برخورد قضایی با سوءاستفاده از کودکان

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۷۱
برخورد قضایی با سوءاستفاده از کودکان

کودکان اتباع بیگانه برای تکدی‌گری به تهران ترانزیت می‌شوند. برخی از کودکان به زور خانواده‌هایشان که صلاحیت نگهداری کودک را ندارند، استثمار می‌شوند و... اینها را رضاقدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران می‌گوید و به اجرای این طرح افتخار می‌کند «چراکه کار خدا پسندانه است و نباید به حرف‌های احساسی توجه شود چون بسیاری از حرف‌ها برای جلب محبوبیت است.»

او با اشاره به طرح جمع‌آوری کودکان کار و متکدی در پایتخت با بیان اینکه شهرداری تهران بر اساس مصوبه شورای اجتماعی وزارت کشور که زیرنظر رییس‌جمهور فعالیت می‌کند در این طرح با سایر دستگاه‌ها و به خصوص بهزیستی همکاری می‌کند، گفت‌: براساس دستورالعمل ابلاغی، شهرداری تهران باید در کنار همه دستگاه‌ها به ‌ویژه بهزیستی فعالیت کرده و لوازم و اسباب جذب و نگهداری کودکان را در اختیار بهزیستی قرار دهیم که در این‌ راستا علاوه بر خودروهای متناسب، تعداد زیادی مددکار اجتماعی که حداقل مدرک تحصیلی آنها کارشناسی ارشد است را در اختیار سازمان بهزیستی قرار دادیم.

قدیمی با بیان اینکه پس از جذب کودکان، اولیاء و بستگانشان شناسایی شده و تذکرات لازم به آنها داده می‌شود، اظهار کرد: اگر خانواده‌های این افراد از تذکرات ارائه شده تعدی کنند، برخوردهای لازم قضایی با آنها صورت می‌گیرد چراکه متاسفانه این کودکان به جای تحصیل از سوی خانواده‌هایشان وادار به تکدی‌گری می‌شوند. او با اشاره به اینکه من از برخی اظهارنظرهای فعالان اجتماعی تعجب می‌کنم که به خاطر عوام‌فریبی، دلسوزی‌های بی‌مورد می‌کنند، ادامه داد: اسم این کار حمایت از کودکان کار و بدسرپرست است و بازداشت و دستگیری در کار نیست اما دقت داشته باشید که نمی‌توان شهر را رها کرد چراکه فصل سرما پیش رو است و این کودکان بیش از پیش آسیب می‌بینند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهر تهران با بیان اینکه نباید اجازه دهیم، کودک به تکدی‌گری مشغول شود، گفت: اگر این را قبول داریم باید فارغ از تعلقات حزبی، سیاسی و عوام‌فریبانه کار کنیم.

اما این طرح منتقدانی جدی نیز دارد. برخی معتقدند جمع‌آوری و به نوعی، دستگیری این کودکان بدون در نظر گرفتن شرایط خانوادگی آنها و سپردن دوباره کودکان به خانواده‌ آسیب‌دیده و مشمل‌دار بعد از دستگیری و چند روز نگهداری، دور باطلی است که تاثیر منفی روانی نیز بر این کودکان دارد و از طرفی انتقال کودکان اتباع به مرز برای فرستادن به کشورشان عملی غیرانسانی است.

 وزارت کشور جمع‌آوری کودکان کار

و خیابان را متوقف کند

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اقدامات فرمانداری تهران در جمع‌آوری کودکان کار و خیابان که با اعتراض فعالان مدنی حوزه کودک و نمایندگان مجلس روبه‌رو بوده است، اظهار کرد: وزارت دادگستری، وزارت رفاه و سازمان بهزیستی با اجرای این طرح مخالف هستند و انتقادهای جدی به آن دارند از این رو وزارت کشور باید این طرح را متوقف کند.

هفته گذشته در کارگروه فرمانداری تهران مصوب شد که ساماندهی کودکان کار و خیابان برعهده بهزیستی و وزارت رفاه است؛ خروجی این جلسه که به ریاست فرماندار تهران و با حضور معان مرکز اجتماعی و فرهنگی وزرات کشور، نمایندگان وزارت کار، نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با این موضوع مثل شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی برگزار شد، این بود که حمایت اجتماعی، جذب و توانمندسازی کودکان کار و خیابان از شمول مصوبه خدمات اجتماعی شهر تهران خارج شده و مطابق آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی(حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان) بر عهده سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.

بر این اساس مدیرکل بهزیستی استان تهران اعلام کرد که بهزیستی با همکاری و همراهی سازمان‌های مردم نهاد ضمن پرهیز از برخورد قهری و جمع‌آوری کودکان در فرآیندی بر مبنای مددکاری و حمایت اجتماعی، پدیده کودکان کار و خیابان را ساماندهی می‌کنند اما براساس گزارش سازمان‌های مردم نهاد، مسوولان وزارت رفاه و سازمان بهزیستی هنوز هم فرمانداری به کمک شهرداری طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان را در سطح شهر تهران اجرا می‌کنند.

 چرا برای جمع‌آوری کودکان

 آنقدر اصرار می‌کنند؟

علی ساری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جلسه‌یی که در کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت رفاه، بهزیستی، شهرداری، وزارت دادگستری و نیروی انتظامی برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه مشخص شد که وزارت دادگستری، وزارت رفاه و سازمان بهزیستی با اجرای این طرح مخالف هستند و انتقادهای جدی به آن دارند.

وی افزود: نیروی انتظامی هم در پاسخ به نماینده شهرداری که اعلام کرد؛ اطلاعات آنها نشان می‌دهد 90درصد این کودکان باندی هستند، تاکید کرد که شهرداری اطلاعات این باندها را در اختیار نیروی انتظامی قرار دهد تا با آنها برخورد شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به ایلنا گفت: وقتی همه فعالان مدنی و دستگاه‌های تخصصی منتقد این طرح هستند، وزارت کشور چه اصراری برای اجرای این طرح در تهران دارد؟

ساری در ادامه گفت: شهرداری تهران نباید تصور کند با جمع‌آوری کودکان می‌تواند؛ چهره شهر را بهتر کند. اصولا این تفکر ضد حقوق کودک است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: اگر وزارت کشور و فرمانداری تهران بخواهند، همچنان بر اجرای این طرح اصرار کنند؛ سوال از وزیر کشور در این مورد در دستور کار قرار خواهد گرفت و شهردار تهران هم برای ادای توضیحات به مجلس فراخوانده خواهد شد.

 

ارسال نظر