اخراج «فرمان» از کانون روزنامه‌نگاران

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۲۷
اخراج «فرمان» از کانون روزنامه‌نگاران

دوم مهر 1326، هیات‌مدیره کانون روزنامه‌نگاران ایران تشکیل جلسه داد و مدیر روزنامه فرمان را از عضویت این کانون اخراج کرد.

عباس شاهنده مدیر روزنامه فرمان از نیروهای طرفدار انگلستان در ایران بود و جزو افرادی بود که با عنوان روزنامه‌نگار از مخالفان سرسخت دولت مصدق بود.

در اسناد ساواک درباره این روزنامه آمده است: «مقطع شکل‌گیری و صدور مجوز انتشار روزنامه فرمان و بررسی عملکرد روزنامه نشان می‌دهد که روزنامه در راستای اهداف رژیم پهلوی و بیگانگان بوده است. گفتنی است، روزنامه فرمان در اوایل دهه 1320 مجوز انتشار دریافت کرد. تاریخ انتشار این روزنامه، روز 31 خرداد 1323 و بانی آن اینتلیجنت سرویس انگلستان بود.»

روزنامه فرمان به صاحب‌ امتیازی عباس شاهنده و سردبیری هادی هدایتی، جعفر ندیم و عباس شاهنده که همگی از جاسوسان انگلستان بودند، آغاز به کار کرد. این روزنامه در مقاطع مختلف به احزاب و گروه‌های مختلف تعلق داشت.  حمایت از سیاست‌های دولت انگلستان، حمایت از اسراییل، کسب درآمد از طریق روزنامه و تبلیغ سیاست‌های رژیم پهلوی از سیاست‌های این روزنامه در دوران انتشار بود.  این روزنامه در خیابان لاله‌زار، جنب خانه اتحادیه‌ها (لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون) مستقر بود. شاهنده از سال 1310 وارد نیروی هوایی شده و سال 1313 درحالی که به جرم سرقت در زندان شهربانی بود، به خدمت نظام وارد و از زندان تحویل نیروی هوایی شد و به‌موجب نامه‌هایی که شهربانی به نیروی هوایی نوشته شده، ‌باید پس از خاتمه خدمت سربازی دوباره تحویل زندان می‌شد، اما پس از پایان خدمت، تقاضای شغل در نیروی هوایی کرد و با گواهینامه تربیت‌بدنی و دانشسرای مقدماتی تا مقام استوار 2 نیروی هوایی ارتقای درجه یافت. او در سال 1316 دوباره به جرم سرقت 16 قلم از وسایل نیروی هوایی به زندان افتاد و تا سال 1320 در زندان بود. بعد از آن وارد برخی احزاب شد اما از همه احزاب اخراج شد. او در سال‌های پس از آزادی، روزنامه فرمان را منتشر می‌کرد؛ روزنامه‌یی که برای دربار و انگلستان، فعالیت تبلیغی می‌کرد.

 

 

ارسال نظر