کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۸۹

 چین سهام آرامکو را خریداری می‌کند

منابع آگاه اعلام کردند چین به دولت عربستان پیشنهاد کرده، آمادگی دارد کل ۵ درصد سهام آرامکو که عربستان قصد عرضه آن را دارد، خریداری کند. به گزارش فارس، شرکت ملی نفت چین و شرکت سینوپک این کشور در نامه‌یی که طی هفته‌های گذشته به سعودی‌ها ارسال کرده‌اند، پیشنهاد خود را برای خرید مستقیم 5 درصد سهام آرامکو مطرح کرده‌اند. هر دو این شرکت‌ها زیرمجموعه صندوق ثروت ملی چین هستند.  

 عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل

دولت افغانستان برای نخستین ‌بار عضو شورای جهانی حقوق بشر سازمان ملل شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، افغانستان با کسب بیش از دو سوم آرای کشورهای جهان یکی از 4 کرسی حوزه آسیا پاسیفیک شورای حقوق بشر را به دست آورد. کشورهای نپال، قطر و پاکستان 3 کرسی دیگر این شورا را کسب کرده‌اند. مقر این شورا در ژنو و نمایندگان افغانستان در مقر سازمان ملل در نیورک همراه با نمایندگان این کشور در مقر اروپایی سازمان در ژنو بیشترین تلاش را برای عضویت کشورشان در این شورا انجام داده‌اند.

 امضای 7 قرارداد همکاری میان قطر و سنگاپور

مقام‌های قطری و سنگاپوری با امضای قراردادهای دو جانبه در زمینه‌های مختلف حقوقی، تجارت و آموزش بر افزایش همکاری‌های مشترک میان دو کشور تاکید کردند. یکی از این توافقنامه‌ها در زمینه ارتقا و حمایت سرمایه‌گذاری‌های مشترک بود که چارچوبی برای تسهیل افزایش سطح تجارت‌های دو جانبه فراهم می‌آورد. قطر سومین شریک تجاری سنگاپور در خاورمیانه بعد از عربستان و امارات محسوب می‌شود. سنگاپور در سال 2015میلادی با 3میلیارد و 533 میلیون و 163هزار دلار ششمین مقصد صادراتی قطر بود.

 دیدار سران نظامی باکو، تفلیس و آنکارا

سران نظامی 3 کشور همکار ناتو شامل ذاکر حسن‌اف وزیر دفاع جمهوری‌آذربایجان، حلوصی آکار رییس ستاد کل ارتش ترکیه و ولادیمیر چاچیبایا رییس ستاد کل ارتش گرجستان دیروز سه‌شنبه در شهر تفلیس دیدار کردند. به‌ گزارش وزارت دفاع جمهوری ‌آذربایجان، راهکارهای توسعه همکاری‌های نظامی سه‌ جانبه، نقش نیروهای نظامی در تامین امنیت منطقه‌یی و فعالیت‌های عملی برای تامین امنیت پروژه‌های منطقه‌یی موضوعات مطرح شده در این دیدار بودند.

 برگزاری نشست چهار‌جانبه صلح در غیاب طالبان

نمایندگان افغانستان، چین، پاکستان و امریکا در غیاب طالبان نشست موسوم به «گروه هماهنگی چهار جانبه» برای احیای مذاکرات صلح افغانستان را برگزار کردند. به‌ گزارش دویچه‌وله پیش‌تر سخنگوی طالبان اعلام کرده بود که در این نشست شرکت نمی‌کند. این نخستین نشست گروه هماهنگی چهار جانبه افغانستان پس از مرگ ملا اختر منصور، رهبر سابق طالبان افغانستان در حمله یک پهپاد امریکایی در ماه مه 2016 محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر