اعتراض ایران به رفتار خصمانه امریکا در برجام

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۹۱
اعتراض ایران به رفتار خصمانه امریکا در برجام

آمانو برای سومین ‌بار به‌عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتخاب شد

گروه ایران|

سایه سنگین رویارویی موافقان و مخالفان «برجام» در شصت و یکمین نشست بین‌المللی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا احساس می‌شد؛ نوع خاصی از صف‌آرایی بین‌المللی که در یک سوی آن ایالات‌متحده و رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان مخالفان دو آتشه توافق بین‌المللی برجام قرار دارند و در سوی دیگر، ایران، اروپا، چین، روسیه و اساسا آنچه به‌عنوان افکار عمومی بین‌المللی از آن یاد می‌شود، نشسته‌اند تا در یک رویارویی تاریخی در ژنو میان طرفداران منطق «گفت‌وگو و مذاکره» و علاقه‌مندان «تحریم و درگیری» شکل بگیرد.

اما به نظر می‌رسد نتیجه نهایی فعل و انفعالات سیاسی و دیپلماتیک اجلاس شصت و یکم، کاملا به‌نفع طرفداران برجام رقم خورد؛ در گام نخست انتخاب آمانو به‌عنوان مدیرکل آژانس و در مراحل بعدی تایید دوباره راستی‌آزمایی ایران توسط مدیرکل و درنهایت مردود اعلام کردن تمام ادعاهایی که توسط رژیم‌صهیونیستی و امریکا درباره برنامه هسته‌یی ایران مطرح می‌شد، دستاوردهای قابل‌توجهی بود که در اجلاس شصت و یکم به دست آمد. آمانو بلافاصله پس از انتخابش به‌عنوان مدیرکل یک‌بار دیگر بر انجام تعهدات ایران مطابق برجام دفاع کرد و سیستم نظارتی برجام را کامل‌ترین شکل نظارتی برشمرد که تا به امروز در سطح بین‌المللی اعمال شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در سخنرانی‌اش در مقر آژانس بین‌المللی با اشاره به رفتارهای خصمانه و مغایر برجام ایالات‌متحده از آژانس و کشورهای موثر بین‌المللی خواست در برابر این زیاده‌خواهی‌ها از خود واکنش نشان دهند.

در این کنفرانس که به مدت 5 روز در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین ادامه دارد، شرکت‌کنندگان درباره‌ موضوعات مختلفی ازجمله افزایش همکاری‌های بین‌المللی در زمینه ایمنی هسته‌یی تقویت فعالیت‌های آژانس مرتبط با علوم، فناوری و کاربردهای هسته‌یی و همچنین برنامه‌ همکاری فنی آژانس بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

 ایران تعهداتش در برجام را اجرا کرده است

درحالی که رسانه‌های امریکایی از تلاش و برنامه‌ریزی ترامپ و دولتش در ژنو و نیویورک برای جلب‌نظر کشورهای مختلف در مخالفت با برجام خبر می‌دهند، ماحصل اجلاس سالانه آژانس نشان می‌دهد که دیپلماسی فعال ایران در مواجهه با کارشکنی‌های امریکایی‌ها موثرتر عمل کرده است.‌ این توفیق هم در انتخاب دوباره آمانو و هم در گزارش مدیرکل از انجام تعهدات ایران به‌خوبی مشهود بود. آنجا که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نخستین روز کاری این کنفرانس گزارشی درباره‌ فعالیت‌ها و دستاوردهای این نهاد بین‌المللی در سال گذشته را مطرح کرد و در بخشی از این گزارش تصویر روشنی از همکاری‌های کشورمان با این نهاد بین‌المللی را ارائه کرد.

مدیرکل اژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه ایران هم‌اکنون تحت شدیدترین نظارت‌های هسته‌یی قرار دارد، گفت که ایران تعهدات هسته‌یی خود در برجام را اجرا کرده است. به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو در شصت و یکمین نشست سالانه آژانس گفت: از کنفرانس سال گذشته تاکنون ما به راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌یی ایران در چارچوب برجام ادامه داده‌ایم.

تعهداتی که ایران در چارچوب برجام به عهده گرفته است، در حال اجرا شدن است. ایران هم‌اکنون تحت شدیدترین رژیم راستی‌آزمایی هسته‌یی قرار دارد. مدیرکل آژانس در ادامه گفت: آژانس همچنین به راستی‌آزمایی عدم استفاده از مواد هسته‌یی اعلام شده توسط ایران در قراردادهای امنیتی ادامه خواهد داد. آژانس به بررسی وجود مواد و اقدامات هسته‌یی اعلام نشده ادامه می‌دهد.

