کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۳۸

عراق، اربیل را به مداخله نظامی تهدید کرد

نخست‌وزیر عراق اعلام کرده که اگر همه‌پرسی کردستان به خشونت منجر شود، بغداد آماده دخالت نظامی در این منطقه خواهد بود. به گزارش آسوشیتدپرس، حیدر العبادی گفته است: «اگر مردم عراق از طریق به‌کارگیری غیرقانونی خشونت مورد تهدید قرار بگیرند، مداخله نظامی خواهیم کرد. » دولت اقلیم کردستان عراق قصد دارد ۲۵ سپتامبر بر سر موضوع جدایی از عراق و تشکیل یک کشور مستقل، همه‌پرسی برگزار کند. این همه‌پرسی در سه استان تشکیل‌دهنده منطقه خودمختار کردستان و همچنین مناطقی برگزار خواهد شد که تحت کنترل نیروهای کرد هستند اما عراق بر تعلق آنها به حکومت مرکزی تاکید دارد.

شولتس: در برابر اردوغان زانو نمی‌زنم

رقیب اصلی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در مبارزات انتخاباتی با اشاره به تنش برلین و آنکارا گفته که در برابر رجب طیب اردوغان زانو نخواهد زد. به گزارش دویچه‌وله، مارتین شولتس که بارها خواستار پایان دادن به مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شده گفته که نباید به اردوغان باج داد. روابط برلین و آنکارا پس از کودتای نافرجام 2016 در ترکیه و تشدید سرکوب‌ مخالفان و رسانه‌ها در این کشور متشنج شده است.

کویت سفیر کره‌شمالی را اخراج کرد

وزارت خارجه کویت سفیر کره‌شمالی را احضار و از وی خواست کویت را ترک کند. به گزارش آناتولی، کویت به سفارت کر‌ه‌شمالی ابلاغ کرده که تعداد دیپلمات‌های این کشور در سفارتخانه باید به 4نفر از جمله کاردار محدود شود. منابع دیپلماتیک در وزارت خارجه کویت اعلام کردند که سفیر کره‌شمالی طی هفته‌های آینده این کشور را ترک خواهد کرد. به‌گفته این منابع، اقدام کویت همسو با قطعنامه 2321 شورای امنیت در واکنش به آزمایش موشکی کره‌شمالی است. کویت اخیرا نیز دادن ویزا به شهروندان کره‌شمالی را متوقف کرده بود.

درخواست ترکیه برای تعطیلی مدارس «گولن» در افغانستان

ترکیه از افغانستان درخواست کرده تا مدارس افغان - ترک که وابسته به جریان فتح‌الله گولن هستند را ببندند. به گزارش ایرنا، ترکیه گفته این مدارس ماهیت تروریستی دارند و آنکارا امیدوار است که کابل فعالیت آنها را متوقف کند. ترکیه پیش از این نیز بارها خواستار توقف فعالیت مدارس افغان - ترک و تحویل اساتید ترک آن به دولت ترکیه شده اما با مقاومت نمایندگان مجلس، مردم و وزارت آموزش و پرورش افغانستان مواجه شد. ترکیه پس از کودتای نافرجام 2016 که متهم اول آن را فتح‌الله گولن روحانی پرنفوذ ترک مقیم امریکا معرفی کرده دنبال محدود کردن حوزه‌های فعالیت گولن در داخل و خارج از این کشور است و از امریکا نیز خواسته او را تحویل ترکیه دهد.

 

 

ارسال نظر