تولید روزانه ۶ هزارتن پسماند در گیلان و مازندران

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۵۷
تولید روزانه ۶ هزارتن پسماند در گیلان و مازندران

تعادل |

 ساخت و سازها غیرقانونی است؛ ساخت و سازهایی که مردم را از حضور در ساحل دریا محروم می‌کند و قسمتی از ساحل را در اختیار انحصاری کسانی قرار می‌دهد که ویلایی کنار دریا ساخته‌اند. اما جدا از این انحصار، بخشی از آلودگی آب دریای خزر به واسطه همین ساخت و سازهاست.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از شهرک‌ها و ویلاهایی که در حریم دریا ساخته شده‌اند، فاضلاب‌های تصفیه نشده خود را داخل دریا تخلیه می‌کنند. علی‌محمد شاعری درباره آزادسازی سواحل دریای خزر گفت: تصاحب سواحل بیشتر توسط دستگاه‌های دولتی صورت گرفته است و در دهه‌های اخیر سواحل را تصرف کرده، حریم دریا را رعایت نکرده و آن را در انحصار خود قرار داده‌اند. نماینده نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از شهرک‌ها و ویلاهایی که در حریم دریا ساخته شده‌اند، فاضلاب‌های تصفیه نشده خود را به داخل دریا تخلیه می‌کنند و مانع برخورداری مردم و جوامع محلی از مواهب الهی دریا می‌شوند، افزود: متاسفانه شاهد تغییر اکوسیستم طبیعی دریای خزر هستیم که عمده‌ترین علت آن ساخت و سازهای بی‌رویه و تجاوز غیرقانونی به عرصه دریاست. او در ادامه به خانه‌ملت گفت: بهره‌برداری بی‌رویه از خزر باعث شده است که اکوسیستم دریایی به‌شدت به خطر بیفتد و همان‌گونه که بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌های شمال زیستگاه‌های طبیعی را به مخاطره انداخته و جنگل‌های بی‌نظیر هیرکانی را در معرض آسیب قرار داده است، تخلیه فاضلاب‌های صنعتی و مدیریت نامناسب پسماند در شمال کشور نیز مزید بر علت شده است که دریای خزر به این روز بیفتد. شاعری تاکید کرد: باید دستگاه‌های مسوول همچون وزارت کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید به عنوان مسوول نجات و حفاظت از سواحل دریای خزر و اکوسیستم خزری به وظیفه قانونی خود عمل کنند.

  روند آزادسازی سواحل به کندی انجام می‌شود

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در خصوص اقدامات انجام شده برای حفظ سواحل دریای خزر گفت: روند آزادسازی سواحل به کندی در حال انجام است که باید سرعت بیشتری بگیرد. او اظهار کرد: روزانه در استان‌های گیلان و مازندران 6هزار تن پسماند به صورت مدیریت نشده در اراضی کشاورزی، جنگلی و سواحل دفع می‌شود وهمچنین فاضلاب‌های تصفیه نشده واحدهای صنعتی در رودخانه‌ها تخلیه که در نهایت به سمت دریا هدایت می‌شود. نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه تنها در استان مازندران بیش از 100 واحد صنعتی آلاینده بزرگ وجود دارد که دریا را آلوده می‌کنند، تصریح کرد: در برنامه ششم دولت مکلف شد که مدیریت پسماند را با اولویت هفت استان ساحلی کشور به دلیل اینکه اکوسیستم شکننده‌یی دارند را به صورت ویژه مدیریت کند.

 باید مدیریت پسماند و فاضلاب را جدی گرفت

نماینده نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید مدیریت پسماند و فاضلاب را جدی بگیریم و اجازه ندهیم ساخت و سازها با سرعت در سواحل گسترش پیدا کند چراکه باید بارگذاری در شمال متناسب با ظرفیت‌های زیستی و محیطی باشد.

 

ارسال نظر