مروری بر رویدادهای ساختمان آجری

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۸۹

گروه بورس| در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که برگزاری نشست بررسی عرضه محصول پسته زرند کرمان در بورس کالای ایران، نهایی شدن تسویه چند مرحله‌یی در بورس کالا، علاقه‌مندی باغداران پسته به عرضه محصول در بورس کالا و آغاز پذیره‌نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری طلا طی چند روز آینده از مهم‌ترین آنها بود.  

مزایای سیاست قیمت تضمینی: بر این اساس، رییس امور بازرگانی و خدمات مالی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به اجری سیاست قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت: اساساً سیاست خرید تضمینی در کشور به سمت اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و به عبارتی سیاست قیمت تضمینی در حرکت است. بطوریکه این طرح طی دو سال گذشته برای دو محصول ذرت و جو در بورس کالا به اجرا در آمده و امسال نیز برای محصول گندم در ۴ استان به صورت پایلوت عملیاتی شده است.  مژگان خانلو عنوان کرد: تعداد استان‌های فعال در زمینه کاشت ذرت و جو در کشور محدود بوده و حجم تولید آن در مجموع به حدود 1.5میلیون تن می‌رسد؛ این در حالی است که برداشت محصول گندم بیش از ۱۰میلیون تن است. از این رو، فرآیند اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا با افزایش قابل توجه حجم و نیاز به انبارهای استاندارد بیشتر جهت ذخیره محصول، تفاوت دارد. با این حال، این فرآیند تاکنون نتایج خوبی را از خود به نمایش گذاشته است.  

تسویه چند مرحله‌یی نهایی شد: در هفته گذشته دبیر کمیته فقهی سازمان بورس با تشریح طرح تسویه چند مرحله‌یی برای تامین مالی بنگاه‌ها، از بررسی و تایید مباحث این طرح از نظر فقهی خبر داد.  سیدعباس موسویان درباره طرح موضوع تسویه چند مرحله‌یی در کمیته فقهی سازمان بورس گفت: تسویه چند مرحله‌یی به این معنا است که گاهی یک ناشر اقدام به انتشار اوراق مرابحه می‌کند و در یک مرحله منابع حاصل از فروش اوراق به کالا تبدیل شده و به صورت نسیه فروخته می‌شود و در نهایت تبدیل به بدهی می‌شود. عضو کمیته فقهی سازمان بورس اظهارکرد: بحث‌های زیادی در این خصوص مطرح شد و راهکاری که انتخاب شد این بود که بانی می‌تواند با استفاده از وجوه حاصل از فروش اوراق طی ۴ مرحله مواد اولیه خریداری و استفاده کند. این مساله از نظر فقهی محل بحث بود ولی در پایان کمیته فقهی انجام آن را امکان‌پذیر تشخیص داد که وجوه حاصل از انتشار اوراق در بانکی سپرده‌گذاری شود و سپس به تناسب نیاز بانی از این مبالغ برداشت و مواد اولیه و ماشین‌آلات خریداری می‌شود.

رونق صادرات: در هفته گذشته نشست بررسی عرضه محصول پسته زرند کرمان در بورس کالای ایران با حضور فرماندار زرند، معاون بازرگانی جهاد کشاورزی استان کرمان، مسوول جهاد کشاورزی شهرستان زرند، مدیرعامل شرکت پسته طلای سبز زرند وجمعی از باغداران وسهامداران شرکت پسته در محل جهاد کشاورزی شهرستان زرند برگزار شد.

در این نشست حبیب‌الله خنجری فرماندار زرند با اشاره به جایگاه پسته ایران در بازارهای جهانی گفت: ورود پسته به بورس کالای ایران عامل مهمی در تعیین قیمت این محصول بوده و این خود نقش بسزایی در جلوگیری از ضایع شدن حق کشاورزان دارد.  وی همچنین افزود: با صادرات و عرضه پسته در بورس کالای ایران، کشاورزان و فعالان این محصول نیز می‌توانند از مزایای متعددی همچون کشف قیمت عادلانه و حذف واسط‌گران و سودجویان بهره‌‌مند شوند.

واقعی شدن قیمت‌ها با بازارهای جهانی: یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا برای محصولاتی همچون گندم گفت: شفافیت معاملاتی، دسترسی به آمارهای دقیق و وصول پول کشاورزان در اسرع وقت که در نهایت کاهش بار مالی دولت را به همراه دارد، از مهم‌ترین مزایای آن محسوب می‌شود.  سیدراضی نوری با بیان اینکه عرضه محصولات مختلف در بورس کالا امکان انطباق بیشتر با قیمت‌های جهانی را فراهم می‌کند، افزود: انجام معاملات کالاهای مختلف در بورس موجب می‌شود به تدریج قیمت‌ها به سمت واقعی‌تر شدن و هماهنگی بیشتر با بازارهای جهانی حرکت کند که این خود یک مزیت مهم است.

پرداخت به‌روز مابه‌التفاوت: مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: تلاش بر این است، امسال پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تضمینی به کشاورزان را که توسط دولت باید انجام شود، به‌روز کنیم. علیرضا ولی در مورد عرضه ذرت و جو به روش قیمت تضمینی در بورس کالا به جای خرید تضمینی، گفت: شفاف‌سازی خرید و جلوگیری از افت و کسری محصول و همچنین هزینه‌های مضاعف حمل‌ونقل از مزایای عرضه ذرت و جو در بورس کالا است مضاف بر آنکه کشاورز سود خود را نقداً دریافت می‌کند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: در سال گذشته به محض فروش محصول تا یک ماه پس از موعد مابه‌التفاوت توسط دولت پرداخت شد، اما امسال تلاش می‌کنیم که پس از فروش محصول در بورس، فوری مابه‌التفاوت توسط دولت پرداخت شود، مضاف بر آنکه فاصله قیمتی فروش در بورس و قیمت تضمینی زیاد نیست و پرداخت را برای دولت آسان‌تر می‌کند.  

دومین صندوق سرمایه‌گذاری طلا: پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله زرافشان امید ایرانیان از روز شنبه مورخ ۱۵ مهر ماه به مدت ۵ روز کاری در بورس کالای ایران آغاز می‌شود. پذیره‌نویسی این صندوق که از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه سکه طلا است، از روز شنبه هفته آینده آغاز می‌شود و تا تاریخ ۱۹ مهر ماه ادامه خواهد داشت. طبق مفاد اعلامیه پذیره‌نویسی صندوق یاد شده، تاریخ تمدید احتمالی دوره پذیره‌نویسی از ۲۲ تا ۲۶ مهرماه جاری به مدت ۵ روز و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل انتشار آن ۱۰۰میلیون واحد و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل پذیره‌نویسی ۹۹میلیون واحد به ارزش اسمی هر واحد ۱۰هزار ریال اعلام شده است که در صورت پذیره‌نویسی حداقل ۹میلیون واحد سرمایه‌گذاری عادی (۹۰میلیارد ریال) پذیره‌نویسی این صندوق تکمیل شده و مورد تایید خواهد بود.

 

ارسال نظر