افزایش حقوق کارکنان دولت برای سال آینده 10 درصد است

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۸۲
افزایش حقوق کارکنان دولت برای سال آینده 10 درصد است

اصلاح سیستم یارانه‌ها در سال 97

گروه ایران   

ابلاغ بخشنامه بودجه سال 97 یک ‌بار دیگر اعداد و اراقام اقتصادی و رویکردهای بودجه‌یی را در راس پرسش‌های خبرنگاران از سخنگوی دولت قرار داد؛ اعداد و ارقامی که از منظر نوبخت قرار است اقتصاد ایران را یک قدم دیگر به اهدافی که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده، نزدیک کند.   اما در این میان موضوع افزایش حقوق کارکنان دولت و کارگران در بودجه سال 97 که برخی رسانه‌های اصولگرا طی روزهای گذشته درباره آن فضاسازی‌های مخربی را انجام داده بودند، سخنگوی دولت را بر آن داشت تا در ابتدای جلسه خبری روز گذشته خود با خبرنگاران، ابعاد و زوایای گوناگون حقوق‌های دریافتی کارکنان دولت و کارگزاران را تشریح کند.  حقوقی که به اعتقاد نوبخت از ابتدای تشکیل دولت یازدهم همواره بیش از تورم سالانه افزایش داشته و در سال 97 هم با احتساب نرخ تورم 9درصدی، قرار است حداقل 10درصد به دریافتی کارکنان دولت و کارگران افزوده شود. سخنگوی دولت در ادامه صحبت‌هایش به نکته دیگری هم اشاره می‌کند و می‌گوید:«البته برای بازنشستگان غیر از این رقم افزایش در جهت همسان‌سازی حقوق بخش دیگری هم اختصاص می‌یابد.» نوبخت درخصوص راهبردهای دولت در زمینه اشتغال نیز خاطرنشان کرد:«۳۰هزارمیلیارد تومان خالص برای اشتغال سال آینده در ادامه سال گذشته در نظر گرفته شد که پیش‌بینی می‌شود، نرخ بیکاری در سال آینده نسبت به سال جاری کاهش پیدا کند و در محدوده اعداد و ارقامی حول و حوش 11.5درصد برسد.» رویکرد دولت دوازدهم در مواجهه با بحث هدفمند کردن واقعی یارانه‌ها موضوعی بود که خبرنگار تعادل در نشست روز گذشته تلاش کرد تا دیدگاه سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه را در این زمینه جویا شود. نوبخت با اشاره به ضرورت این جراحی بزرگ در زمینه یارانه‌های نقدی از چراغ سبز نمایندگان مجلس برای حمایت از طرح‌های دولت برای هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد. ایده‌یی که به نظر می‌رسد، دولت دوازدهم در جریان ابلاغیه بخشنامه بودجه 97 نخستین گام آن را آغاز کرده است.

 اصلاح سیستم یارانه‌ای

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش «تعادل» که آیا دولت در بودجه سال 97 برای سیستم یارانه‌یی غیرهدفمند و حذف برخی یارانه‌بگیران برنامه‌یی دارد، اظهار کرد: دولت همواره اعلام کرده که پشتیبان اقشار کمتر برخوردار جامعه و گروه‌های نیازمند است اما بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که سیستم پرداخت یارانه برای همه تاثیر چندانی در بهبود معیشت اقشار کم درآمد ندارد. در واقع تلاش دولت بر اجرای سیاست‌های حمایتی از اقشار کم درآمد و تامین اجتماعی است که در برنامه ششم توسعه نیز تکرار شده و در بودجه سال آینده نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

نوبخت افزود: قبل از شرکت در این جلسه در خدمت نمایندگان مجلس دهم بودم و آنها نیز اعلام آمادگی کردند که در جریان بررسی بودجه سال97 اقدام به حمایت از طرح‌های دولت در زمینه هدفمندسازی واقعی یارانه‌ها کنند. هدفمند کردن واقعی یارانه‌ها یعنی توجه به تولید و اشتغال و این موضوع در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی نیز مورد تاکید قرار گرفته و امیدواریم در بودجه سال آینده این بند از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا فاینانس‌های کشورها که در اختیار ایران قرار می‌گیرد خط اعتباری یا به صورت پول است و چه تاثیری بر پول ملی خواهد داشت، یادآور شد: منابع خارجی که مورد استفاده قرار خواهد گرفت معطوف به طرح‌های مشخص است.

سخنگوی دولت ادامه داد: تاکید دولت بر توجه به قانون استفاده حداکثری از توان داخلی با اجرای این طرح‌ها خواهد بود و اینطور نیست که طرف‌های خارجی پولی بدهند و سود دریافت کنند.

