کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۱۷

بارگیری 3پایه مشعل در فاز 13

آنا| مجری طرح توسعه فاز 13 پارس‌جنوبی گفت: عملیات بارگیری سه پایه مشعل موقعیت «دی» این فاز در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) بوشهر برای حمل به موقعیت جغرافیایی نصب در خلیج‌فارس به پایان رسید. پیام معتمد افزود: «این سه پایه مشعل به وزن 403 تن و ارتفاع 69.5 متر با جرثقیل دریایی اچ‌ال - 5000 بر بارج آرتمیس بارگیری شد.»

وی با اشاره به عملیات بارگیری و مهاربندی پایل‌های این سه پایه به وزن 463 تن که هفته گذشته روی همین بارج به اتمام رسیده بود، گفت: «با اتمام عملیات مهاربندی این جکت در سه روز آینده و در صورت مساعد بودن هوا عملیات نصب توسط شناورهای شرکت صدرا انجام خواهد شد.»

مجری طرح توسعه فاز 13 پارس‌جنوبی نصب این سه پایه را گام موثری در جهت اتمام پروژه دریایی این طرح عنوان کرد و افزود: «تولید گاز از موقعیت‌های بی ‌و دی در اولویت طرح توسعه فاز 13 پارس‌جنوبی قرار دارد.» وی یادآور شد: «نصب سه پایه مشعل موقعیت بی ‌در سال گذشته انجام شده است.»

معتمد ادامه داد: «هم‌اکنون ساخت سکوهای دریایی فاز 13 از پیشرفت 81درصدی برخوردار است و سکوهای بی ‌و دی این طرح تا پایان سال جاری حسب تعهدات پیمانکار در موقعیت‌های یاد شده نصب خواهند شد.»

مجری طرح توسعه فاز 13 پارس‌جنوبی افزود: «فاز 13 با دستیابی به مرز 86‌درصد پیشرفت کل طرح در بخش‌های پالایشگاه خشکی، حفاری و خط لوله به ترتیب به 90، 81 و 78‌درصد پیشرفت رسیده است.»

طرح توسعه فاز 13 پارس‌جنوبی برای استحصال 56 میلیون مترمکعب گاز ترش از میدان مشترک و تولید روزانه 50میلیون مترمکعب گاز متان، 2900تن گاز مایع، 75هزار بشکه میعانات گازی و 400تن گوگرد طراحی شده است. این پروژه توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های پتروپایدار ایرانیان، مپنا و صدرا در دست اجراست. طرح توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی در قالب 24 فاز اجرایی شده است که اکنون با بهره‌برداری از 18فاز آن روزانه 570میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود.

کشف میادین جدید نفت و گاز در پاکستان

ایرنا| شرکت مناطق نفتخیز پاکستانی (POL) اعلام کرد: میادین جدید نفت خام، میعانات و گاز در منطقه «اتوک» در ایالت پنجاب این کشور کشف شده است. متخصصان این شرکت ذخایر نفتی و گازی جدید را در 83کیلومتری جنوب غربی اسلام‌آباد واقع در «جندیال» کشف کردند.

بنا بر ارزیابی‌های اولیه شرکت مناطق نفتخیز پاکستان، از این میدان نفتی روزانه 19میلیون فوت مکعب گاز و بیش از 2هزار و 160بشکه نفت خام قابل استحصال است، اگرچه مقدار تولید نهایی این میدان پس از تکمیل مرحله اکتشاف تعیین می‌شود. بر اساس این آمار و با تجزیه و تحلیل ترکیب گاز، حدود 86‌درصد گاز این ذخیره جدید نفت و گاز متان، 7.2‌درصد اتان و 2.9‌درصد پروپان است.

پاکستان همواره با بحران انرژی رو‌به‌روست که با فرارسیدن زمستان نگرانی‌ها درباره این مساله افزایش پیدا می‌کند. پاکستان همچنین با عقد قراردادهای گازی با برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران به دنبال پیداکردن راه‌حلی برای جبران کمبود انرژی است. ایالت پنجاب پاکستان از عمده مناطقی است که وزارت نفت و شرکت‌های نفتی این کشور زمین‌های این منطقه را برای استخراج مواد معدنی از جمله منابع گازی در اختیار گرفته و در این ایالت فعالیت دارند.

توافق ریاض و مسکو ثبات را به بازار برگرداند

ایرنا| به گزارش شبکه روسیا الیوم، «خالد الفالح» وزیر نفت و منابع طبیعی عربستان روز سه‌شنبه گفت: «به ثبات در قیمت بازار نفت رسیدیم.»

فالح در حاشیه نشست انجمن سرمایه‌گذاری روسیه و عربستان که اکنون در مسکو در حال برگزاری است، تصریح کرد: توافق ریاض و مسکو ثبات را به بازار نفت بازگرداند. فالح با اشاره به اینکه کشورش مایل به گسترش روابط با روسیه است، تاکید کرد: «سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به مسکو نشان از سطح بالای اعتماد متقابل روسیه و عربستان دارد.»

عربستان سعودی و روسیه در سپتامبر (مهرماه/ شهریور) 2016 توافقنامه مشترکی با هدف ثبات در بازار نفت را امضا کرده بودند. روسیه بر این اساس موافقت کرده بود، روزانه تولید نفت خود را 300هزار بشکه کاهش دهد. سطح تولید نفتی مسکو در اکتبر سال 2016 معادل 11میلیون و 247هزار بشکه در روز بوده است.

اظهارات فالح در حالی مطرح می‌شود که منابع صنعتی چین در هفته‌یی که گذشت خبر دادند که پالایشگاه‌های نفت این کشور قرار است به موجب یک قرارداد دولتی که در سال 2013 به امضا رسید، از ماه ژانویه 2018 میلادی نفت بیشتری از روسیه از مسیر خط لوله توسعه‌یافته «ایست سیبریا پسیفیک اوشن (اسپو) » دریافت کنند. این موضوع روسیه را در رقابت با عربستان به بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت چین تبدیل می‌کند.

کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نوامبر 2016 (برای کاهش روزانه یک‌میلیون و 200هزار بشکه نفت از مجموع استخراج 32میلیون و 500هزار بشکه در روز به توافق رسیدند. 10دسامبر همان سال نیز توافقی میان کشورهای عضو اوپک و غیرعضو از جمله روسیه توافقی در خصوص کاهش روزانه 558هزار بشکه نفت امضا شد. در ادامه شورای وزیران اوپک در جلسه 25 ماه مه ‌سال 2017 (چهارم خرداد 96) کاهش تولید روزانه نفت خام را تا 3ماه نخست سال 2018 تمدید کردند.

 

 

ارسال نظر