ایستگاه خبر

۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۰۳

 قدرت خرید اصلی‌‌ترین شاخص برای رونق در بخش مسکن

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن با بیان اینکه قدرت خرید اصلی‌‌ترین شاخص برای رونق در بخش مسکن است، گفت: اگر قدرت خرید مردم به ویژه زوج‌‌های جوان افزایش یابد این نیاز می‌تواند تبدیل به تقاضا شود.

محمدرضا امینی با تاکید بر نقش قابل اهمیت بخش مسکن و ساختمان گفت: این صنعت حدود ۵درصد از ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد و ۹۸درصد سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط فعالان بخش خصوصی در این بخش از اقتصاد کشور بوده بنابراین می‌توان گفت که بخش مسکن و ساختمان خصوصی‌ترین بخش اقتصادی کشور است و سرمایه‌های مردم عمدتا در این بخش سوق پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی با بیان اینکه بخش مسکن و ساختمان ریسک کمتری در برابر ریسک‌های سیاسی متحمل می‌شود، اظهار کرد: در این بین البته نوسانات نرخ ارز و هجوم مردم برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات برای حفظ ارزش پول جدای از این موضوع است و می‌تواند در بازار مسکن تاثیرگذار باشد.

امینی ادامه داد: بخش مسکن هر چند در بخش‌هایی مانند اقلام وارداتی خاص تاثیر پذیرفت اما به‌طور کلی دامنه تاثیر مسکن و ساختمان نسبت به سایر بخش‌های مهم اقتصادی کمتر است.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن گفت: آغاز یک سرمایه‌گذاری در احداث ساختمان، با خرید زمین یا مشارکت با مالک زمین شروع می‌شود که بسته به نوع منطقه و پروژه میزان سرمایه‌گذاری و مشارکت متغیر است.

وی با بیان اینکه کل فرآیند ساخت از زمان جست‌وجوی منطقه تا دریافت پروانه، ساخت و فروش حدود ۲ تا ۳ سال زمانبر است، اضافه کرد: بسیاری از سازندگان برای تامین مالی پروژه خود نسبت به پیش‌فروش ملک اقدام می‌کنند که با در نظر گرفتن این مقوله می‌توان گفت بازگشت سرمایه در صنعت ساختمان کوتاه است. این مقام‌مسوول با تاکید بر اینکه حاشیه سود صنعت ساختمان طی سال‌های گذشته به دلیل تقاضای زیاد به این کالا بالا بوده است، گفت: این سود کاهش یافته و سازندگان باید انتظارات خود را متناسب با شرایط تعدیل کنند.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن با اشاره به ثبت سالانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار ازدواج در کشور ادامه داد: این میزان از افراد قطعا به مسکن نیاز دارند و اگر قدرت خرید مردم به ویژه زوج‌های جوان افزایش یابد این نیاز می‌تواند تبدیل به تقاضا شود.

وی بیان کرد: با توجه به تاسیس صندوق پس‌انداز مسکن یکم سالانه، نوبت سررسید دریافت تسهیلات حدود ۴۰ تا ۵۰هزار نفر از سپرده‌گذاران این صندوق فرا می‌رسد که می‌تواند تاثیر قابل توجهی در ایجاد تقاضا داشته باشد ضمن اینکه کاهش نرخ سود سپرده‌ها می‌تواند فضا را برای خروج سرمایه‌ها از بازار پول مهیا و با تزریق آن به بخش مسکن کمک کند.

 آغاز فعالیت قطار گردشگری تبریز-رازی

معاون مسافری شرکت راه‌آهن از آغاز فعالیت قطارگردشگری تبریز-رازی در روز ۳۰ شهریور خبر داد و گفت: حرکت این قطار در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هر هفته ساعت ۶ صبح از تبریز خواهد بود.

به گزارش روابط‌عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، میرحسن موسوی افزود: این قطار که با هدف گسترش گردشگری ریلی راه‌اندازی شده در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هر هفته برقرار است.

وی در رابطه با زمانبندی این قطار افزود: برنامه‌ریزی ساعات قطار به گونه‌یی است که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هر هفته ساعت ۶ صبح از تبریز حرکت و در ساعت ۱۷ از رازی باز می‌گردد.

موسوی ادامه داد: این قطارها پس از استقبال قابل قبول مردم از دو مسیر گردشگری تهران - سوادکوه و اندیمشک - تنگه پنج، راه‌اندازی شده است.

 

ارسال نظر