نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۴۱

مهم‌ترین متغیرهای بازار سهام: نیمه دوم سال جاری بازار سرمایه متاثر از رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی خواهد بود چراکه گروه‌های مرتبط با قیمت جهانی کامودیتی‌ها سهم قابل توجهی از بازار سرمایه کشور را در اختیار دارد. نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه با توجه به رشد قیمت کامویتی‌ها در بازارهای جهانی پیش‌بینی روند قیمتی این کالاها سخت شده است، گفت: در صورت رشد نرخ این گروه یا ماندن و تثبیت در سطح فعلی بدون ریزش به طور قطع سودآوری بسیاری از شرکت‌هایی که وابسته به کالاهایی مثل فولاد، مس، آلومینیوم و سنگ‌آهن و... هستند، رشد قابل توجهی کرده و سهام این شرکت‌ها در سطوح قیمتی فعلی جذاب می‌شود. وی در گفت‌وگو با عصر مالی رشد قیمت انواع ارزها به خصوص دلار را عامل مثبت دیگر بازار سرمایه دانست و ادامه داد: تداوم این روند برای شرکت‌های صادرات محور که سهم قابل توجهی از بازار سرمایه را در اختیار دارند، اتفاق مثبتی است که سودآوری این شرکت‌ها را دگرگون خواهد کرد. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد، بازار سرمایه در ۶ ماه دوم سال ۹۶ وضعیت بهتری داشته باشد، افزود: استقرار دولت جدید هم عامل تاثیرگذار دیگری است که یکی از دغدغه‌های مهم بازار سرمایه را برطرف کرد. وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه نگاه مثبتی به دو وزیر اقتصادی دولت دوازدهم دارد، گفت: تغییرهای کلیدی این دو وزارتخانه‌ بر بازار سرمایه تاثیرگذار است. همچنین سرمایه‌گذاران منتظرند، ببینند سیاست‌هایی که آقایان کرباسیان و شریعتمداری در پیش خواهند گرفت به چه شکل خواهد بود. وی درباره گروه‌های برتر بازار تصریح کرد: به نظر می‌رسد بیشتر گروه‌های مرتبط با کامودیتی‌ها به ‌ویژه شرکت‌هایی که نرخ محصولات و نرخ تسعیر ارز را در بودجه‌های خود محافظه‌کارانه در نظر گرفته‌اند، گزارش‌های قابل قبولی داشته و با تعدیل‌های درآمد و سودآوری معناداری روبه‌رو شوند. قدوسی به گروه پتروشیمی‌ها اشاره و قیمت‌های این گروه را جذاب دانست و گفت: در چند ماه اخیر به دلیل کاهش قیمتی محصولات پتروشیمی این گروه با کاهش نرخ مواجه شده و در محدوده‌های پایین قیمتی تثبیت شده‌اند. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد گروه پتروشیمی ظرفیت رشد داشته باشد، افزود: به ‌ویژه در صورتی که نرخ نفت یا عواملی که نرخ محصولات پتروشیمی را تعیین می‌کنند، تغییراتی داشته باشند این گروه به طور جدی متحول می‌شود. وی به کاهش نرخ بهره بانکی نیز اشاره کرد و افزود: با پایین آمدن نرخ بهره، سهام ارزشی با P/E پایین و تقسیم سود بالا در مجامع مورد توجه بیشتری قرار خواهند گرفت.

افت و خیز کامودیتی‌ها: کامودیتی در هفته گذشته کالاهای اساسی در بازارهای جهانی روند متفاوتی را تجربه کردند و با فراز و فرود مواجه شدند. بر این اساس در هفته‌یی که گذشت توفان‌ها بر بازار انرژی تاثیرات قابل توجهی داشتند به سبب این توفان‌ها قیمت‌های نفت خام و گاز طبیعی سیر صعودی را ثبت کردند. در آپالاچی برای کارگرانی که احتمال می‌رود شغل خود را از دست بدهند، فرصت‌های جدیدی در زمینه زغال سنگ در دست اجراست. علاوه بر این در روزهای گذشته بازار فلزات شرایطی نا مناسبی را پشت سر گذاشت. همچنین قیمت‌های مس، طلا و آلومینیوم به علت نگرانی‌های اقتصادی سقوط کرد. در بازار کشاورزی نیز قیمت گندم روند صعودی داشت و افزایش تقاضا برای اتانول به بالا رفتن قیمت ذرت کمک کرد. افزون بر این در بازار انرژی، نفت با افزایش میزان تقاضا بعد از توفان ایرما قیمت نفت خام تا 49.30دلار به ازای هر بشکه افزایش یافت. این درحالی است که قیمت گاز طبیعی نیز با افزایش میزان تقاضا برای دومین هفته متوالی بالا رفت و به 3.056دلار به ازای واحد حرارتی بریتانیا رسید. افزون بر این در بازار فلزات، پس از هفته‌ها گمانه‌زنی و گزارش اقتصادی ضعیف از چین که مسوول تقریبا نیمی از تقاضای جهانی است در نهایت قیمت مس به 2.97دلار به ازای هر پوند سقوط کرد. بر این اساس افزایش قیمت دلار فشارهایی بر قیمت طلا گذاشته و قیمت آن را به 1328.56دلار به ازای هر اونس کاهش داده که در هفته‌های آینده این رقم کمتر هم می‌شود. از سویی در بازار کشاورزی با پیش‌بینی میزان تقاضا، قیمت گندم در این هفته کمی افزایش یافت. علاوه بر این با وجود گزارشات رسیده که حاکی از تولیدات بیش از حد ذرت است، افزایش تقاضا برای اتانول به بالا رفتن قیمت ذرت کمک کرد.

رشد ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی: در نخستین روز معاملاتی هفته جاری کالاهای آیزوفید و حلال 402 پالایش نفت تبریز، گاز بوتان، گازپروپان و گاز مایع صنعتی، پنتان پالایش نفت کرمانشاه و حلال 402 پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی عرضه شدند. علاوه بر این طی روز کاری چهار‌شنبه (22شهریور ماه 96) کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان، حلال 410 پالایش نفت آبادان، نفتای سنگین تصفیه نشده، حلال 404و نفتای سبک پالایش نفت شیراز، سی اس او پالایش نفت شازند و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و آیزوریسایکل و حلال 404 پالایش نفت شیراز، حلال 402 پالایش نفت اصفهان و سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ بین‌الملل عرضه شدند. به گزارش سنا، حجم کل معاملات صورت‌ گرفته در آخرین روز هفته منتهی به 22شهریور 16هزار و 131تن و به ارزش بیش از 252میلیارد و 705میلیون ریال است. این درحالی است که با اتمام معاملات این روز، ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در سال 1396 از مرز 16هزارمیلیارد گذشت. همچنین ارزش معاملات بازار فیزیکی از ابتدای سال 96 تاکنون رشدی معادل 160درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است.

 

ارسال نظر