برنت 53 دلاری در 2018

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۴۳
برنت 53 دلاری در 2018

گروه انرژی

روز گذشته بازار نفت خام روند تقریبا ثابتی را پشت سر گذاشت و تغییر چندانی در ارزش هر بشکه نفت خام به وجود نیامد. فعالان بازار و سفته‌بازان در روز سه‌شنبه مشغول سودآوری از معاملات بزرگی منعقد شده در هفته‌های گذشته بودند و حجم قابل توجهی از معاملات جدید را به ثبت نرساندند.

نفت خام برنت در هفته گذشته رشد چشمگیری داشت و به سطح 59دلار و 49سنت در هر بشکه رسید. برنت برای رسیدن به این قیمت، در سه‌ماهه سوم امسال حدود 20درصد رشد را ثبت کرد که این سطح از افزایش قیمت در این بازه زمانی از سال در 13سال اخیر و پس از سال 2004 بی‌سابقه بوده است. اما در یک هفته اخیر، ارزش نفت برنت حدود 6درصد کاهش را تجربه کرد و تا لحظه نگارش این گزارش، قیمت معاملاتی هر بشکه برنت به حدود 56 دلار رسید.

نزدیک شدن قیمت نفت برنت به سطح 60دلار سبب نشد تا پیش‌بینی‌ها در رابطه با وضعیت قیمت نفت در ادامه سال و نیز سال 2018بهبود پیدا کند. به گزارش «تعادل» و به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، بانک‌های بزرگ امریکایی و اروپایی در تازه‌ترین گزارش‌های خود، پیش‌بینی‌ها در رابطه با وضعیت قیمت نفت را برای پنجمین ماه متوالی کاهش داده‌اند. این بانک‌ها هنوز نتوانسته‌اند بر نگرانی‌های خود در رابطه با مازاد عرضه نفت در سال آینده فائق آیند.

نظرسنجی وال‌استریت‌ژورنال از 15بانک سرمایه‌گذاری بزرگ جهان در پایان ماه سپتامبر در رابطه با پیش‌بینی قیمت نفت‌خام برنت حاکی از میانگین قیمت 53دلاری است. وال‌استریت‌ژورنال مشابه همین نظرسنجی را در ماه آگوست نیز انجام داده بود که نتیجه آن یک‌دلار بیشتر و در سطح 54دلار در هر بشکه بود. پیش‌بینی این بانک‌ها در رابطه با قیمت نفت خام وست‌ تگزاس اینترمدیت نیز روی 50دلار در هر بشکه است که مجددا یک‌دلار کمتر از پیش‌بینی ماه گذشته است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری وقعی به افزایش قابل توجه اخیر قیمت نفت که ناشی از تحولات ژئوپلیتیکی بود، ننهاده‌اند. در اواخر ماه سپتامبر قیمت‌ها بر اثر نگرانی از رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق و تبعات آن بر بازار به صورت قابل توجهی افزایش نشان دادند. از سوی دیگر انتشار آمار کاهش تولید اوپک و نیز افت رشد تولید ایالات‌متحده به پا گرفتن جهش قیمتی کمک شایان کرد. اما برخی کارشناسان این رشد قیمت را به مثابه گل به خودی می‌دانند، چرا که براساس قانون نانوشته سال‌های اخیر صنعت جهانی نفت، رشد هرچه بیشتر قیمت نتیجه‌یی جز تحریک تولیدکنندگان شیل برای حفاری هرچه بیشتر نخواهد داشت.

با عبور قیمت نفت دبلیوتی‌آی از مرز 50دلار در هر بشکه، تولیدکنندگان نفت شیل امریکا با استفاده از ابزار هجینگ سعی در قفل و بالا نگهداشتن قیمت‌ها داشته تا در این سطح بتوانند ریگ‌های بیشتری را پای کار بیاورند. روز جمعه بیکرهیوز در تازه‌ترین گزارش خود خبر از نخستین افزایش شمار ریگ‌های حفاری امریکا در هفت هفته اخیر داد. بدین‌ترتیب شمار ریگ‌های حفاری فعال امریکا با 6واحد افزایش به 750واحد رسید.