 رفتار خصمانه امریکا مغایر با روح و متن برجام است

بلافاصله بعد از آنکه مدیرکل آژانس در نخستین گزارش عمومی‌اش بر انجام تمام تعهدات برجامی ایران صحه گذاشت، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در سخنانی در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رفتار خصمانه دولت امریکا را مغایر با متن و روح برجام دانست و با رد درخواست‌های زیاده‌خواهانه امریکا، ابراز اطمینان کرد که آژانس در برابر این زیاده‌خواهی مقاومت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، صالحی بعدازظهر دیروز به وقت محلی وین به‌عنوان نخستین سخنران پس از مدیرکل آژانس در شصت و یکمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی، گفت: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تمام فعالیت‌های هسته‌یی ما با توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مرتبط است. طبق تاییدهای متناوب آژانس، ایران به‌طور صادقانه و با حسن‌نیت به تمام تعهدات خود طبق برجام عمل کرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: یکی از طرف‌های شرکت‌کننده موانعی در مسیر اجرای کامل برجام ایجاد کرده و لازم است توجه شما را به این حقیقت جلب کنم که تمام طرف‌های برجام بدون استثنا باید در مورد اجرای تعهدات خود پاسخگو باشند. تمام طرف‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند تا امکان ادامه اجرای این توافق فراهم شود.

وی تاکید کرد: هرگونه اقدام یا تدابیری برای تضعیف یا خنثی کردن شروط توافق هسته‌یی با هر بهانه و انگیزه سیاسی، موجب مخدوش شدن و به خطر افتادن این دستاورد تاریخی خواهد شد که زیان آن نه تنها متوجه طرف‌های این توافق بلکه کل جامعه بین‌المللی خواهد شد.

صالحی افزود: همچنین لازم است به‌طور مختصر به اقدامات سیاسی اخیر امریکا در آژانس و درخواست‌های عجیب درباره راستی‌آزمایی برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز ایران فراتر از شروط مذاکره شده برجام اشاره کنم. رفتار خصمانه دولت امریکا و تدابیر این کشور برای مخدوش کردن توافق هسته‌یی و جلوگیری از منتفع شدن ایران از توافق هسته‌یی، مغایر با روح و متن برجام است. ما همچنان اطمینان داریم که آژانس و مدیرکل آن در برابر چنین درخواست‌های غیرقابل‌قبولی مقاومت خواهند کرد و به ایفای نقش نظارتی فنی خود به‌طور بی‌طرفانه ادامه خواهند داد و از اطلاعات حساس فنی و صنعتی به دست آمده از طریق بازرسی‌ها محافظت خواهند کرد. علی‌اکبر صالحی معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی، علاوه بر سخنرانی در کنفرانس عمومی آژانس، همچنین برنامه‌هایی برای ملاقات دوجانبه با نمایندگان برخی کشورها و نیز یوکیا آمانو مدیرکل آژانس دارد.

 آژانس ادعای یک رسانه‌ اسراییلی در مورد ایران را رد کرد

بعد از گزارش مدیرکل و سخنرانی صالحی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رد ادعای یک روزنامه رژیم‌صهیونیستی مبنی بر اینکه آژانس در نظارت بر سایت‌های هسته‌یی ایران ضعف دارد، تاکید کرد: آژانس از زمان حصول توافق هسته‌یی دسترسی‌های کاملی به سایت‌های هسته‌یی ایران داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری آروتز شوا، روز یک‌شنبه روزنامه هاآرتص گزارش داد که چند ماه پس از حصول برجام در سال 2016 اطلاعاتی درمورد یک سایت مشکوک در ایران توسط یک نهاد غربی دراختیار آژانس قرار داده است. یک سخنگوی آژانس در ایمیلی به شبکه‌ 24 با رد این ادعا اعلام کرد که این گزارش اقدامات پادمانی و امنیتی آژانس را به‌درستی نشان نداده است. این سخنگو افزود: همان‌طور که یوکیا آمانو مدیرکل آژانس تاکید کرده است ما دسترسی‌های کامل زیادی پس از حصول برجام به سایت‌های ایران داشته‌ایم و پیش از هرگونه نتیجه‌گیری جامع‌تر به درخواست‌های خود برای بازرسی سایت‌ها و مکان‌ها در ایران ادامه می‌دهیم.

وی همچنین ادامه داد که براساس برجام آژانس دسترسی‌های گسترده‌تری به مکان‌ها در ایران دارد و به‌طور قابل‌توجهی توانایی آژانس برای راستی‌آزمایی استفاده صلح‌آمیز از مواد هسته‌یی در این کشور افزایش یافته است.

 

ارسال نظر