در جست‌وجوی فاینانسر داخلی برای خرید ATR

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۸۴
در جست‌وجوی فاینانسر داخلی برای خرید ATR

 گروه راه و شهرسازی|

با تحویل 2 فروند ATR دیگر به ایران ایر در پنج‌شنبه هفته گذشته (ششم مهرماه) جمع هواپیماهای برجامی به 9 فروند رسید.

اواخر فروردین ماه سال جاری بود که قرارداد ٢٠ فروند هواپیمای ٧٠ نفره فرانسوی - ایتالیایی ATR در تهران به امضا رسید که از این 20 فروند، ٤ فروند آن اردیبهشت ماه و 2 فروند دیگر هم طی چند روز گذشته به ناوگان صنعت هوایی کشور اضافه شد و قرار است که این شرکت ١٤ هواپیمای دیگر را تا پایان سال ٢٠١٨ میلادی به هما تحویل دهد.  با اجرای برجام و امضای قرارداد خرید 200 فروند هواپیما توسط ایران‌ایر ازشرکت‌های ایرباس، بویینگ و ATR، تاکنون 3 فروند هواپیمای ایرباس وارد کشور شده و قرار است اردیبهشت ماه سال آینده هم نخستین فروند از بویینگ‌های خریداری شده به هما تحویل داده شود.

 

 خرید 20 فروند ATR دیگر

فارغ از بحث درباره زمان ورود هواپیماهای برجامی، نکته مهم درباره نحوه فاینانس این هواپیماهاست که به گفته سرپرست هما، قرار است فاینانس هواپیماهای ATR توسط منابع مالی داخلی و فاینانس بویینگ و ایرباس را منابع خارجی برعهده بگیرند، این خبر درحالی از سوی فرزانه شرفبافی مطرح می‌شود که قرار بود فاینانسرهای هواپیماهای خریداری شده از فروردین‌ماه امسال تعیین شوند، اما همچنان خبری در این زمینه از سوی مسوولان وزارت راه و شهرسازی رسانه‌یی نشده است و 7 فروند هواپیمایی که طی ماه‌های گذشته به ناوگان هوایی ایران ایر اضافه شده‌اند، به دلیل عدم توانایی این شرکت و همچنین دولت در جذب فاینانسر از محل مصوبه 330 میلیون دلاری هما از صندوق توسعه ملی و به صورت نقد خریداری شده‌اند.

در مراسم تحویل 2 فروند هواپیمای ATR، هم فرزانه شرفبافی درباره فاینانسرهای هواپیماهای برجامی گفت: طبق برنامه از پیش تعیین شده هواپیماهای ATR قابل بهره‌برداری سریع هستند و منابع مالی خرید این هواپیماها از فاینانس‌ها و منابع داخلی تامین می‌شود.

به گزارش ایرنا، این مقام مسوول افزود: تاکنون 6 فروند هواپیمای ATR وارد کشور شده و با وجود تمایل فاینانس‌های خارجی به دنبال منابع داخلی هستیم.

او درباره تامین منابع هواپیماهای ایرباس و بویینگ، گفت: در تامین منابع مالی این هواپیماها از فاینانس‌های خارجی استفاده می‌کنیم و مذاکراتی با کشورها داشتیم و در حال بررسی روش‌های تامین مالی آنها هستیم.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اظهارکرد: هما درباره خرید 20 فروند هواپیما با ATR قرارداد قطعی دارد و خرید 20 فروند هواپیمای دیگر هم اختیاری است و در صورت رضایت از محصولات، همکاری ایران‌ایر با آنها ادامه می‌یابد.

او درباره پیش‌پرداخت خرید دهمین هواپیمای ATR نیز گفت: پرداخت‌ها برای خرید هواپیما طبق برنامه‌ریزی خواهد بود و هیچ پیش‌پرداختی انجام نشده وپس از تولید دهمین و یازدهمین هواپیماها که از نوع ATR است، برای تامین فاینانس آن هم اقدام می‌کنیم.

شرفبافی با اشاره به ویژگی‌های هواپیماهای ATR، افزود: این هواپیما یکی از بهترین هواپیماها برای جغرافیای ایران است و میزان مصرف سوخت و آلایندگی آن حداقل است و از سوی دیگر دارای حداکثر ایمنی است.

