دانشجویان ژاپنی مهمان سعدی شدند

۱۳۹۶/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۱۶

جمعی از دانشجویان ژاپنی که در رشته زبان و ادبیات فارسی در کشورشان به تحصیل اشتغال دارند در قالب یک کارگاه آموزشی که در شیراز برگزار شد با افکار، اندیشه و آثار ارزشمند شاعر نام‌آور سده هفتم هجری شیخ اجل سعدی شیرازی بیشتر آشنا شدند.

به گزارش ایرنا، در این کارگاه آموزشی که چهارشنبه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برگزار شد، عضو هیات علمی رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه که به عنوان مدرس در این کارگاه آموزشی حضور داشت، گفت: بیش از هفت سده است که نام بلند سعدی در آسمان ادب پرتوافشانی می‌کند و 2کتاب ارزشمند و بی‌مانند او یعنی گلستان و بوستان مورد توجه محققان، دانشمندان و شیفتگان ادب فارسی است.

مریم زیبایی‌نژاد افزود: سعدی شیرازی از سخنورانی است که عمر خود را در سفر و حضر گذرانده و با طبقات مختلف مردم، نشست و برخاست داشته و با دقت در رفتار و کردار آنها، نکته‌های ظریف را کشف کرده و نتیجه‌ دیده‌ها و شنیده‌های خود را به صورت حکایات دلنشین، شیرین و ابیاتی لطیف درآورده است تا دیگران نیز از آن بهره گیرند. این مدرس دانشگاه ادامه داد: اینکه کتاب‌های گلستان و بوستان سعدی به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده، بیانگر این است که این 2کتاب از اهمیت ویژه‌یی برخوردار و نزد مردم جهان قابل قبول است.

زیبایی‌نژاد افزود: امرسون یکی از نویسندگان بزرگ امریکا، گلستان را همچون انجیل ارزشمند و مقدس می‌داند و معتقد است که باید از آن بهره گرفت.

او بیان کرد: هدف از برپایی این کارگاه آموزشی این بود که دانشجویان اعزامی از ژاپن هرچه بیشتر با زبان شیرین فارسی و فرهنگ متمدن ایرانی اسلامی آشنا شوند و این فرهنگ در دنیا نشر و گسترش یابد.

شیوه درست‌خوانی گلستان سعدی که در هشت باب و به نثر مسجع (آهنگین) نگاشته شده بخشی از برنامه‌های این کارگاه آموزشی بود.

بنا به اظهار دست‌اندرکاران حوزه امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی برای این دانشجویان ژاپنی که به مدت یک هفته در شیراز اقامت دارند، برنامه‌های بازدید از اماکن علمی، تاریخی و فرهنگی استان فارس در نظر گرفته شده است.

ابومحمد مصلح‌الدین بن عبدالله، نامور به سعدی شیرازی و مشرف‌الدین در سال 568 یا به برخی روایت‌ها در 588 خورشیدی تولد یافت. آوازه این شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایران زمین بیشتر به دلیل نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی اوست.

جایگاه این شاعر نام‌آور سده هفتم هجری نزد اهل ادب تا بدان جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده‌اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می‌گویند.

شیخ اجل سعدی به سیاحت و جهانگردی علاقه بسیاری داشت و به شهرهای خاور نزدیک و خاورمیانه، هندوستان، مصر و شمال آفریقا سفر کرد و این جهانگردی به روایتی 30 سال به طول انجامید.

همان‌گونه که در تاریخ تولد این فخر ادبیات ایران زمین اختلاف‌نظر وجود دارد در مورد تاریخ وفات وی نیز دیدگاه‌ها متفاوت است و به استناد آنچه در این مورد موجود است، این ادیب بی‌بدیل ادبیات پارسی درسال 671خورشیدی چشم از جهان فروبست.

 

 

ارسال نظر