کاهش نماگر‌های بورس و فرا بورس

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۴۷

گروه بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات نخستین روز کاری هفته جاری با کاهش 360واحدی رقم 85هزار و 69 واحدی را به خود اختصاص داد. بر این اساس در معاملات روز گذشته اکثر گروه‌ها ازجمله خودرویی‌ها و فلزات اساسی روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کردند. علاوه بر این شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۸۴واحد کاهش یافت و به رقم ۱۷هزار و ۵۹۵ واحدی پایین رفت.

افزون بر این شاخص آزاد شناور پس از ۶۱۰ واحد کاهش تا رقم ۹۲هزار و ۴۷واحدی پایین رفت و شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۲۶۳و ۷۲۵واحد کاهش یافتند. در معاملات روز گذشته سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، پالایش نفت تهران و ایران خودرو هر یک به ترتیب ۵۹، ۳۹و ۳۶واحد تاثیر کاهنده روی دماسنج بازار سرمایه داشتند و از طرف مقابل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت ارتباطات سیار ایران و گروه مبنا به ترتیب ۵۶، ۲۹و ۲۲واحد تاثیر افزاینده روی شاخص داشتند.

در سویی دیگر روز شنبه در گروه خودرو شاهد معامله ۱۷۸میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۱میلیون تومان بودیم و تعداد معاملات به ۱۵هزار و ۴۲۹واحدی رسید. در این گروه در اغلب نمادها قیمت پایانی شاهد افت بود. در گروه فلزات اساسی نیز قیمت اکثر سهم‌ها رو به کاهش بود.

در این گروه ۵۹ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۴میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. براساس این گزارش، ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۱۸۹میلیارد تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۶۱۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۷۰هزار و ۳۶نوبت داد و ستد بود. افزون بر این، آیفکس نیز در معاملات روز گذشته 13.8واحد کاهش یافت و به رقم 937.3 رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران نیز رقم ۲۵۱میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات رقم ۴۱۷میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.

علاوه بر این سهامداران در مجموع دو بازار اول و دوم 131میلیون سهم به ارزش 351میلیارد ریال را مبادله کردند که بالاترین حجم و ارزش معاملات به نمادهای «ذوب» و «ریشمک» اختصاص داشت. همچنین در نماد ذوب‌آهن سهامداران نزدیک به 46میلیون سهم به ارزش 38میلیارد ریال و در نماد تولید و صادرات ریشمک 11میلیون سهم به ارزش 116میلیارد ریال جابه‌جا کردند.

بر این اساس در جریان بازار 10درصد از سهام لیزینگ ایران و شرق معادل 30میلیون سهم با قیمت 1570ریال به فروش رسید تا به این ترتیب چهارمین عرضه اولیه سال جاری فرابورس رقم بخورد. در این میان رصد نمادهای پربازدید فرابورسی نشان می‌دهد، نماد «ریشمک» که به تازگی عرضه اولیه شده و از روز شنبه شاهد آغاز بازارگردانی به روش مبتنی بر حراج و تغییر دامنه نوسان قیمت تا 10درصد است در صدر نمادهای پربیننده قرار گرفت و 10درصد رشد قیمت را تجربه کرد.

از سوی دیگر نمادهای «ریشمک»، «گکوثر»، «افرا» و «قچار» درحالی امروز با بیشترین افزایش قیمت روبه‌رو شدند که در سمت مقابل نمادهای«اوان»، «اپرداز»، «شراز» و «شلیا» بالاترین افت قیمت را تجربه کردند. براساس این گزارش روز گذشته همچنین شاهد بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت بیمه کارآفرین، خدمات فنی فولاد یزد و توقف نماد شرکت ساختمان اصفهان بودیم.

 

ارسال نظر