چالش تلفیق و تفکیک ورزش و جوانان

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۷۶
چالش تلفیق و تفکیک ورزش و جوانان

تعادل   

از همان دی سال 89 که سازمان تربیت‌بدنی و سازمان ملی جوانان به خواست دولت و تصویب مجلس هشتم تلفیق شدند و وزارت ورزش و جوانان تاسیس شد، بسیاری به این تلفیق انتقاد داشتند و می‌گفتند این دو موضوع با وجود ارتباط ظاهری، در واقع ارتباطی با هم ندارند دو موضوع جوانان، زیر سلطه ورزش و بیشتر فوتبال، به فراموشی سپرده می‌شود.

همین اتفاق هم افتاد و به همین دلیل هم بود که سال 92 و با تغییر دولت، موضوع تفکیک ورزش و جوانان کلید خورد و در نهایت با استعفای محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش به دلیل کم‌اهمیت بودن موضوع جوانان در وزارتخانه، به در بسته خورد.

بعد از او محمدرضا رستمی، سکاندار حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان شد و با وجود مخالفت وزیر، موضوع تفکیک را پیگیری کرد. اما گفته می‌شد هدف او از این تلاش، ایجاد سازمان ملی جوانانی بود که خودش رییس آن و معاون رییس‌جمهور باشد.

در نهایت حسن روحانی، رییس‌جمهوری، در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی سال 96 موضوع ایجاد سازمان ملی جوانان را به معاونت اجرایی دولت ابلاغ کرد. با توجه به اینکه ایجاد وزارت ورزش و جوانان با مصوبه مجلس بوده، هرگونه تغییری در ساختار این وزارتخانه باید با تصویب مجلس باشد اما حالا هم وزیر ورزش و جوانان مخالف تفکیک است، و هم کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون اصلی، رای مخالف داده است.

محمدرضا رستمی حالا جای خودش را به محمدمهدی تندگویان داده است. تندگویانی که موافق تفکیک نیست، اما گفته می‌شود در تلاش برای ایجاد سازمان سازمان جوانان ذیل وزارت ورزش و جوانان است. چیزی شبیه به سازمان تامین اجتماعی در وزارت رفاه.

محمدرضا رستمی، معاون سابق ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در مراسم تودیع خود و معارفه تندگویان به همین مساله اشاره کرد. او با بیان اینکه حوزه جوانان توسط وزارت ورزش بلعیده شده است، گفت: در حال حاضر حوزه جوانان در این وزارتخانه جایگاهی ندارد و این حوزه به حاشیه رانده شده است.  او با انتقاد از اینکه مدیران حوزه جوانان عمدتا ورزشی هستند، افزود: موضوعات حوزه ورزش آنقدر متنوع است که به مدیران اجازه نمی‌دهد به حد کافی به حوزه جوانان برسند. باید تلاش کنیم تا این نگاه مقتدرانه را از بین ببریم و زمینه را برای انتزاع حوزه جوانان از وزارت ورزش و جوانان فراهم کنیم. اما محمدمهدی تندگویان از برنامه‌هایش برای جوانان گفته و عزمی جدی برای ساماندهی امور در این حوزه دارد.  

معاون ساماندهی امور جوانان، وزارت ورزش و جوانان یکی از آسیب‌ها و مشکلات اصلی حوزه جوانان را تغییرات مدیریتی، سازمانی و تفکیک‌ها دانست و گفت: بسیاری از برنامه‌ها در این حوزه زمان مناسب برای اجرا ندارند و تغییر مدیران باعث می‌شود تا خواسته‌ها و برنامه‌های آنان به سرانجام نرسد.

 هدف غایی؛ ایجاد سازمان جوانان

تندگویان در جلسه تودیع رستمی و معارفه خود در پست جدید معاون جوانان وزارتخانه مذکور، با بیان اینکه هدف غایی‌اش را ایجاد سازمان جوانان می‌داند، ادامه داد: امیدواریم این‌بار با یک دوره مدیریتی بلندمدت کارهای ماندگاری را انجام دهیم و به جایگاه شایسته جوانان دست یابیم.

او با بیان اینکه حوزه ورزش نیز مربوط به حوزه جوانان است اضافه کرد: خود ورزشکاران نیز دغدغه‌های خاصی دارند که که سازماندهی و پرداختن به آنان جزو وظایف ماست.

معاون ساماندهی امور جوانان، وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه مشکل اصلی در حوزه جوانان مساله هویت و اصالت جوانان است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما بازگرداندن هویت به این قشر است چراکه تمام معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی در نتیجه فراموشی اصالت و هویت در جامعه ایجاد می‌شود. او با اشاره به برنامه‌هایی نظیر پرداختن به پارلمان جوانان ادامه داد: در دوره مدیریتی گذشته در امور ساماندهی جوانان سمن‌ها ساماندهی شدند و به لحاظ کمی نیز گسترش یافتند و در حال حاضر زمان بهره‌برداری از آنها رسیده است. معاون ساماندهی امور جوانان، وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر شعار «جوانان برای جوانان» و «برنامه‌ریزی جوانان برای جوانان» تصریح کرد: باید سامانه‌یی برای جوانان ایجاد کنیم که مبدع آن خودشان باشند و از این طریق مشکلاتشان را پیگیری کنند. تندگویان با ابراز امیدواری از حضور یک وزیر جوان در دولت جدید ادامه داد: در تاریخ جمهوری اسلامی، شهیدتندگویان با 29 سال سن جوان‌ترین وزیر بوده است. او یکی از بحران‌های حوزه جوانان را بحران مدیریتی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر در بحث مدیریت جوانان با این مشکل مواجه هستیم که آنها بی‌تجربه هستند اگر می‌خواهیم بدنه مدیریتی کشور تغییر کند و جوانان به عرصه‌های مدیریتی وارد شوند باید زمینه تجربه‌اندوزی آنان را فراهم کنیم؛ اما در حال حاضر به دلیل این بحران شاهد مدیرانی هستیم که می‌دانیم حتی به لحاظ توانایی جسمی دچار مشکل هستند.

معاون ساماندهی امور جوانان، وزارت ورزش و جوانان موضوع دیگری که در حوزه جوانان مورد غفلت قرار گرفته است را توجه به حوزه امور بین‌الملل عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در بسیاری از کشورها وزیران جوان مشغول به کار هستند و این NGOهای مدیریتی جوانان و سازمان ملل در این زمینه فعال شدند. در نتیجه باید دبیرخانه موضوعات بین‌المللی را به سمت ایران هدایت کنیم تا شاید از این طریق بتوانیم موضوع جوانان خارج از کشور و بازگشت نخبگان را تسهیل کنیم.

 

ارسال نظر