پیش‌بینی کاهش صادرات نفت و میعانات ایران

۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۸۷۷
پیش‌بینی کاهش صادرات نفت و میعانات ایران

ایران به‌دنبال آن است تا میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی خود را برای بقیه سال 2017 هم حفظ کند؛ با وجود این، تعمیرات و نگهداری‌های اخیر، ‌کاهش ذخیره‌های تجاری نفت و افزایش عطش داخلی منجر به محدود شدن محموله‌های ارسالی ایران به خارج از مرزها می‌شود. این موضوع را یکی از مقام‌های ارشد شرکت ملی نفت ایران در روز دوشنبه عنوان کرد.

سعید خوشرو مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، در یک کنفرانس صنعت (نفت) در سنگاپور، همچنین گفت: ایران براساس برنامه‌های تعیین شده، باید صادرات خود را به 2.6 میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی برای بقیه روزهای سال جاری میلادی برساند.

وی بحث نگهداری و تعمیرات را به‌دلیل «مشکلات فنی» در پارس‌جنوبی دانست که انتظار می‌رود یک تا دو ماه به طول بینجامد. در چنین شرایطی احتمالا صادرات نفت خام کشور حدود 2.1 تا 2.3 میلیون بشکه در روز تا انتهای سال، تثبیت خواهد شد. ایران، سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است.

خوشرو توضیح داد: «ما حجم زیادی ذخایر تجاری میعانات گازی داشتیم که یا در خشکی یا روی شناورها انبار شده بود. با وجود این، تمام این ذخایر تجاری به اتمام رسیده است. ما همچنین مجبور هستیم به‌دلیل (میزان) تقاضای داخلی از حجم صادرات خود بکاهیم.»

به گفته خوشرو، شرکت ملی نفت ایران به خریداران آسیایی خود اطلاع داده که ممکن است صادرات میعانات گازی خود در ماه اکتبر را به‌دلیل تعمیرات و نگهداری پارس‌جنوبی کاهش دهد.

تا 3 ماهه دوم سال 2017، انبارهای نفتی دریایی و خشکی ایران به اتمام رسید که ناشی از رفع تحریم‌های بین‌المللی از ژانویه 2016 و روند صعودی صادرات از آن زمان (تاکنون) بوده است. ایران همچنین در حال افزایش ظرفیت تولید خود از 3 دستگاه جدا‌کننده (اسپلیتر) در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در بندرعباس است. هر کدام از این جداکننده‌ها که معیانات گازی را به سوخت‌هایی مانند نفتا، بنزین و گازوییل تجزیه می‌کند، ظرفیتی برابر با 120 هزار بشکه در روز دارند.

خوشرو اظهار کرد که ممکن است واردات بنزین در نیمه دوم سال 2018 و در پی روی مدار آمدن جداکننده دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، متوقف شود.

ایران، سال‌ها زیر تحریم‌هایی تاب آورده که مانع از سرمایه‌گذاری کافی در بخش نفت شده‌اند. این تحریم‌ها در پی توافقی که سال 2015 شکل گرفت، برداشته شدند اما تحریم‌های جدیدی در ماه جولای به وسیله دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، به ایران تحمیل شد؛ شخصی که در دوران رقابت‌های انتخاباتی‌اش، توافق هسته‌یی مذاکره شده به وسیله باراک اوباما را «بدترین توافق ممکن» نامیده بود.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، اثرگذاری تحریم‌های یک‌جانبه امریکا بر صادرات تهران به اروپا را مردود دانست و گفت: «ایران به زندگی تحت شرایط تحریم عادت کرده است. اینها ایران را سرسخت‌تر کرده‌اند. این تحریم‌ها چیزی نیستند که ایران نگران‌شان باشد.» وی همچنین اضافه کرد که شرکت ملی نفت ایران قصد دارد صادرات خود به اروپا را در سطح میانگین 30 تا 40درصدی از کل صادرات خود حفظ کند.

خوشرو از سوال درباره تهدیدهای هند برای کاهش واردات نفت خام از ایران هم بی‌تفاوت رد شد و گفت: واردات به هند در سطح میانگین 400 هزار بشکه‌یی در روز، نگه داشته شده است. وی ادامه داد: «مشتریان دیگری به ما نزدیک شده و نفت خام بیشتری خواسته‌اند. بنابراین نگرانی از این بابت نداریم.»

هند برنامه داشت تا واردات نفت خام خود از ایران را در سال مالی جاری (سال 96) به 369 هزار بشکه برساند که یک‌چهارم کمتر از سال گذشته است. این تصمیم، در پی آن بود که ایران، حق توسعه میدان گازی بزرگ «فرزاد B» را به کنسرسیوم هندی واگذار نکرد.

 

ارسال نظر