اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۸۹

تلاش برای ثبت جهانی آرامگاه «شمس»

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: در تلاشیم مقبره شمس تبریزی را ثبت جهانی کنیم.

سعدالله نصیری قیداری در همایش بین‌المللی «شمس و مولانا» در خوی با بیان اینکه شمس به عنوان میراث معنوی ایرانیان این قابلیت را دارد که در سطح جهانی مطرح شود افزود: با وجود ثبت مشاهیر در یونسکو سعی داریم آرامگاه شمس را نیز ثبت جهانی کنیم. او با اشاره به ضرورت توجه به تولید محتوا در خصوص مفاخر کشور تصریح کرد: ثبت جهانی شمس پایان کار نیست؛ باید برای معرفی شمس محتوا تولید کنیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه آموزش برای بالفعل کردن بالقوه‌های بشریت ضروری است افزود: دود پراکنده مولوی از شمس تربیت پذیرفت و این نشان می‌دهد که آموزش حرف اول را می‌زند. او همچنین تاکید کرد که اندیشه مولانا اندیشه صلح و مهرورزی بود. نصیری با ابراز تاسف از اینکه مفاهیم غربی را به خورد فرزندان‌مان می‌دهند اظهار کرد: باید سعی شود برای شمس و مولانا و سایر مفاخرمان محتوا تولید شود تا جهانیان از میراث فرهنگی و ادبیات ایران‌زمین برخوردار شوند.  او همچنین گفت: اساس هدف یونسکو ایجاد فهم مشترک در جهان و در بین فرهنگ‌ها است.

عقب‌ماندگی ایران از دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشگاه‌های نسل اول مدرک گرا، دانشگاه‌های نسل دوم، علم محور، دانشگاه‌های نسل سوم با محوریت فناوری و دانشگاه‌های نسل چهارم با هدف تولید رفاه در دنیا گسترش یافتند و متاسفانه باید قبول کنیم که در ایران در تحقق دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم عقب مانده‌ایم. حسن قاضی‌زاده هاشمی گفت: محققان سال‌های نه چندان طولانی، تاسیس دانشگاه را به چهار نسل تقسیم می‌کنند؛ شاخص نسل اول، ارائه مدرک بوده و تعداد فارغ‌التحصیلان، نشانه فعالیت و رتبه دانشگاه‌ها محسوب می‌شده که عمر این دوره پس از جنگ جهانی دوم به پایان رسیده است.

او افزود: در نسل دوم که تا دهه 1960 ادامه داشت، شاخص فعالیت دانشگاه‌ها تولید علم از طریق نوشتن مقالات بود. در دانشگاه‌های نسل سوم، فناوری مورد توجه قرار گرفت و دانشگاه، نقش خود را در تولید ثروت ایفا کرد و عمر آن تا سال 2000 بود اما در حال حاضر نقش دانشگاه‌های نسل چهارم، تولید رفاه تعیین شده و دانشگاه‌ها حرکت خود را به این سمت و سو آغاز کرده‌اند. وزیر بهداشت اظهار کرد: جایگاه و نقش دانشگاه‌ها، تلاش برای ساختن جامعه‌یی آگاه، ثروتمند و دارای رفاه اجتماعی از طریق تربیت نیروهای ارزشمند، تولید علم و دانش برای توسعه و ارتقای فرهنگ جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی است.

هاشمی افزود: بر مدیریت ارشد کشور است که ضمن سیاست‌گذاری و تامین زیرساخت‌های لازم، حرکت با شتاب و البته با دقت لازم برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را در دستور کار قرار دهد تا در حداقل زمان بتوانیم نسبت به تصحیح مسیر و جبران عقب‌ماندگی‌ها اقدام کنیم.

آخرین مهلت ثبت‌نام اتباع در نهضت سوادآموزی

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه هدف‌گذاری ما در سال جاری پوشش تحصیلی 18هزار و 500 نفر از اتباع است گفت: طبق روال عادی همه ساله تا پایان آذرماه فرصت ثبت نام در کلاس‌های نهضت برای اتباع وجود دارد.

علی باقرزاده درباره اقدامات انجام شده پیرامون پوشش تحصیلی اتباع خارجی اظهار کرد: امسال در قالب طرح ویژه‌یی با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان 3000 نفر از اتباع در کرمان و 2500 نفر در 16 استان دیگر را با اولویت افراد زیر 20 سال تحت پوشش بردیم. او افزود: این دو طرح زمان‌دار بودند و حتما باید طبق برنامه تا پایان سال میلادی آن را به نتیجه می‌رساندیم به همین علت این افراد در چندین استان به صورت ویژه تحت پوشش رفتند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه علاوه بر این گفت‌وگوهای اولیه، پوشش 4000 نفر دیگر از اتباع با اولویت افراد زیر 20 سال سن در استان تهران در حال انجام است به ایسنا گفت: اگر این طرح نیز به نتیجه برسد گام بسیار خوبی در زمینه پوشش اتباع برداشته‌ایم. باقرزاده افزود: این دو طرح ویژه بودند و بر آن تمرکز کردیم. ولی طبق روال عادی همه ساله تا پایان آذرماه فرصت ثبت نام در کلاس‌های نهضت برای اتباع وجود دارد. او با بیان اینکه هدف‌گذاری ما در سال جاری پوشش تحصیلی 18هزار و 500 نفر از اتباع است عنوان کرد: برآوردهای بین‌المللی از وجود اتباع درس نخوانده بالاست، اما توان ما آموزش 22 تا 23هزار نفر در سال است.

جمع‌آوری نزدیک به هزار کودک متکدی در پایتخت

فرماندار تهران از جمع‌آوری نزدیک به 1000 کودک متکدی در سطح شهر تهران خبر داد و افزود: به هیچ عنوان با کودکان کار کاری نداریم چرا که این کودکان در کارخانه‌ها و مغازه‌ها حضور دارند و به هیچ عنوان با آنها کاری نداریم. عیسی فرهادی به ایسنا گفت: طبق قانون و برابر مصوبه‌ شورای اجتماعی کشور مبنی بر جمع‌آوری متکدیان، این کار در سطح شهرستان تهران انجام می‌شود. وی افزود: کودکان متکدی توسط بهزیستی جذب می‌شوند و در خلال جمع‌آوری کودکان متکدی با کودکان کار، کاری نداریم.

او درباره اظهارنظر برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش مبنی بر اعمال خشونت به کودکان متکدی در هنگام جمع‌آوری از سطح شهر تهران گفت: اگر اعضای شورا موردی مبنی بر برخورد نامناسب با کودکان متکدی در سطح خیابان دارند اعلام کنند تا ما پیگیری کنیم. در حال حاضر نزدیک به 1000 کودک متکدی از سطح شهر تهران جمع‌آوری شدند. او تاکید کرد: جمع‌آوری کودکان متکدی یک طرح نیست، بلکه قانون مصوب شورای اجتماعی کشور است و همیشه ادامه خواهد داشت.

 

ارسال نظر