انتقادهایی از یک طرح ضربتی

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۶۹

گروه گوناگون|

فرمانداری تهران، بهزیستی و نیروی انتظامی طرحی ضربتی اجرا کرده‌اند و ظرف یک هفته 300کودک کار و خیابان را بازداشت کرده‌اند. این کودکان اما بعد از چند روز با ارائه مدارک هویتی و یک تعهد، تحویل خانواده‌های‌شان می‌شوند و دوباره به همان کار قبلی برمی‌گردند.

از طرفی طرح ضربتی و بازداشت این کودکان، آثار منفی روانی برای آنها دارد. بعد از اینکه فرمانداری اعلام کرد در یک هفته گذشته،

300 نفر دستگیر شده‌اند، انتقادها به طرح شروع شد. البته مجری اصلی این طرح بهزیستی است.

دیروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان کار و خیابان با مشکلاتی همراه است، گفت: هفته آینده جلساتی در این رابطه تشکیل خواهد شد تا اقدام سازمان‌یافته‌یی در این رابطه انجام شود. علی ربیعی افزود: این طرح مشکلاتی دارد، در هفته آینده جلساتی در این رابطه تشکیل خواهد شد تا اقدام سازمان یافته‌یی در این خصوص انجام شود. او ادامه داد: آن کودکانی که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند یا پدر و مادر ندارند، در مراکز بهزیستی نگهداری خواهند شد. وزیر کار تاکید کرد کسانی که از کودکان سوءاستفاده می‌کنند نیز به قوه قضاییه معرفی خواهند شد. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کودکانی که پدر و مادر دارند نیز تحت‌نظر مددکار به خانه‌های خود منتقل می‌شوند. این همان نکته مورد انتقاد است، چراکه برخی معتقدند این کودکان وقتی تحویل خانواده‌هایی می‌شوند که مشکلات مالی دارند، دوباره به خیابان و کار برمی‌گردند. برخی نمایندگان مجلس نیز به اجرای این طرح انتقاد دارند. مسعود رضایی نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه شیوه اجرای طرح کودکان کار و متکدی متناقض با حقوق کودکان است، گفت: مسوولان مرتبط با این طرح باید پاسخگو باشند. او با بیان اینکه نگاه اتهامی و مجرمانه به این کودکان درست نیست، گفت: متاسفانه متولی واحدی برای ساماندهی کودکان کار و متکدی درنظر گرفته نشده، بنابراین دستگاه‌ها جزیره‌یی عمل می‌کنند و در طرح مذکور تقسیم‌بندی‌های مربوط به وضع اقامت این کودکان درنظر گرفته نشده است.

 

ارسال نظر