این مقام مسوول با بیان اینکه بهره‌برداری این هواپیما ساده است و نیاز به تجهیزات زمینی زیادی ندارد گفت: با 50 فرودگاه موجود در کشور درصدد هستیم شبکه پروازی بین شهری برای آن در نظر بگیریم و براساس برنامه قرار است که هواپیماهای ATR در شهرهایی با مسافرانی کمتر از یکصد نفر مورد استفاده قرار گیرد چرا که این هواپیما می‌تواند 60 تا 70 مسافر را جابه‌جا کند.

 

 تحویل 14هواپیماهای دیگر به هما

در مراسم تحویل 2 فروند ATR، «میلکو راپولیبا»، معاون فروش این شرکت در خاورمیانه هم به موضوعات مهمی از جمله اعتبار مجوز افک تا سال 2018 و فرصت 2ساله این شرکت برای تحویل هواپیماهای باقی مانده اشاره کرد. میلکو راپولیبا با تاکید بر تحویل ۶ فروند هواپیمای ATR به ایران‌ایر، با بیان اینکه مجوز افک برای فروش هواپیمایی ATR در ایران تا سال ۲۰۱۸ اعتبار دارد، گفت: بنابراین شرکت ATR برای تحویل همه 20 فروند هواپیما، 2سال دیگر فرصت دارد.  به گزارش فارس، راپولیبا با بیان اینکه خانواده هواپیماهای ATR برای پرواز در سراسر دنیا طراحی شده است، اظهارکرد: امیدواریم شاهد ادامه عملیات پروازی هواپیمای ATR در ایران باشیم.

معاون فروش شرکت ATR در خاورمیانه، گفت: این شرکت متعهد به همکاری‌های دوجانبه با ایران‌ایر است و از این قرارداد پشتیبانی می‌کند و می‌توانیم همکاری خود را با ایران ایر توسعه دهیم.

راپولیبا با اعلام اینکه همکاری با ایران ایر تا تحویل تمام هواپیماها ادامه می‌یابد، گفت: اطمینان می‌دهم که خانواده ایران‌ایر بعد از 4 ماه استفاده از این هواپیماها، اشتیاق برای تحویل سایر ناوگان خود را داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا با خروج امریکا از برجام، تعهدات این شرکت در قبال قرارداد با ایران ایر ادامه می‌یابد، گفت: شرکت ATR از ابتدا با چالش مجوز افک مواجه بود اما مطمئن هستیم که پارامترهای شفافی وجود دارد و می‌دانیم چطور براساس پارامترها حرکت کنیم.

معاون بازرگانی ATR با تاکید بر اینکه برجام موارد شفاف و روشنی درباره مجوزهای افک دارد، اظهارکرد: در حال حاضر و با وجود ریسک در این قرارداد، اطمینان داریم تا حد ممکن بتوانیم تحویل هواپیماها را ادامه دهیم.

 

 فرصت 2 ساله برای تحویل هواپیما

از دیگر مباحث مهم مطرح شده درباره قراردادهای امضا شده میان ایران‌ایر و دیگرشرکت‌های هواپیمایی، تصویب متمم ممنوعیت فروش هواپیما به ایران از سوی مجلس نمایندگان امریکا طی هفته‌های گذشته بود که معاون فروش شرکت ATR در خاورمیانه در این باره گفت: با آگاهی تمام از تصمیمات مقامات امریکایی، شرکت ATR مجبور است از زوایای مختلف به این قرارداد نگاه کند و مراحل مختلفی در اخذ این تصمیمات وجود دارد و این شرکت از فرصت کنونی برای تحویل هواپیماها استفاده می‌کند.  میلکو راپولیبا تاکید کرد: مجوز افک برای فروش هواپیمایی ATR در ایران تا سال 2018 اعتبار دارد، بنابراین این شرکت تا دو سال دیگر فرصت دارد تا 20 فروند هواپیما را به صورت کامل تحویل دهد.  او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان پشتیبانی‌های فنی از ایران، گفت: پس از فروش هواپیماها و تحویل کامل آنها متعهد به پشتیبانی هستیم.

گفتنی است هواپیماهای ATR کوتاه بُرد هستند و برای پوشش پروازهای داخلی به کارگرفته می‌شوند و هم‌اکنون این نوع هواپیماها مورد استفاده ٢٠ شرکت دیگر در دنیا هم هستند و همچنین در قراردادهای خرید این هواپیماها برهمکاری‌هایی در زمینه تولید قطعات و مباحث سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم تاکید شده است.

 

ارسال نظر