هری چیلینگیریان، سرپرست بخش استراتژی بازارهای کالا در بانک بی‌ان‌پی پاریباس در این باره اظهار می‌کند: «نظر ما این است که پیش‌بینی‌ها در رابطه با وضعیت تقاضا، شاید کمی خوش‌بینانه باشد و از سوی دیگر نتایجی که از جانب بخش عرضه به دست آمده‌اند، همگی حاکی از تداوم وضعیت نزولی بازار (در سال‌ آینده) هستند.» چیلینگیریان همچنین اظهار می‌کند: «بالا رفتن قیمت‌ها بر اثر عوامل ژئوپلیتیکی این فرصت را به تولیدکنندگان شیل داد تا سهم بیشتری از تولید خود را تحت پوشش ریسک (هجینگ) قرار دهند. در نتیجه ما با اطمینان‌خاطر بیشتری می‌توانیم، بگوییم که رشد عرضه نفت خام ایالات‌متحده در سال آینده قوی خواهد بود.»

همچنین یکی از تحلیلگران کامرزبانک آلمان پیش‌بینی می‌کند که تولید نفت خام ایالات‌متحده در پاییز سال جاری به 9میلیون و 600هزار بشکه در روز خواهد رسید که بالاترین سطح تولید این کشور از سال 1970 است. هرچه در رابطه با امریکا می‌توانیم با اطمینان‌خاطر از افزایش تولید صحبت کنیم، در رابطه با اوپک اوضاع پیچیده‌تر است.

اوپکی‌ها وارد دهمین ماه از اجرای محدودیت کاهش تولید شده‌اند که به صورت رسمی قرار است تا پایان ماه مارس سال آینده نیز ادامه پیدا کند و به احتمال زیاد این بازه به مدت 3ماه دیگر نیز تمدید خواهد شد. بسیاری از کارشناسان غربی با انتشار آمار تولید این کارتل در ماه آگوست و بالا رفتن قیمت‌ها به ثمربخش بودن این توافق اذعان کردند. اما بخش دیگری از کارشناسان کماکان به رفتار اعضای اوپک به صورت بدبینانه نگاه می‌کنند و معتقدند که با افزایش قیمت، تلاش این دسته از تولیدکنندگان نفت بر افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر خواهد بود.

این نکته را نباید از یاد برد که تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان از کاهش مازاد عرضه و ذخایر تجاری نفت خام در کشورهای OECD داشت. عده‌یی از کارشناسان به راحتی از کنار این نشانه‌ها عبور نکرده و قائل به عبور قیمت نفت از مرز 60دلار در سال آتی هستند. به گزارش «تعادل» و به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، آمریتا سن تحلیلگر بازار نفت در موسسه مشاوره انرژی اسپکتس در این باره اظهار می‌کند: «ذخایر نفت خام و فرآورده‌های نفتی در حال کاهش است. ما انتظار داریم که این روند دستیابی به تعادل مجدد ادامه‌دار باشد. در نتیجه نظر ما این است که سال آینده قیمت نفت خام به سطح 62دلار در هر بشکه برسد.» البته تحلیلگرانی با دیدگاه مشابه آمریتا سن در نظرسنجی وال‌استریت‌ژورنال در اقلیت هستند. همچنین نظر بانک‌های حاضر در این نظرسنجی این است که در سال 2019 نیز قیمت‌ نفت خام زیر 60دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند و به‌طور میانگین 57دلار و 91سنت در هر بشکه معامله خواهد شد. این در حالی است که نتیجه نظرسنجی وال‌استریت‌ژورنال در سپتامبر 2016، پیش‌بینی قیمت 72دلاری برای هر بشکه نفت در 2019 بود.

 

 

ارسال نظر