کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۴۸

بارزانی درخواست اتحادیه عرب را رد کرد

مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق درخواست احمد ابو‌الغیظ، رییس اتحادیه عرب برای به تعویق انداختن همه‌پرسی جدایی که قرار است روز ۲۵سپتامبر برگزار شود را رد کرد. به گزارش العربیه، اتحادیه عرب همچنین از کردها خواست تا قبل از برگزاری همه‌پرسی با دولت بغداد مذاکره کنند اما بارزانی گفته که هیات کردستان بعد از برگزاری همه‌پرسی و نه قبل از آن راهی بغداد خواهد شد. رییس اتحادیه عرب با هدف میانجیگری میان بغداد و اربیل به اقلیم کردستان سفر کرده است. بارزانی در شرایطی اصرار دارد همه‌پرسی استقلال برگزار شود که جامعه جهانی ازجمله ترکیه، ایران، دولت عراق و امریکا صراحتا مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده‌اند.

افشای اسناد تازه علیه عربستان در حملات 11 سپتامبر

شواهد تازه ارائه شده در پرونده ۱۱سپتامبر علیه عربستان فاش می‌کند، سفارت سعودی‌ها در واشنگتن یک تمرین برای اجرای عملیات ربایش را توسط دو کارمند عربستانی تامین مالی کرده بود. به نوشته نیویورک پست، دو سال پیش از این حملات، سفارت عربستان به دو تبعه سعودی که در پوشش دانشجو در امریکا ساکن بودند، پول داده تا از فونیکس به واشنگتن بیایند و تمرین و دست‌گرمی برای حملات ۱۱سپتامبر را اجرا کنند. این اظهارات در شکایتی مطرح شده که به نیابت از خانواده‌های ۱۴۰۰قربانی این حملات تروریستی در جریان است.

استقبال افغانستان از اعزام نظامیان امریکایی

معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان از اعزام 3هزار و 500 سرباز تازه ‌نفس امریکایی به این کشور استقبال کرده و آن را اقدام موثر در مبارزه با مخالفان دولت خوانده است. به گزارش ایرنا، نظامیان تازه نفس امریکایی به نیروهای افغان آموزش خواهند داد و به طور مستقیم در نبرد با مخالفان و تروریست‌ها سهم نخواهند گرفت. قرار است بخشی از این نظامیان هماهنگی در حملات هوایی علیه مخالفان دولت فعالیت کنند. با استقرار سربازان جدید شمار نظامیان امریکایی در افغانستان به 15هزار نفر خواهد رسید. کارشناسان بر این باورند، حضور بلندمدت نظامیان امریکایی باعث شدت جنگ و ناامنی در این کشور خواهد شد.

آغاز عملیات ارتش عراق در دیالی علیه داعش

نیروهای مشترک عراقی و حشد شعبی شنبه عملیات گسترده‌یی با عنوان «سه وادی» برای تحت تعقیب قرار دادن داعش در مناطق شمال شرق بعقوبه در استان دیالی آغاز کردند. به گزارش سومریه‌نیوز همزمان مقدماتی برای آغاز عملیات آزادی حویجه در استان کرکوک فراهم شده است. در این عملیات ۴۰هزار نفر از نیروهای مشترک شرکت دارند. گفته شده، جنگنده‌های نیروی هوایی عراق هزاران اعلامیه را در مناطق حویجه و شرق شرقاط پخش کرده و به تروریست‌های داعش هشدار دادند. عملیات حویجه پس از پایان بمباران هوایی مقرهای داعش آغاز خواهد شد.

 

ارسال نظر