تروریست‌های داخلی خطرناک‌تر از داعش

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۰۴
تروریست‌های داخلی خطرناک‌تر از داعش

گروه جهان|

زمانی که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، قانون اجرایی بازبینی شده ممنوعیت ورود شهروندان 7 کشور عمدتا مسلمان به خاک ایالات‌متحده را امضا می‌کرد، مدعی شد که هدف این اقدام دفاع از مردم امریکا در برابر تروریست‌های افراطی مسلمان است.

پایگاه خبری-تحلیلی وکس می‌نویسد: ترامپ در زمان امضای این قانون به خبرنگاران گفت: «ما آنها را اینجا نمی‌خواهیم.

«اما در 8 ماهی که از ریاست‌جمهوری ترامپ می‌گذرد امریکایی‌های زیادی در حملات مردان سفیدپوست کشته شده‌اند؛ کسانی که هیچ ارتباطی با اسلام یا تروریست‌های تکفیری و خارجی نداشته‌اند. هیچ شکی نیست که تروریست‌های تکفیری برای ایجاد یک تهدید جدی علیه امریکا توسط گروه‌هایی چون داعش و القاعده کنترل شده یا (حداقل از آنان) الهام می‌گیرند. پیش از حمله لاس‌وگاس، مرگبارترین تیراندازی تاریخ معاصر ایالات‌متحده امریکا، یکی از اعضای گروه داعش به روی شهروندان در شهر اورلاندو ایالت فلوریدا آتش گشود که در نتیجه آن 49 نفر کشته و 53 نفر زخمی شدند.

شبه‌نظامیان داعش در همین سال جاری در کشورهای دیگر ازجمله بریتانیا، فرانسه و کانادا تعدادی را کشته و زخمی کردند. همین چند روز پیش بود که یک داعشی در مارسی فرانسه با چاقو به چند نفر حمله کرد یا در ادمونتون کانادا که چند نفر بر اثر حمله خودرو مجروح شدند. اما همه اینها نباید باعث نادیده گرفتن واقعیت شود؛ اینکه در ایالات‌متحده تهدید بزرگ‌تر از طرف کسانی است که با بنیادگرایان مذهبی هیچ ارتباطی ندارند. در اینجا قصد داریم به چند حمله در سال 2017 اشاره کنیم:

• یک‌شنبه شب مرد 64 ساله‌ سفیدپوستی اهل نوادا به روی بیش از 22 هزار شهروند در کنسرت موسیقی در لاس‌وگاس آتش گشود. در این حمله 58نفر کشته و بیش از 500 نفر زخمی شدند. پلیس عامل حمله لاس‌وگاس را استیون پادوک معرفی کرده است. سفیدپوست بازنشسته‌یی که در «سان وله» کالیفرنیا بزرگ شده و غیر از تخلف معمولی رانندگی چیز بیشتری درباره او ثبت نشده است. گفته شده، پدرش فردی سابقه‌دار بوده است. به گزارش رسانه‌های امریکایی نام بنیامین پادوک در میان فهرست افرادی دیده می‌شود که اف‎‌بی‌آی در اواخر دهه ۶۰ میلادی در جست‌وجوی آنها بوده است. او در اوایل دهه ۱۹۶۰ به جرم سرقت از بانک به ۲۰ سال زندان محکوم می‌شود اما در سال ۱۹۶۸ از زندان می‌گریزد. انگیزه عامل این حمله نامشخص است و معلوم نیست که او به‌تنهایی این حمله را برنامه‌ریزی کرده بود یا احتمالا همدستی داشته است. گرچه داعش مسوولیت این حمله را برعهده گرفته اما تاکنون هیچ نشانه‌یی مبنی بر عضویت وی در این گروه ترویستی یافت نشده است.

 در ماه آگوست 2017، یک جوان 20 ساله حامی نئونازی‌ها از اوهایو خودرو خود را به میان مخالفان نژادپرستی در شارلوتزویل در ویرجینا راند. در جریان این حمله یک زن کشته شده و حداقل 19نفر زخمی شدند.

 در ماه ژوئن یک مرد سفیدپوست 66 ساله از ایلینویز در جریان تمرین صبحگاهی بیسبال به روی اعضای جمهوری‌خواه کنگره آتش گشود و چندین نفر را به‌شدت مجروح کرد ازجمله، استیو اسکالیز سناتور جمهوری‌خواه لوییزیانا.

 در ماه مارس 2017 یک مرد سفیدپوست 28ساله از بالتیمور با هدف کشتن سیاه‌پوستان به نیویورک رفت. او تیموتی کوچمن 66 ساله را با چاقو کشت و از سوی مقام‌های ایالتی نیویورک به تلاش برای اقدامات تروریستی متهم شد.

 در ماه مه، یک مرد سفیدپوست 35 ساله از اوراگون به‌نام جرمی جوزف کریستین دو نوجوان مسلمان در قطار را آزار و اذیت کرده و خطاب به آنان فریاد می‌زده که «ما اینجا امریکایی می‌خواهیم.» کریستین در نهایت هر دو نوجوان را با چاقو کشته است.

مطالعات جدید یک موسسه تحقیقاتی بی‌طرف در واشنگتن نشان می‌دهد که خلاف ادعاهای جنجالی و تبلیغاتی ترامپ، واقعیت این است که امریکایی‌های بیشتری در سال‌های 2001 تا 2015 توسط تندروهای راست‌گرا کشته شده‌اند.

دونالد ترامپ در نخستین سخنرانی خود در کنگره مدعی شد اکثریت قاطع افرادی که در جریان حملات 11 سپتامبر دست داشته‌اند از خارج بوده و وارد خاک امریکا شده‌اند. اما هیچ یک از افرادی که در

 15 سال گذشته به اتهام دست داشتن در حملات تروریستی در امریکا بازداشت شده‌اند، شهروند کشورهایی نیستند که ترامپ طی فرمان اجرایی ورود شهروندان‌شان به خاک امریکا را ممنوع کرده است. درواقع کشوری که شهروندانش بیشترین حملات تروریستی موفقیت‌آمیز را در داخل امریکا داشته‌اند خود ایالات‌متحده است.

عامل تیراندازی سن‌برناردینو که 14 نفر در جریان آن کشته شدند، یک شهروند امریکایی-پاکستانی‌تبار بود که به‌صورت قانونی حق اقامت در ایالات‌متحده را داشت. عامل حمله اورلاندو که 49 نفر را کشت یک شهروند افغانستانی‌تبار متولد امریکا بود. بمب‌گذاران ماراتون بوستون که اصلیتی چچنی داشتند از قرقیزستان به ایالات‌متحده آمده و در ماساچوست کمبریج بزرگ شده بودند. فیصل شهزاد که تلاش کرده بود تا در میدان تایم بمب‌گذاری کند، شهروند پاکستانی-امریکایی بود. نیدال حسن که در سال 2009 میلادی 13 نفر را در فورت‌هود کشت والدینی فلسطینی داشت و در ویرجینیا به دنیا آمده بود.

گذشته از این آمارها، مخالفان قانون مهاجرتی دونالد ترامپ، هدف از این دستور را که حمایت از شهروندان امریکایی عنوان شده در تضاد با سیاست خارجی فعلی واشنگتن می‌دانند، سیاستی که در آن تلاش شده تا رابطه شکننده دولت پیشین باراک اوباما و ریاض ترمیم شود، آن‌هم در شرایطی که شهروندان عربستانی متهم درجه یک حملات

11 سپتامبر هستند.

 

ارسال نظر