جزئیات مرحله نهایی مذاکره با ایرباس و خرید ۱۹ رادار

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۵۰

 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، در جریان دیدار با ژان باتیست لوموئن دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این کشور، گفت: همزمان با اقدام نمایشی مجلس امریکا در ممنوعیت فروش هواپیما به ایران ۲ فروند ‌ای.تی.آر تا ۱۰روز دیگر وارد کشور می‌شود و نماینده ایرباس نیز امروز به تهران می‌آید تا مذاکرات قراردادی ایران با این کمپانی وارد مرحله نهایی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی در ابتدای این دیدار برجام را توافقنامه‌یی دانست که مورد استقبال دنیا قرار گرفت و گفت: مقامات ایران همیشه تعهد خود به برجام را اعلام کردند و خیلی خرسندیم که در سطح اتحادیه اروپا شاهد تعهد به برجام هستیم.  وی با بیان اینکه منافع برجام منافع برد-برد است و شکست برجام دارای عواقب پیش‌ینی نشده‌یی برای کل دنیاست، تصریح کرد: ایران از فرانسه می‌خواهد نسبت به تحولات و مسائل برجام اعلام‌نظر عمومی شود تا این علامت به بازارهای ایران و اروپا داده شود که اروپا و ایران قویا از این توافق حمایت خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدام اخیر مجلس امریکا در ممنوعیت فروش هواپیما به ایران گفت: این اقدام هر چند بیشتر در حد یک اقدام نمایشی است و هیچ ارزش اجرایی تا این لحظه ندارد اما از نظر روانی بر بازارهای دنیا تاثیر می‌گذارد و از این رو، ما علاقه‌مندیم در سطح قراردادهای هوایی ایرباس و‌ ای.تی.آر به فوریت علامت واقعی را به بازار در سطح دنیا دهیم. خوشبختانه ۲ فروند‌ ای.تی.آر ظرف ۱۰روز آینده به ایران می‌آید و این علامت خوبی است.

وی همچنین از پیشرفت مذاکرات قراردادی با ایرباس خبر داد و گفت: پنج‌شنبه گذشته علی‌اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل در فرانسه بود و نمایندگان ایرباس امروز به ایران می‌آیند تا بتوانیم مسائل باقی‌مانده را نهایی کرده و تصمیم آخر را اعلام کنیم.  آخوندی با اشاره به پیشنهاد اعطای وام از سوی فرانسه گفت: از این پیشنهاد بسیار خرسندیم و بلافاصله پاسخ نهایی را خواهیم داد و در مورد شرایط آن با فرانسه مذاکره می‌کنیم.

 ارتقای ۱۴ رادار موجود و خرید ۵ رادار

وی ادامه داد: در حال حاضر برای ارتقای ۱۴ رادار موجود و خرید ۵ رادار مذاکرات ما با فرانسه در حال پیشرفت است و قاعدتا می‌توانیم بلافاصله از این تسهیلات بعد از این توافق استفاده کنیم و هر طور شده بخشی از این اعتبارات را در حوزه خرید هواپیما استفاده نماییم تا به‌عنوان یک علامت پشتیبانی فرانسه از خرید هواپیما اعلام شود.  به گفته آخوندی، مبادلات ایران و فرانسه اکنون به رقم ۲ میلیارد دلار رسیده و با این حال ظرفیت مبادله بین دو کشور بیش از این است.

آخوندی ادامه داد: ایران و فرانسه اکنون در موقعیتی هستند که بتوانند از کلیات عبور و روی چند موضوع خاص متمرکز شوند، ضمن اینکه ایران آمادگی کامل دارد که در جلسه مشترک آینده‌ خود با وزیر حمل و نقل فرانسه درباره‌ چند پروژه‌ مشخص گفت‌وگو کند.  وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران تمایل دارد درخصوص سه موضوع هوانوردی، ریلی و نوسازی جاده‌یی مذاکرات مشخصی را با فرانسه داشته باشد. در بخش نوسازی ناوگان جاده‌یی نوسازی ۶۵هزار کامیون در ایران که در حال حاضر دو برابر نرمال گازوییل مصرف می‌کنند، در دستور کار قرار دارد. متاسفانه این کامیون‌ها آلودگی زیست‌محیطی بسیار زیادی دارند و باتوجه به کنفرانس پاریس، ایران علاقه‌مند است که با اعطای اعتبار مشخصی از سوی فرانسه این نوسازی انجام شود.

آخوندی با اشاره به موضوع فعال ‌کردن یک کریدور ریلی گفت: میزان کالایی که بین چین و اروپا جابه‌جا می‌شود قابل‌توجه است و در حال حاضر ریل از چین از طریق ایران به اروپا وصل است ولی ایران از این مسیر استفاده نمی‌کند. ما علاقه‌مند به فعال کردن این کریدور ریلی هستیم و پیشنهاد می‌دهم مدیر پروژه‌یی از طرف ایران و فرانسه برای فعال شدن این کریدور انتخاب شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این کریدور کاملا اقتصادی است و می‌شود درخصوص ارقام اقتصادی و امتیازات این کریدور بحث شود.

 

 

ارسال نظر