گشت‌وگذار بر آب‌های اقیانوس

۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۶۸
گشت‌وگذار بر آب‌های اقیانوس

گروه گوناگون   همزمان با اوج‌ گرفتن حمل‌ونقل دریایی، شرکت‌های فعال در بازارهای حمل‌ونقل، برنامه‌های بسیاری برای بهبود کیفیت سفرهای دریایی برای مسافران ارائه کردند. از آنجا که مدت سفرهای دریایی در بهترین شرایط بیش از 4 روز بود، نیاز به منابع عظیم سوخت، فضای چندانی برای خدمات لوکس باقی نمی‌گذاشت. بر این اساس، در میان سایر ناوگان حمل‌ونقل، تنها افرادی به سفرهای دریایی روی‌ می‌آوردند که علاقه‌مند این‌گونه سفرها بودند. کاهش مسافرت‌های دریایی، شرکت‌های فعال در حمل‌ونقل را وادار به تجهیز کشتی‌های مسافرتی کرد. کشتی‌های کروز، از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت‌ها برای رشد مسافرت‌های دریایی بود.

طبق آمار به دست آمده، سفرهای کروز، در سراسر جهان به سرعت در حال رشد است. انجمن بین‌المللی کروز پیش‌بینی کرده که در سال 2017، حدود 25.8میلیون مسافر در سراسر جهان از کشتی‌های کروز برای سفرهای خود در تعطیلات استفاده خواهند کرد. این تعداد حدود 1.1 میلیون نفر نسبت به سال گذشته میلادی افزایش داشته است. براساس گزارش‌های به دست آمده، در سال 2016، امریکایی‌ها، بیشترین مسافران کشتی‌های کروز را تشکیل می‌دادند. در این سال، حدود 11.52میلیون شهروند امریکایی، کشتی‌های کروز را به عنوان وسیله حمل‌و‌نقل خود برای سفرها انتخاب کردند. گزارش‌ها، بزرگ‌ترین کشتی کروز در جهان را متعلق به این کشور معرفی کرده‌اند که در ایالت فلوریدا مستقر است. ظرفیت این کشتی امریکایی بیش از 5هزار مسافر است که در زمان ساخت (سال 2014) رکورد جدید حمل مسافر را ثبت کرده است.

چین، با اختلاف بسیاری از امریکا، رتبه دوم را در استفاده از کشتی‌های کروز به خود اختصاص داده است. در این کشور در سال گذشته میلادی حدود 2.10میلیون نفر، با این کشتی، مسافرت کرده‌اند. طبق گزارش‌های به دست آمده، در سال میلادی جاری، ممکن است این سفرها با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو باشد؛ چراکه امریکا، برای توسعه فعالیت‌های خود، دو برند مطرح از خطوط کشتیرانی خود را برای فعالیت در بازارهای چین تا پایان سال 2017، روانه این کشور آسیایی کند.

هامبورگ، یکی از زیباترین بنادر قدیمی اروپا را دارد. این موقعیت باعث شده که سفر با کشتی‌های کروز در آلمان بسیار مورد توجه قرار گیرد. طبق آمارهای به دست آمده، در این کشور در سال 2016، حدود 2.2میلیون مسافر، این کشتی‌های تفریحی را به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل خود برای سفر انتخاب کرده‌اند.

به‌دلیل موقعیت جغرافیایی بریتانیا، کشتیرانی یکی از مهم‌ترین گزینه‌های تجارت بین‌المللی در این کشور است. بر این اساس، اتاق کشتیرانی بریتانیا، برنامه‌های بسیاری برای ارتقای حمل‌ونقل دریایی ارائه داده است. علاوه بر این، بریتانیا در میان کشورهایی قرار دارد که در سال 2016، بیشترین مسافرت‌های کشتی کروز را داشته است. طبق آمار به‌دست آمده، در سال گذشته میلادی، در این کشور حدود 1.89 میلیون نفر، خطوط کشتیرانی کروز را برای سفرهای خود انتخاب کرده‌اند. هر چند که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ممکن است کاهش قابل‌توجهی در این مسافرت‌های دریایی ایجاد کند.

استرالیا از دیگر کشورهایی است که پیشرفت قابل‌توجهی در خطوط کشتیرانی کروز به ‌ثبت رسانده است. در سال 2016، این خطوط حمل‌ونقل، حدود 21 درصد رشد کردند و موفق به جابه‌جایی 1.29میلیون مسافر استرالیایی‌ شدند. طبق گزارش اتحادیه بین‌المللی خطوط کشتیرانی کروز، این مقدار رشد، بیشترین سطح رشد ثبت شده تاکنون در بازار کشتی‎های کروز استرالیا بوده است.

 براساس آمارهای به دست آمده، در سال 2016، کاراییب و مدیترانه مهم‌ترین مقاصد سفرهای خطوط کشتیرانی کروز بودند. آسیا و اروپا نیز با 11.1 و 9.2درصد از سهم مسافرت‌های دریایی با کشتی‌های کروز، به ترتیب مقاصد بعدی مسافران به‌شمار می‌رفتند. استرالیا و نیوزیلند نیز با 6.1 درصد از سهم خطوط کشترانی، آخرین مقاصد این مسافرت‌ها بودند.

برخلاف سایر خطوط کشتیرانی اقیانوسی که مسافران را از یک نقطه به نقطه‌یی دیگر روی آب‌های اقیانوس منتقل می‌کنند، خطوط کشتیرانی کروز، مسافرت‌های رفت‌ و برگشتی را روی کشتی در دوره‌های مختلف چند‌روزه ترتیب‌ می‌دهند.

 

 

ارسال نظر