اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۲۲

 اجرای رجیستری فقط برای  گوشی‌های آکبند

فارس  در حالی‌ که پیشنهاد شده بود در روز اول رجیستری برای تمامی گوشی‌های فعال پیامکی مبنی بر قانونی یا غیرقانونی بودن گوشی ارسال شود، در تازه‌ترین تصمیم‌گیری ارسال پیامک کلی منتفی شده و پیامک صرفاً در پاسخ به استعلام گوشی‌های جدید خریداری‌شده، ارسال می‌شود. طرح رجیستری گوشی موبایل قرار است از پایان مهرماه با اجرا روی دو مدل گوشی قاچاق آغاز شود. بنا بر اعلام اصناف این طرح از روز 28 مهرماه اجرایی خواهد شد. پیش از این پیشنهاد شده بود که در روز نخست اجرای رجیستری برای تمامی گوشی‌های فعال در کشور پیامکی مبنی بر قانونی یا غیرقانونی بودن گوشی مورداستفاده ارسال شود. پس از این پیشنهاد، پیشنهاد دیگری مبنی بر ارسال پیامک حتی برای گوشی‌های قاچاق به دلیل جلوگیری از ایجاد بار ترافیکی شبکه موبایل نیز مطرح شد.  

 ساخت دستیار هوشمند روس‌ها

دیجیتال ترندز  شرکت اینترنتی یاندکس دستیار صوتی خاص خود به نام آلیس را ابداع کرده که قادر به پاسخ به سوالات و انجام مکالمات طبیعی است. در حالی که شرکت‌های فناوری امریکایی از مدت‌ها قبل دستیارهای صوتی اختصاصی خود مانند کورتانا، سیری و غیره را ابداع کرده‌اند، کشورهایی مانند روسیه هم به فکر تولید محصولات رقیب مشابه افتاده‌اند. جست‌وجوگر یاندکس که در قالب برنامه موبایلی برای استفاده در iOS و اندروید در دسترس است، دستیار صوتی هوشمند روسی زبانی را نیز عرضه کرده تا پاسخگوی نیازهای کاربران روس باشد. یاندکس پیش از این مترجم اختصاصی، پلتفورم مناقصه‌های آنی و یک نرم‌افزار ضدویروس هم عرضه کرده بود. دستیار صوتی آلیس که با برنامه موبایلی یاندکس هم سازگار است فعلا فقط می‌تواند به زبان روسی صحبت کند، اما در آینده با زبان‌های دیگر هم سازگار می‌شود. البته app یاندکس با زبان‌های اوکراینی و ترکی استانبولی نیز سازگار است. از آلیس می‌توان برای بررسی وضعیت آب و هوا، مسیریابی در جاده‌ها و خیابان‌ها، اگاهی از اخبار و همین طور گپ زدن استفاده کرد. این دستیار صوتی هوشمند به تدریج دانش بیشتری در مورد کاربران کسب می‌کند و با سلایق و اولویت‌های آنها سازگار می‌شود.

 اطلاعات کاربران روسی تحویل سنای امریکا شد

ورج  مدیران توئیتر اسامی ۲۰۱ کاربر این شبکه اجتماعی را به سنای امریکا تحویل داده‌اند، این کار در راستای تحقیقات در مورد نقش احتمالی روس‌ها برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ این کشور انجام شده است. دولت اوباما بارها روس‌ها را به تلاش برای دستکاری افکار عمومی مردم امریکا در زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 متهم کرده بود و از همان زمان تاکنون تحقیقات برای کشف حقیقت در این زمینه ادامه دارد. روس‌ها از سوی کاخ سفید به اجرای حملات سایبری و سرقت اطلاعات حساس از شبکه‌های رایانه‌یی دموکرات‌ها، انتشار اخبار جعلی بر ضد هیلاری کلینتون و به نفع ترامپ و همین طور انتشار آگهی‌های تبلیغاتی مغرضانه و یک سویه در شبکه‌های اجتماعی متهم شده‌اند. توئیتر مدعی است حساب‌های کاربری یادشده در زمان برگزاری انتخابات تلاش کرده بودند بر سرنوشت آن تاثیر بگذارند. البته این کار چند روز قبل انجام شده و به علت برخی مسائل حقوقی خبر آن به تازگی اعلام شده است.  

 بررسی ابعاد علمی فناوری کاشت ایمپلنت دیجیتال

ایسنا  در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور، توسط تیم تحقیقاتی یک شرکت دانش بنیان، نخستین سمپوزیوم دندانپزشکی دیجیتال در کشور برگزار و ابعاد علمی فناوری کاشت ایمپلنت دیجیتال بررسی شد. تکنولوژی کاشت ایمپلنت به روش دیجیتال توسط تیم تحقیقاتی دایوپارس از سال گذشته وارد کشور شده و کلیه فرآیندهای این فناوری بومی‌سازی شده است. در این سمپوزیوم با استفاده از روش DIOnavi، کل فرآیند جراحی به وسیله فایل قالب دیجیتال یا همان اسکن دهان بیمار و فایل CBCT (رادیوگرافی) فک بیمار در نرم‌افزار، شبیه‌سازی شد و پس از آن، بهترین موقعیت کاشت ایمپلنت با توجه به کیفیت استخوان فک بیمار و محل قرارگیری سینوس یا عصب تعیین شد و طرح نهایی توسط متخصص فک و صورت یا جراح لثه، موردتایید قرار گرفت. افزایش قدرت و دقت تشخیص دندانپزشک و قابل پیش‌بینی بودن مراحل درمان و نتیجه حاصله جراحی بدون برش بافت نرم (لثه)، طراحی جایابی صحیح و ایمن ایمپلنت قبل از جراحی و کاهش خطر آسیب به سینوس و اعصاب فک، ایمپلنت‌گذاری با اطمینان و درصد موفقیت بالا حتی برای افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت و فشار خون بالا از دیگر مزایای این فناوری است.

 ادامه پرتاب ماهواره‌های جاسوسی امریکا

اسپیس  اتحادیه پرتاب موشک‌های امریکا با استفاده از موشک اطلس 5 یک ماهواره جاسوسی دیگر موسوم به NROL-52 را به فضا پرتاب کرد.  این موشک پس از وقوع تاخیرهای چندباره به خاطر شرایط آب و هوایی از هفته گذشته تا به حال، با موفقیت از پایگاه نیروی هوایی در کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد. چندی پیش در 24 سپتامبر نیز یک ماهواره جاسوسی از پایگاه فضایی «واندنبرگ» (Vandenberg) به فضا پرتاب شده بود. ماهواره‌های جاسوسی امریکا از طرف «اداره شناسایی ملی» (NRO) ساخته می‌شوند و هیچ‌گونه اطلاعاتی از ویژگی‌ها و اهداف عملیاتی آنها رسانه‌یی نمی‌شود. این پرتاب هفتادوچهارمین پرتاب موفقیت‌آمیز موشک اطلس 5 محسوب می‌شود. در هفته گذشته چندین موشک از پایگاه‌ها فضایی مختلف در جهان به فضا فرستاده شده‌اند از جمله موشک «سایوز» (Soyuz) برای انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی و دو موشک «فالکون9» (Falcon 9) متعلق به شرکت «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) که ماهواره‌های خصوصی را به مدار زمین برد.

 

ارسال نظر