دولت، رفاه خانوارها را در سطح منطقی فراهم کند

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۶۵۸

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ریشه‌کن کردن خط فقر خشن باید به وسیله سازمان‌های حمایت‌گر حل شود و البته باید منابع مالی کافی نیز به این سازمان‌ها اختصاص داد.

سیدتقی کبیری در گفت‌وگو با «خانه ملت» درباره وضعیت خط فقر گفت: حداقل درآمدی که برای زندگی در یک کشور تعریف شده همچنین میزان هزینه و درآمد کل از مولفه‌های مهم در محاسبه خط فقر است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدیهی است، مبارزه با فقر یکی از سیاست‌های اقتصادی است که باید هر دولتی در دستورکار قرار دهد و در این راستا هر ساله براساس معیارهای اقتصادی تعریف شده مانند خط فقر یا تورم باید سطح دستمزدها تعیین شود.

نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا برای داشتن جامعه بهتر نباید هدف تنها فراهم کردن شرایط اقتصادی حداقلی باشد به نحوی که حداقل‌های معیشتی خانوارها تامین شود بنابراین باید هدف مسوولان اقتصادی علاوه بر تامین ضروریات، فراهم کردن رفاه خانوارها در سطح منطقی نیز باشد.

کبیری افزود: درحال حاضر دو مشکل اساسی در اقتصاد خانوارها وجود دارد که می‌توان به مشکل تامین شغل و مسکن اشاره کرد. وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از درآمد خانوارها صرف هزینه تامین مسکن می‌شود بنابراین اقدامات اساسی در راستای تسهیل خانه‌دار کردن مردم نقش مهمی در تقویت اقتصادی خانوارها دارد.

کبیری افزود: بدیهی است، ایجاد اشتغال مولفه لازم برای کسب درآمد بوده بنابراین باید با اقداماتی مانند رونق تولید و توسعه صادرات زمینه رفع مشکل بیکاری را فراهم کرد البته برخی درآمدهای حاصل از اشتغال بسیار کم بود به نحوی که از میزان خط فقر تعریف شده، پایین‌تر است.

وی افزود: سازمان‌هایی با وظیفه حمایت از اقشار بدون درآمد و کم درآمد در کشور تعریف شده بنابراین بحث «ریشه‌کن کردن خط فقر خشن» باید به وسیله سازمان‌های حمایت‌گر حل شود البته باید منابع مالی کافی نیز به این سازمان‌ها اختصاص داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف دولت دوازدهم باید فراهم کردن رفاه خانوارها باشد، یادآور شد: ریشه‌کن کردن فقر مطلق کفایت نمی‌کند، دولت علاوه بر مقابله با فقر تدابیری برای ایجاد رفاه خانوارها بیندیشید چراکه خط فقر مطلق باید در کوتاه‌ترین زمان حل شود.

 

ارسال نظر