نوبخت در پاسخ به اینکه اگر تحریم‌های امریکا از مرحله تصویب به اجرا درآید برنامه دولت برای جلوگیری از بحران‌های احتمالی ارزی چیست، گفت: زمانی که تصمیم نظام در مساله برجام مشخص شود از حقوقی که قبل از اجرای برجام ادامه می‌دادیم از سر گرفته خواهد شد و بازگشت به گذشته در کوتاه‌ترین زمان امکان‌پذیر است.  سخنگوی دولت گفت: از نظر اقتصادی توانستیم در روزهای سخت کشور را اداره کنیم و باز هم اداره خواهیم کرد و برای هر حالتی گزینه‌های مختلفی روی میز داریم.

 همکاری مشترک با همسایگان در مقابله

با تروریسم

 سخنگوی دولت، هدف از سفر رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه به تهران را اجرایی کردن توافق‌های دو کشور عنوان کرد و گفت: در گذشته توافقاتی صورت گرفته که برای اجرایی کردن آن نیازمند ادامه جلسات هستیم ضمن اینکه ایران همکاری مشترک با دولت ترکیه برای مقابله و مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق دارد.  نوبخت دیروز در پاسخ به سوالی درخصوص سفر رییس‌جمهوری ترکیه به ایران افزود: این سفر در زمینه توافق‌هایی است که در گذشته صورت گرفته و برای اجرایی کردن آن نیازمند ادامه جلسات است که انجام می‌شود ضمن اینکه همکاری مشترک با دولت ترکیه برای مقابله و مبارزه با تروریسم در ارتباط با سوریه و عراق وجود دارد. سخنگوی دولت توسعه مناسبات اقتصادی، تحولات منطقه‌یی و مواضع منطقی که باید اتخاذ شود همچنین هماهنگی بین کشور ایران و ترکیه را از دیگر مواردی ذکر کرد که در سفر اردوغان به تهران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.  نوبخت یادآور شد: مرور بخشی از خاک عراق که در اشغال تروریسم است بنابراین کمک ایران و ترکیه قابل درک است و جهان هم باید از آن حمایت کند. در مساله اقلیم کردستان عراق جز رژیم جعلی اشغالی همه دنیا مواضع جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و عراق را تایید کرده و درک می‌کنند که اگر قوت وجود داشته باشد، می‌توان با تروریسم مبارزه کرد. سخنگوی دولت همچنین گفت: ما هم در عرصه نظامی، سیاسی و اقتصادی با کشور ترکیه رابطه تعریف شده، درست و منطقی داریم و هر دو کشور به این مساله واقف هستند و بر همین اساس می‌توانیم در آینده نه چندان دور شاهد حذف تروریسم از منطقه باشیم.

  آمادگی در برابر بد عهدی‌های امریکا

معاون رییس‌جمهوری در پاسخ به اینکه موضع دولت نسبت به بدعهدی‌های امریکا و اظهار ترامپ در رابطه با برجام که شانس پابرجا بودن برجام را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد چه خواهد بود، گفت: موضع دولت همواره اعلام شده و تا زمانی که منافع ملی و مصالح عمومی کشورمان ایجاب کند که در این زمینه تنها یک مرجع تصمیم‌گیری نمی‌کند و نهادهای قانونی در مورد آن اظهارنظر می‌کنند.

نوبخت افزود: ما به قرارداد بین‌المللی پایبند هستیم و توصیه می‌کنیم که طرف‌های مقابل هم آن را مراعات کنند و اگر اتفاقی بیفتد ما نیز متناسب با آن اقدام خواهیم کرد و در این زمینه طرفی که ضرر خواهد کرد دیگران خواهند بود.

وی در پاسخ به این سوال که در ابتدای دولت دوازدهم بارها سخن از تغییرات در مدیران شنیده شد ولی در جابه‌جایی استانداران تنها چند تغییر صورت گرفت و مابقی جابه‌جا شدند، نظر دولت در این زمینه چیست؟ اظهار کرد: ضرورت تغییرات در کابینه و در سطح مدیران از ابتدای دولت دوازدهم پیگیری شد و بیش از

50 درصد از اعضای کابینه تغییر کردند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که با توجه به جابه‌جایی برخی استانداران اگر این افراد موفق بودند چرا جابه‌جا شدند، گفت: بنا بر مقتضیات ضرورت داشت که در برخی از استان‌ها مدیر جدید معرفی شود، اینکه اگر کسی خوب است در همان سمت باقی بماند از نظر مدیریتی مساله قطعی نخواهد بود و فردی که قابلیت دارد و بتواند در استان دیگری خدمت کند، امری معمول است.  نوبخت در پاسخ به اینکه در دولت یازدهم توجه به اهل سنت از برنامه‌های دولت بود در دولت دوازدهم دولت در این زمینه چه برنامه‌یی دارد، افزود: این مساله سیاست جدیدی نیست و مسوولان دولت با حضور در مناطق اهل سنت سیستان و بلوچستان و کردستان دیدار‌هایی با اهالی این منطقه داشته‌اند.

وی ادامه داد: مسوولان دولت با مراجعه به مناطق اهل سنت سخنان آنان را می‌شنوند و موظف به رفع مشکلات هستند و این سیاست در دولت دوازدهم هم ادامه خواهد داشت و ما به اهل سنت به عنوان سرمایه ملی نگاه می‌کنیم.

 

ارسال نظر