اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۶۱

تلاش برای ممنوع کردن فروش «آیفون» در چین

ورج| منازعه حقوقی کوالکوم با اپل بار دیگر بالا گرفت و این شرکت در تلاش است به همین بهانه از فروش گوشی‌های آیفون در چین جلوگیری کند.

مقامات کوالکوم با طرح شکایتی بر علیه اپل در دادگاهی در کشور چین به دنبال جلوگیری از تولید و فروش هرگونه آیفون در این کشور هستند.

منازعه حقوقی دوطرف بر سر عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی کوالکوم توسط اپل از امریکا شروع شد و حالا به بسیاری از نقاط جهان و از جمله چین رسیده است. کوالکوم در شکایت خود مدعی شده که اپل سه حق اختراع این شرکت را نقض کرده است که باید بابت این کار به کوالکوم خسارت بپردازد. فناوری‌های نقض شده مربوط به مدیریت بهینه مصرف برق و قابلیت فورس تاچ در آیفون هستند. اپل ادعاهای کوالکوم در این زمینه را بی‌اساس توصیف کرده و افزوده که تلاش‌های این شرکت به جایی نخواهد رسید. در ادامه بیانیه اپل، کوالکوم به فرصت طلبی متهم شده و به سابقه مذاکرات دو طرف هم اشاره شده که در آنها بحثی در مورد این حق اختراعات مطرح نشده است.

نامرئی شدن اشیا با پراکندگی امواج نور

 فیز| محققان روشی برای نامریی کردن اشیا و افراد ارائه کرده‌اند.

محققان دانشگاه فنی وین نوعی روش برای ساخت شنل نامرئی ایجاد کرده‌اند. این روش شامل اختلال در مسیر گذر امواج نور از اشیای مات است.

البته محققان باید این روش را بطور عملی اجرا کنند اما تضمین می‌کنند آزمایش‌ها نظریه‌شان را تایید می‌کند. پروفسور استفان روتر یکی از محققان این پروژه می‌گوید: اشیای پیچیده مانند مکعب شکر مات هستند زیرا امواج نور داخل آنها چندبار پراکنده می‌شود. موج نور می‌تواند به یک شیء وارد و از آن خارج شود اما هرگز از یک خط مستقیم نمی‌گذرد. بلکه در تمام جهات منتشر می‌شود. روش محققان سعی دارد از این پراکندگی امواج فراتر ‌رود. به عبارت دیگر هدف اصلی محققان راهنمایی امواج نور از داخل شیء به‌گونه‌یی است که گویی اصلا وجود ندارد.

این روش با موادی خاص کارآمد خواهد بود. طرح اولیه این ایده شامل لیزری است که با تمام انرژی از بالا به ماده‌یی می‌تابد. این روش خصوصیات ماده را دگرگون می‌کند و آن را در برابر امواج دیگر نور (که از سمت دیگر تابیده می‌شوند) شفاف یا نامریی می‌کند.

ساخت حافظه «اس‌اس‌دی» ۴۸۰ گیگابایتی ضدآب

ورج| افرادی که بطور گسترده از حافظه‌های اس‌اس‌دی قابل حمل استفاده می‌کنند و نگران آسیب دیدن آنها هستند، از این پس نگرانی از این بابت ندارند.

شرکت سیلیکون پاور یک حافظه اس‌اس‌دی قابل حمل را عرضه کرده که در برابر گرد و خاک و افتادن در آب مقاوم است و گواهینامه معتبر IP68 را دریافت کرده است. حافظه یادشده که Bolt B80 نام دارد، در سه مدل ۱۲۰، ۲۴۰ و ۴۸۰ گیگابایتی طراحی و روانه بازار شده است. حافظه یادشده عمدتا آلومینیومی است و ابعاد آن به اندازه یک نعلبکی کوچک است.

B80 از استاندارد USB3.1 پشتیبانی کرده و با کابل‌های USB-C تا USB-A سازگاری دارد. سرعت انتقال فایل از این طریق برای خواندن و نوشتن به ترتیب ۵۰۰ و ۴۵۰ مگابایت در ثانیه است. این محصول که هنوز قیمت و زمان عرضه نهایی آن اعلام نشده، تنها 11.99 میلیمتر ضخامت دارد و لذا باریک‌ترین حافظه اس‌اس‌دی قابل حمل در جهان محسوب می‌شود.

روبات‌ها جایگزین بهیارهای چینی

 ایندپندنت| بیمارستانی در چین روبات‌هایی را به کار گرفته تا به جای بهیارها دارو و تجهیزات را جابه‌جا کنند. این روبات‌ها می‌توانند ۱۰ برابر یک بهیار بار جابه‌جا کنند.

به تازگی در چین روبات‌هایی در بیمارستان به کار گرفته شده‌اند که جایگزین بهیارها شده و به پرستاران کمک می‌کنند. هرکدام از این روبات‌ها می‌توانند مسوولیت‌های ۴ بهیار را انجام دهند.  در حال حاضر ۸ روبات که همگی Noah نامیده می‌شوند، در بیمارستانی در چین تردد می‌کنند و اسناد، دارو و تجهیزات جراحی به وزن ۳۳۰ کیلوگرم را حمل می‌کنند.  این روبات‌ها به جی پی اس مجهز هستند به همین دلیل می‌توانند در بخش‌های مختلف و پیچیده بیمارستان به راحتی تردد کنند و ۱۰ برابر یک بهیار می‌تواند بار حمل کند. روبات‌های نوا در بیمارستان زنان و کودکان گوانگژو به کار گرفته شده‌اند. آنها هنوز هم در مرحله آزمایش هستند و فقط فعالیت‌هایی را برای داروخانه و پرستاران انجام می‌دهند. بیمارستان تخمین می‌زند روبات‌ها از ۱۹۴۴ کیلومترپیاده روی پرستاران در بیمارستان جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر چون روبات مجهز به یک کابینت است، داروها با اطمینان بیشتر و خطر کاسته آلودگی به دست پرستاران می‌رسد.

برخورد ایستگاه فضایی چین با زمین

اسپیس| کارشناسان فضایی تخمین می‌زنند ایستگاه فضایی ۸. ۵ تنی چین که در سال ۲۰۱۱ از دسترس خارج شد، تا چند ماه دیگر به زمین برخورد می‌کند. چین نخستین ایستگاه فضایی خود را در ۲۰۱۱ میلادی افتتاح کرد و تصمیم داشت آن را گسترده‌تر کند. اما در سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی سازمان فضایی چین کنترل Tiangong-1 را از دست داد و اکنون کارشناسان تخمین می‌زنند این ایستگاه 5.8 تنی چند ماه دیگر با زمین برخورد می‌کند. کارشناسان نگران دقیقا نمی‌دانند این ایستگاه چه زمان به سمت زمین حرکت می‌کند یا زباله آن دقیقا در کدام نقطه می‌افتد. از سوی دیگر مقامات چینی نیز پیش بینی می‌کنند این زباله فضایی بین اکتبر ۲۰۱۷ تا آوریل ۲۰۱۸ میلادی به زمین برخورد می‌کند. سازمان فضایی چین مشغول ردیابی این ایستگاه است و تعهد کرده در صورت خطر برخورد با زمین هشدار صادر کند.

 

ارسال نظر