آینده‌نگری تحلیلگران بورس

۱۳۹۶/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۳۴۵

رونق بازار سرمایه در نیمسال دوم سال 96: با کمی خوش‌بینی نسبت به سیاست‌های اقتصادی و رویدادهای آتی می‌توان دوره‌یی از رونق را برای 6ماهه دوم امسال در بازار سرمایه پیش‌بینی کرد. سید جواد جمالی، در گفت‌وگو با سنا با بیان مطلب فوق گفت: متغیرهای کنونی اقتصاد کلان نشان‌دهنده پتانسیل‌هایی برای رشد بیشتر در برخی بازارهاست. بازارهایی که اثرات درهم تنیده آنها به یکدیگر می‌تواند بعضاً جذابیت بیشترِ برخی از آنها را به همراه داشته باشد. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان آسمان توضیح داد: بازار سرمایه ایران حاصل برآیند متغیرهایی است که عمده آنها در بازارهای دیگر رقم می‌خورند؛ بازار ارز، بازارهای کالایی و بازار پول سه بازار مهمی هستند که نوسانات آنها تاثیر بسزایی بر افزایش یا کاهش شاخص کل بورس دارد.

وی ادامه داد: همان‌گونه که می‌دانیم، طی چهار سال گذشته سطح نقدینگی در ایران با رشدی بالغ بر 187 درصد به حدود 366.1هزار میلیارد تومان رسیده است؛ در حالی که شاخص عمومی قیمت‌ها (تورم) فقط 69 درصد رشد داشته است. سیاست‌های دولت دکتر روحانی در دوره اول ریاست‌جمهوری، کنترل و بعد تثبیت تورم تک‌رقمی بوده است، سیاستی که با شرایط کنونی بعید است در این دوره حفظ شود.

مزایای ورود به بازار سرمایه: سیدمهدی علم‌الهدی در ابتدای این گفت‌وگوی رادیویی با نگاهی به بررسی‌های صورت‌گرفته پیش از راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، دلیل اصلی تاسیس این بازار را پر کردن خلأ موجود در بازار سرمایه برای ورود شرکت‌های کوچک و متوسط دانست و افزود: از حدود سه سال پیش با ارزیابی‌های صورت‌گرفته متوجه شدیم که حدود 90 درصد از شرکت‌های ثبت‌شده در کشور از مزایای ورود به بازار سرمایه محرومند. معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در برنامه رادیویی «خانه تا کارخانه» رادیو اقتصاد که روز گذشته با موضوع «نقش فرابورس ایران در توسعه صنایع کوچک و متوسط» پخش شد، موضوعاتی همچون مزایای بازار سرمایه برای شرکت‌ها، هدف از راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) و اقدامات فرابورس برای تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق این بازار را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، سیدمهدی علم‌الهدی افزود: از حدود سه سال پیش با ارزیابی‌های صورت‌گرفته متوجه شدیم که حدود 90 درصد از شرکت‌های ثبت‌شده در کشور از مزایای ورود به بازار سرمایه محرومند و در پی تلاش‌های فراوان و انعقاد تفاهم‌نامه میان فرابورس ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، بازار SME  راه‌اندازی شد تا امکان تامین مالی برای شرکت‌های کوچکی که پیش از این عملا امکان ورود به بازار سرمایه را نداشتند فراهم شود.

راهبردهای پیشگیرانه در بازار سرمایه: اداره پیشگیری و ارتقای سلامت بازار سرمایه با دعوت از نجفی ابرندآبادی عضو هیات علمی گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی و از اساتید برجسته جرم‌شناسی، نشست علمی – تخصصی با موضوع «راهبردهای پیشگیرانه در بازار سرمایه» برگزار کرد.

نجفی ابرندآبادی در این نشست ضمن توضیح این مساله که پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات و پرهیز از برخورد صرف کیفری با پدیده‌های مجرمانه و متخلفانه، رویکردی جدید و نوپا در کشور ماست، به بیان برخی راهبردهای کلیدی در موضوع پیشگیری از جرایم و تخلفات پرداخت. وی گفت: تدوین آیین نامه‌ها و مرام نامه‌های اخلاقی در قالب کدهای اخلاقی و آموزش آنها به تمامی فعالان بازار به خصوص شرکت‌های بزرگ، یکی از موثرترین راه‌ها در جهت آگاهی اشخاص به حقوق و تکالیف خود و متعاقبا کاهش تخلفات است. در همین زمینه نمونه‌هایی از این مرامنامه‌ها که در کمپانی‌های مشهور جهان تصویب و مجری هستند نیز تشریح شد.

احتمال افزایش سوددهی شرکت‌های صادراتی بورسی: یک کارشناس اقتصادی معتقد است با وجود احتمال افزایش نرخ ارز رشد سوددهی شرکت‌های پتروشیمی و معدنی دور از انتظار نیست. ابوذر نجمی، در خصوص چشم‌انداز ارز و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط کنونی اگر اتفاق جدیدی نیفتد از یکی دو هفته آینده رشد ملایم نرخ ارز را شاهد خواهیم بود. وی به سابقه افزایش سنتی نرخ ارز در بازه زمانی شهریور تا آذر هر سال اشاره و تصریح کرد: ممکن است طی این دوره تقاضا برای اسکناس شوک‌هایی را به بازار و نرخ ارز وارد کند که البته از جانب بانک مرکزی در صورت تمایل قابل کنترل است اما به هرحال تقاضای بازرگانی ارز برای واردات افزایش یافته و چنانچه منابع ارزی در بانک‌های خارجی به درستی مدیریت نشود می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این افزایش نرخ روی شرکت‌های صادراتی اثر مثبت دارد، افزود: به دلیل شرایط حاکم در عرصه بین‌الملل و ارجاع برجام به کنگره امریکا به‌طور کلی به نظر نمی‌رسد که شرایط ایده‌آلی را برای بورس تا زمان تصمیم‌گیری نهایی کنگره شاهد باشیم.

 

ارسال نظر