقره‌های کامپوزیت تعویض کند. البته متخصصان صنعت برق تاکید دارند که باید به مشکلات احتمالی مقره‌های کامپوزیتی در آینده توجه شود. همچنین در این نشست پیش‌بینی شد با توجه به تغییرات اقلیمی، این خطر امسال نیز وجود داشته باشد.

 

ارسال نظر