آیا رشد قیمت مس ادامه دارد؟

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۵۶

علی مرتضوی|تحلیلگر|

فلز مس در پی انتشار گزارش عملکرد تجاری چین و با مشخص شدن میزان واردات کنسانتره و کاتد مس، روز جمعه با کاهش 3.4 درصدی قیمت در بازار لندن به 6679 دلار و 50 سنت برگشت. انتشار عملکرد تجاری چین در حوزه واردات مس، اعم از کنسانتره و کاتد، نشان داد که روند افزایش تقاضای وارداتی مس در ماه آگوست متوقف شده است.

بله، گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، واردات کنسانتره مس در آگوست معادل 1.44 میلیون تن بوده که 0.7‌درصد نسبت به جولای کاهش یافته و واردات محصولات ساخته شده 390 هزار تن بوده که اگرچه نسبت به سال قبل حاکی از رشد 11درصدی است ولی نسبت به ماه جولای تغییری نداشته. همچنین گزارش واردات چین نشان می‌دهد که در مجموع 8 ماهه اول 2017 واردات کنسانتره با رشد 2درصدی و واردات کاتد با کاهش 12.7درصدی همراه بوده است. به همین دلیل باتوجه به سرعت رشد مس و ارتفاع قیمت، از هیجان معاملات کاسته شد و بازرگانان با شناسایی سود میزان فروش را افزایش دادند و همین امر موجب پایین نشستن قیمت شد. در حالی که قیمت هر تن مس در بازار نقد لندن در آغاز نخستین هفته از ماه سپتامبر، روز دوشنبه گذشته 6872دلار را ثبت کرد و در بازار تحویل سه ماهه از 6904 دلار هم گذشت. روز سه‌شنبه نیز با رشد 15.5دلاری در بازار لندن 6937 دلار را هم پشت‌سر گذاشت. در معاملات ثبت شده روز چهارشنبه نیز قیمت تا محدوده 6921دلار در لندن پیشروی کرد. این رشد قیمتی در حالی ادامه داشت که موجودی فیزیکی ثبت شده انبار لندن کماکان در حال کاهش است. براساس داده‌های LME کل موجودی مس با کاهش 4950 تنی روز جمعه به 210725تن رسید که تنها 116375 تن از آن دارای مجوز فروش است. بر این اساس موجودی انبار بازار لندن در ماه آگوست بیش از 26‌درصد کاهش داشته است.

 چالش‌های عرضه و تقاضا

فلزات اساسی در سال 2017 بسیار مورد توجه بازارها قرار گرفتند. با گذشت 8 ماه از سال جاری میلادی می‌توان امسال را سال رکوردشکنی‌های قیمتی برای آلومینیوم، فولاد، مس، روی و سرب نامید و باید گفت که مهم‌ترین محرک قیمت‌ها تا اینجا رشد تقاضای چین و خیز این اقتصاد بزرگ برای دستیابی به رشد اقتصادی 6.4درصدی در سال 2017 میلادی بوده است. لذا هرگونه علامتی که نشان‌دهنده کاهش تقاضای دومین اقتصاد بزرگ جهان باشد، بر تقاضای فلزات اساسی اثر می‌گذارد. به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران، سرمایه‌گذاران و موسسات مالی منتظرند تا با داده‌های سرمایه‌گذاری که این هفته منتشر می‌شوند، فضای کلی تقاضای چین را برای ادامه 2017 ترسیم نمایند تا بتوانند مسیر حرکت بازار فلزات اساسی را تا حدودی برآورد کنند. از طرف دیگر مشکلات عرضه نیز مزید علت رشد قیمت شده است. تولیدکنندگان بزرگ در شرایطی هستند که در پوشش تقاضای رشد یافته با مسائلی مواجهند و همین امر توانسته تعادل بازار را به تعویق بیندازد.

 غول‌های معدنی از برنامه تولید عقب مانده‌اند

گزارش‌های عملکرد 11 تولیدکننده بزرگ مس جهان نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در نیمه اول سال جاری حتی موفق به پوشش 50درصدی برنامه تولید هم نشده‌اند.

داده‌های متال بولتن نشان می‌دهد، شرکت معدنی بزرگ ریوتینتو که تولید هدف‌گذاری شده‌اش برای 2017 بین 525 تا 665 هزار تن بوده، در 6 ماهه اول سال تنها 208 هزار و 900 تن تولید داشته که در مقایسه با سال قبل، حدود 20‌درصد کاهش نشان می‌دهد. به همین دلیل این شرکت هدف تولید را به 500 تا 550 هزار تن کاهش داده است. اعتصابات 44 روزه معدن اسکوندیدای شیلی، مشکلات قانونی معدن گراسبورگ که منجر به توقف طولانی فعالیت عملیاتی آن در سه ماهه دوم سال شد و کاهش تولید معدن اویوتولگای در مغولستان در مجموع منجر به کاهش شدید تولید این غول معدنی شد. بی‌اچ‌پی بیلتون نیز که سهامدار اصلی اسکوندیدا است، از اعتصابات کارگری لطمه خورد. امپریال متالز نیز به‌دلیل افت عیار خاک، تولیدش در نیمه اول سال با افت 40درصدی به 191.6 تن کاهش یافت.

 

ارسال نظر