بازار فلزات

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۷۹

بازار فولاد تغییر جدی ندارد: انتظار می‌رود طی یک تا دو ماه آینده قیمت فولاد در چین ارزان‌تر شود چون موجودی بازار بالا رفته است. ولی بعید است صادرات افزایش یابد چون عرضه‌کننده‌ها مطمئنند در نوامبر و دسامبر قیمت‌ها به سطوح فعلی بازمی‌گردند و مجددا صعودی خواهند شد. سال آینده نیز سیاست کاهش تولید چین از بازار حمایت خواهد کرد.

به گزارش فولاد ایران، روزهای اخیر قیمت‌های داخلی و صادراتی فولاد چین کمی افت داشته که در نتیجه نگرانی از مازاد عرضه فولاد چین بود. پس از آنکه آمار دولتی چین اعلام کرد در آگوست تولید فولاد رکورد جدیدی را شکست، قیمت‌ها در بازار فیوچرز فولاد کاهش یافت و جو بازار منفی شد. از طرفی موجودی بازار میلگرد رو به افزایش است که این خود نشانه خطر است. از طرفی فعالان بازار اظهار کردند همیشه قیمت‌ها بعد از تعطیلات رسمی اکتبر کاهش می‌یابند. از طرفی با اینکه موجودی بازار ورق گرم چین بالاست کارشناسان آن را نقطه قوتی نمی‌بینند. ظاهرا کارخانه‌های نورد در شمال چین با محموله‌های زیادی از ورق گالوانیزه و رنگی در انبارها روبه‌رو هستند بدین معنا که ورق گرم به این محصولات تبدیل شده است. آن کارخانه‌ها باید تخفیف بیشتر دهند و قیمت را پایین بیاورند تا بتوانند کالای خود را بفروشند.

سنگ آهن هم روند نزولی را آغاز کرده و به زیر 70دلار رسیده است. این قیمت از اواخر جولای تاکنون پایین‌ترین قیمت ثبت شده بوده است. ظاهرا نگرانی از افت تقاضای چین و افزایش عرضه استرالیا و برزیل سنگ آهن را نزولی کرده است. کارشناسان منتظرند، قیمت سنگ آهن به 60 دلار هر تن سی اف آر هم برسد. در هر حال کارشناسان معتقدند، قیمت فولاد در چین برای مدت طولانی نزولی نخواهد بود. علت اول کاهش 50 درصدی تولید استان هبی از اواسط نوامبر تا اواسط مارس است. البته اغلب عرضه‌کننده‌ها برای سال 2018 هم افت قیمت شدید برآورد نمی‌کنند. چند سال گذشته دولت چین از کارخانه‌های دولتی حمایت مالی کرد حال آن پول دارد بازمی‌گردد. علت اصلی محدودیت‌های اعمال شده در چین که از قیمت‌ها حمایت می‌کند همین است. پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری چین نیز فعالان بازار انتظار ندارند، تغییری جدی در وضعیت اقتصادی این کشور مشاهده شود. چین در مسیر قبلی خود حرکت خواهد کرد و چیزی تغییر نمی‌کند. از این رو تقاضای داخلی با محرک‌های اقتصادی دولت همچون قبل بالا می‌رود.

 بازار بیلت و میلگرد امارات در ثبات: قیمت میلگرد و بیلت در امارات هفته‌های اخیر در ثبات بوده است. تقاضا نیز در سطح پایینی است. متوسط قیمت میلگرد وارداتی 550 تا 560 دلار هر تن سی اف آر است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. به گزارش فولاد ایران، خریداران اماراتی معامله در بازار داخلی را به خرید از ترکیه ترجیح می‌دهند. بیلت وارداتی نیز در امارات 535 تا 545 دلار هر تن سی اف آر است که بدون تغییر بوده است. فعلا اماراتی‌ها از سی ‌ای اس بیلت نمی‌خرند و خرید از ایران را ترجیح می‌دهند.

 بیلت صادراتی سی ‌ای اس همچنان رو به رشد: هفته اخیر بیلت صادراتی سی ‌ای اس به روند صعودی ادامه داد. البته افت قیمت بیلت و میلگرد در چین و کاهش قیمت قراضه در ترکیه جو بازار سی ‌ای اس را نیز منفی کرده است. به گزارش فولاد ایران، شاخص قیمت بیلت صادراتی سی ‌ای اس موسسه متال بولتن از 516 دلار به 527 دلار هر تن فوب رسیده است. در این بین در ترکیه خریداران حاضر نیستند بالاتر از 530 دلار هر تن سی اف آر برای بیلت سی ‌ای اس بپردازند. فعالیت بازار بیلت در ترکیه به دلیل رکود بازار مقاطع و افت قیمت قراضه کمتر شده است.

 بازار صادرات ورق چین در ثبات: پس از 15هفته روند صعودی قیمت ورق گرم صادراتی چین در ثبات است و با توجه به افت اخیر بازار داخلی انتظار می‌رود کمی کاهش قیمت نیز دیده شود. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی 580 تا 600 دلار هر تن فوب است، قیمت نسبت به اوایل ژوئن تا 165دلار هر تن بالا رفته است. اخیرا کره جنوبی و برخی از خریداران افریقایی از چین ورق گرم خریده‌اند. با افت قیمت در بازار داخلی، کره‌‌یی‌ها به دنبال خرید در 580 دلار هر تن فوب از چین بودند ولی کارخانه‌های بزرگ چینی حاضر به فروش در این قیمت نیستند.

 سنگ آهن کمتر از 70دلار شد: روز گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی در چین کاهش یافت چراکه افت قیمت فولاد موجب شد، تقاضای سنگ آهن کمتر شود. متوسط شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ آهن خلوص 62 درصد استرالیا 3.25دلار هر تن خشک نسبت به دوشنبه افت داشته به 68.65 دلار هر تن خشک سی اف آر چین رسیده است. قیمت قرارداد سوآپ سنگ آهن اکتبر در بورس سنگاپور نیز 3.25دلار افت داشته 67.05 دلار هر تن خشک سی اف آر شده است. از اول تا ششم اکتبر در چین تعطیلات رسمی است از این رو کارخانه‌ها موجودی انبارها را تکمیل کرده‌اند. آنها تا پایان تعطیلات موجودی دارند.

 

ارسال نظر