روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۰۰

وزیر صنعت رییس کارگروه تنظیم بازار شد

شاتا| وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان رییس کارگروه تنظیم بازار و رییس کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان منصوب شد. به استناد این مصوبه، هیات وزیران در جلسه مهر ماه به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد. در ادامه این ابلاغیه آمده است:«وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان رییس کارگروه تنظیم بازار موضوع بند (ب) در سال 92 و رییس کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان موضوع بند (۱) تصویب نامه در آبان ماه سال 93 تعیین می‌شود.» اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور مصوبه مذکور را به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت دادگستری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

پوشش ریسک فعالان صادراتی

ایرنا| مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: این صندوق برای پوشش ریسک فعالیت‌های صادراتی تا 5 میلیارد دلار آمادگی دارد. سیدکمال سیدعلی افزود: صادرات ایران با طی کردن روند افزایشی در سال‌های گذشته از 3میلیارد دلار در سال 80 به بیش از 40میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافته است. به گفته این مقام مسوول جز حدود 7میلیارد دلار که شامل میعانات گازی و مشتقات نفتی است بقیه صادرات کشورمان غیرنفتی است. سیدعلی افزود: منابع صندوق ضمانت صادرات ایران برای پوشش ریسک‌های صادراتی صادرکنندگان کفایت می‌کند و 200میلیون دلاری که سال گذشته دولت به این صندوق کمک کرده بود صرف افزایش سرمایه آن شد. او تصریح کرد: امروز سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران به حدود 500 میلیون دلار رسیده که تا 10برابر آن (5 میلیارد دلار) قابلیت پوشش ریسک فعالیت‌های صادراتی وجود دارد. سیدعلی بیان کرد: این صندوق در سال 94 موفق به پوشش 700میلیون دلار ریسک صادراتی شده بود که در سال گذشته به یک میلیارد و 560 میلیون دلار افزایش یافت. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال بتوانیم پوشش ریسک‌های صادراتی را با 20تا 25درصد رشد در همسنجی با سال گذشته به حدود 2میلیارد دلار برسانیم.

آفریقای جنوبی هاب صادرات کالاهای ایرانی

پایگاه خبری اتاق تهران| نایب‌رییس اتاق ایران که در سفری به سرپرستی وزیر امور خارجه به آفریقا سفر کرده است با رییس اتاق ژوهانسبورگ دیدار کرد. رییس اتاق بازرگانی ژوهانسبورگ در این دیدار خواستار شناسایی زمینه‌های همکاری میان اعضای اتاق‌های بازرگانی دو کشور و ایجاد یک شبکه تجاری بین دو طرف شد و گفت: شرکت‌های ایرانی می‌توانند از طریق آفریقای جنوبی به بازارهای کشورهای همجوار دسترسی پیدا کنند. هرمان بردت افزود: در حوزه دارو و ال پی جی امکان صادرات و توزیع محصولات ایرانی به سایر کشورهای آفریقایی از طریق بازار آفریقای جنوبی وجود دارد و ما می‌توانیم هاب صادرات کالاهای ایرانی باشیم. رییس اتاق ژوهانسبورگ همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های ایرانی در آفریقای جنوبی در حوزه خودرو و ریخته‌گری، معادن طلا و الماس را از دیگر زمینه‌های بالقوه همکاری مشترک دو طرف عنوان کرد. از سوی دیگر نایب‌رییس اتاق ایران هم ضمن استقبال از گسترش همکاری‌های تجاری بخش‌های خصوصی دو کشور گفت: شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند درخصوص صادرات و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، نفت و گاز و پتروشیمی کشاورزی فناوری‌های جدید با شرکت‌های آفریقای جنوبی همکاری‌هایشان را آغاز کنند. مسعود خوانساری افزود: در صورت تامین مالی پروژه‌ها توسط طرف آفریقایی، شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانی می‌توانند در اجرای پروژه‌های زیربنایی این کشور ازجمله نیروگاه و جاده‌سازی مشارکت کنند.

تدوین 13 هزار استاندارد ملی

ایرنا| رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: با حمایت دولت در 3سال گذشته 13هزار استاندارد از سوی این سازمان تهیه و تدوین شده است. نیره پیروزبخت در حاشیه افتتاح ساختمان جدید اداره کل استاندارد استان قزوین افزود: از ابتدای تاسیس سازمان استاندارد در کشور 33هزار مورد استاندارد کالا و خدمات تدوین و تهیه شده است. او با اشاره به پوشش روزافزون استاندارد بر کالاها و خدمات ادامه داد: براساس بند 24 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بند 2030 سیاست‌های برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی شده تا تمامی کالاها و خدمات استاندارد شوند. پیروزبخت اضافه کرد: سیاست ما تنها توسعه استانداردهای اجباری نیست بلکه استانداردهای تشویقی به خصوص خوداظهاری نیز مورد توجه جدی قرار دارد. او افزود: در حوزه سیاست فرآیندها، امسال یک هزار کالای داخلی و یک هزار و 700 ردیف تعرفه کالاهای وارداتی که بیش از 10هزار مورد را دربر می‌گیرد مشمول استاندارد اجباری کرده‌ایم.

بلاتکلیفی در محصولات تجهیزات پزشکی

شاتا| به گفته مدیرکل نظارت بر محصولات بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان هر گونه قیمت‌گذاری برای تجهیزات و ملزومات پزشکی از سوی انجمن‌ها و اتحادیه‌ها فاقد وجاهت قانونی است. اسماعیل مهدی‌پور درباره انتشار اخباری با عنوان «تفویض پلکانی قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی به اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی» تصریح کرد: کالاها و خدمات براساس مصوبه هجدهمین جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها و تبصره (3) ماده واحده قانون اصلاح قانون تعزیرات حکومتی مصوب سال 1373 به عنوان آخرین مصوبه دولت در موضوع قیمت‌گذاری کالاها و خدمات و در راستای هماهنگ‌سازی و ایجاد وحدت رویه در نظام قیمت‌گذاری و نظارت بر آن از نظر اولویت و اهمیت تقسیم‌بندی شده‌اند و کالاها و خدمات اولویت اول مشمول قیمت‌گذاری تکلیفی بوده که هر گونه افزایش قیمت آنها مستلزم سپری شدن فرآیند مصرح در مصوبه ستاد است. همچنین کالاها و خدمات اولویت دوم نیز مشمول رصد، پایش و نظارت مستمر روند تامین، توزیع، موجودی و قیمت بازار از سوی دستگاه‌های مسوول تنظیم بازار و همزمان این سازمان قرار دارند.

 

ارسال نظر