سرایت نابرابری به بیلبوردهای تبلیغاتی

۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۲۸
سرایت نابرابری
به بیلبوردهای تبلیغاتی

بدون احتساب بنرها واسترابردها و دیگر تبلیغات محیطی در تهران، حدود 300 بیلبود و تابلو وجود دارد که عموما در مناطق شمالی شهر تعبیه شده‌اند و سهم مناطق جنوبی از بیلبوردها بسیار اندک است و برای مثال در منطقه 21 تنها یک بیلبورد وجود دارد. وجود بزرگراه‌ها و اتوبان‌های بسیار باعث شده تا تهران جایگاه فوق‌العاده‌یی برای صاحبان آگهی داشته باشد و به دلیل حجم ترافیک زیاد برای دیده شدن توسط مخاطبان اجاره بیلبورد در این اتوبان‌ها بازار هدف قرار گرفته است. بهترین اتوبان‌های تهران برای نصب تبلیغات تجاری عبارتند از: بزرگراه شهری مدرس، بزرگراه هاشمی‌رفسنجانی، یادگار امام، حکیم، آزادگان، شیخ فضل‌الله نوری، همت، چمران، شهید حقانی، آیت‌الله سعیدی و بزرگراه جلال آل‌احمد.

 استقبال برندها از اجاره بیلبورد

تعرفه بالای اجاره بیلبورد در تهران و قیمت گذار‌های سنگین روی تابلوهای تبلیغاتی نتوانسته است از استقبال برندهای مختلف بکاهد و همچنان اوضاع اجاره بیلبورد در تهران بسیار رونق دارد. زیرا تهران پایتخت کشور است و با جمعیت 12 میلیون نفری که مصرف‌گرایی و چشم و هم‌چشمی جزو ویژگی‌های مرسوم آنها شده است، بازار خوبی برای تبلیغ برندهای مختلف محسوب می‌شود. در واقع تبلیغاتی که در تهران صورت می‌گیرد، اعتبار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد و همچنین با ورود رسانه‌های جدید به تهران صاحبان آگهی را در دیگر شهرها برای اجاره رسانه تازه وارد ترغیب می‌کند.

قیمت اجاره بیلبورد در تهران بستگی به نوع برند و منطقه برای اجاره بیلبورد دارد. به‌عنوان مثال، اتوبان‌هایی مانند همت و مدرس و خیابان آفریقا، جزو گران‌قیمت‌ترین مکان‌های تهران برای تبلیغ هستند و گاه برای یک بیلبورد ۷۰ متری تعرفه‌یی در حدود ۲۵۰ تا 300 میلیون تومان هزینه می‌شود. همچنین قیمت‌گذاری‌ها، براساس انصاف شرکت‌های تبلیغاتی و نحوه سیاست‌گذاری آنها بستگی دارد. در عین حال، مهم‌ترین عامل قیمت‌گذاری بالا، رقابت شدید شرکت‌های صاحب نام در این حوزه برای دستیابی به تابلوهای بیشتر است. در چنین شرایطی است که مشتریان برای داشتن یک تابلو ۳*۱۵ که ۴۵متر مربع است با تعرفه‌یی در حدود ۱۸۰ میلیون تومان روبه‌رو خواهند شد.

از نابسامانی قیمت در تهران که بگذریم، باید قبل از اجرای هر کمپین تبلیغاتی در تهران مراحل سختی را برای گرفتن مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کنید. تهران به‌دلیل پایتخت بودن همیشه از حساسیت بیشتری برخوردار است.؛ بطوری که برندهای معتبر برای دریافت مجوز اکران طرح‌های تبلیغاتی با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد و عدم تایید طرح تبلیغاتی یا تاخیر برای تایید طرح، شرکت‌های تبلیغاتی را دچار سردرگمی می‌کند.

مهم‌ترین تابلوهای تبلیغاتی در معابر پررفت و آمد نصب می‌شود. در زیر هر یک از این تابلوها شماره‌یی وجود دارد که برای رزرو تابلو جوابگوی درخواست‌کنندگان است. بزرگراه شهید حکیم غرب به شرق در تقاطع مدرس ضلع شمال غربی مصلای امام‌(ره) است، آن طور که شرکت رزرو آگهی اعلام می‌کند، مبلغ آگهی این تابلو در زمان یک ماه نزدیک به 300 میلیون تومان می‌شود. تابلویی دیگر، در بزرگراه شهید حکیم غرب به شرق بعد از بزرگراه شهید چمران جنب خیابان کارگر شمالی در مساحت 50متر است که هزینه تبلیغ در این تابلو برای یک ماه 110 میلیون تومان است. تابلو دیگر در بزرگراه شهید حکیم غرب به شرق بعد از بزرگراه یادگار امام(ره) جنب دره فرحزاد قرار دارد، این تابلو زیبا نیز در مساحت 77 متر نزدیک به 180میلیون تومان به مدت یک ماه هزینه می‌برد. در بزرگراه شهید همت نیز تعداد قابل توجهی تابلو تبلیغاتی وجود دارد، یکی از این تابلوها در این بزرگراه در کنار خروجی شیخ فضل‌ا... نوری قرار دارد، این تابلو نیز هزینه یک ماه تبلیغات به روی آن 320 میلیون تومان است، تابلو دیگر که در این بزرگراه نصب شده قبل از خروجی خیابان شریعتی نزدیک پل پرستو است که برای یک ماه حدود 150 تومان هزینه کرایه آن در نظر گرفته شده، بعد از بزرگراه شهید چمران نیز تابلویی وجود دارد که برای تبلیغات یک ماه 250 میلیون تومان از متقاضیان دریافت می‌کند.

طبق بررسی‌های دقیق‌تر، بیش از 300 تابلو تبلیغاتی پر مشتری در معابر اصلی شهر تهران راه‌اندازی شده است، بطوری که درآمد تنها یک تابلو تبلیغاتی در این معابر در طول یک سال به اندازه بودجه شهرداری یک شهر کوچک در کشور به حساب می‌آید.

هیچ اطلاعات رسمی درخصوص تابلوهای شهر تهران وجود ندارد. اما چندی پیش یکی از نشریات در گزارشی اعلام کرد که اجاره یک ماهه گران‌ترین تابلو تبلیغات شهر تهران 695 میلیون تومان در مساحت 380 متر به شکل 3 وجهی در تقاطع بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید مدرس قرار دارد. ارزان‌ترین تابلو نیز متعلق به تابلو 18 متری در ضلع شمال شرقی میدان توحید است که هزینه کرایه آن 25میلیون تومان برای یک ماه است.

البته این هزینه تنها به عنوان هزینه کرایه تابلو است و هزینه برق برای روشنایی، هزینه مدل بنر تبلیغاتی و نصب آن نیز به شکل جداگانه پرداخت خواهدشد. بر اساس این گزارش، از 300 تابلو مهم در شهر تهران بطور میانگین32 درصد این تابلوها هر ماه بین 20 تا100 میلیون تومان، 53 درصد دیگر آن بین 100 تا 200 میلیون تومان و نهایتا 23 درصد دیگر آن بالای 200 میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند.

 

 

ارسال نظر