اخبار شرکت‌ها

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۳۷

 اخرین خبر از تازه‌وارد فرابورس: محمد ابوطالبی، مدیرعامل هتل کوثر اصفهان در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به ارزندگی سهام شرکت هر سهم «گکوثر» در روز عرضه اولیه برای نخستین بار 1220تومان کشف قیمت شد؟ گفت: به نظر می‌رسد اهالی بازار سرمایه شناخت کافی درخصوص صنعت هتلداری ندارند و به همین دلیل معامله‌گران و تحلیلگران نتوانستند، قیمت‌گذاری درستی در روز عرضه اولیه داشته باشند. ابوطالبی ادامه داد: ارزش دارایی‌هایی که برای این مجموعه برآورد شده بیش از 2200تومان به ازای هر سهم محاسبه می‌شود. این درحالی است که از نظر سهامدار عمده برای سودآوری مواردی همچون ثبات سودآوری، ثبات مداوم در ارزش دارایی‌ها همچون ارزش ساختمان و استهلاک برآورد شده است. از این رو ریسکی از بابت دارایی وجود نداشته است. ضمن اینکه برخی موارد ازجمله تغییرات قیمت غذا و نوشیدنی هر چند شاید به نظر نیاید تاثیر بسیار شگرفی در صنعت هتلداری دارد. مدیرعامل هتل کوثر اصفهان به برنامه‌های این مجموعه جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه اشاره و ابراز کرد: انجام برنامه افزایش سرمایه 63 درصدی به تصویب سهامدار عمده رسیده و برای اجرایی شدن آن در انتظار ورود «گکوثر» به بازار سرمایه بوده‌ایم. براساس آن سرمایه شرکت از 11میلیارد تومان به 18میلیارد تومان خواهد رسید.

 اصلاحیه گزارش عملکرد«خکاوه»: «خکاوه» در گزارش جدیدش زیان ۱۱۰ریالی را پیش‌بینی کرد و در دوره عملکرد 3ماهه اول سال جاری ۱۷۰ریال زیان محقق کرد. شرکت سایپا دیزل اصلاحیه پیش‌بینی درآمد هر سهم براساس عملکرد 3ماهه نخست سال مالی جاری را برای دومین بار اصلاح و گزارش عملکرد دوره مذکور را پس از اعمال تغییرات اندکی منتشر کرد. این مجموعه با سرمایه بیش از 2هزار و 635 میلیارد ریال در اصلاحیه بودجه سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 افزایش اندک زیان برآوردی را به ثبت رساند. آنچنان که «خکاوه» در گزارش جدیدش زیان 110ریالی را پیش‌بینی کرد و در دوره عملکرد 3ماهه اول سال جاری 170ریال زیان محقق کرد. بدین‌ترتیب این مجموعه خودروساز پوشش 155درصدی زیان برآوردی را در کارنامه عملکرد 3ماهه اول سال مذکور رقم زد.

 برآورد جهش سودآوری«مرقام»: شرکت ایران ارقام نخستین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی آتی خود را با جهش سودآوری تدوین و منتشر کرد. این مجموعه فعال در گروه رایانه با سرمایه 500 میلیارد ریال نخستین بودجه سال مالی منتهی به 31شهریور ماه 97 را با برآورد سود تدوین کرد و درحالی که سال مالی 96 زیان 98ریالی را برآورد کرده بود برای سال مالی آینده مبلغ 41ریال سود پیش‌بینی کرد. بر این اساس «مرقام» تغییر قابل توجه سودآوری را برای سال مالی آتی به سهامدارانش وعده داد. براساس اطلاعات موجود، شرکت ایران ارقام براساس عملکرد 9ماهه سال مالی 96 با تحقق زیان 101ریالی پوشش 103درصدی زیان برآوردی 98ریالی را به ثبت رسانده است.

 زمگسا در آستانه انجام طرحی با حاشیه سود بالا: عباسی، مدیر مالی شرکت دامپروری مگسال درخصوص آخرین نرخ شیر خام و خوراک دام گفت: سال ۹۲ قیمت هر کیلوگرم شیر خام ۱۴۴۰تومان اعلام شد؛ ولی از سال ۹۳ با وجود افزایش قیمت محصولات لبنی، شیر خام حتی به قیمت مصوب ۹۲ نیز از دامداران خریداری نشده است. در یک ماه اخیر به دلیل وجود صادرات قیمت خرید شیر خام هم افزایش داشته و هر کیلوگرم شیر خام را به طور میانگین ۱۲۸۰تومان عرضه می‌کنیم. البته با افزایش نرخ ارز، نرخ خوراک دامی نیز افزایش یافته است. به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم یونجه از ۷۰۰تومان به ۱۱۰۰تومان رسیده است. جو و ذرت نیز نسبت به سال گذشته رشد قیمت محسوسی داشته‌اند بنابراین در خوشبینانه‌ترین حالت شرکت‌های دامپروری به اندازه سال ۹۵ سودآوری خواهند داشت.

 برنامه‌های سمگا برای احداث هتل‌های جدید: مازیار نیازمند، کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی «سمگا» درخصوص وضعیت فعلی صنعت گردشگری در ایران به گفت: پس از برجام با بهبود شرایط شاهد رشد چشمگیر ورود گردشگران خارجی به کشور بودیم. گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاری اقدام به بررسی وضعیت کشور کرده‌اند و برخی از آنان نیز با شرکت‌ها و گروه‌های داخلی قراردادهای مشارکت منعقد کرده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به قرارداد گروه هتلداری فرانسوی اکور ACCOR با سمگا، ورود گروه اسپانیایی ملیسا و گروه رادو، و… به ایران اشاره کرد که قراردادهای عمدتا مدیریتی با هتل‌های ایرانی منعقد کرده‌اند. ورود گروه‌های خارجی به مدیریت هتل‌های ایرانی علاوه بر اینکه استانداردهای داخلی را ارتقا می‌بخشد موجب جذب گردشگران خارجی بیشتر نیز خواهد شد. از سوی دیگر اقداماتی مانند لغو روادید در مورد برخی کشورها، بحث توریسم درمانی، خصوصی‌سازی هتل‌های دولتی و… اتفاقات مثبتی بوده‌اند که به رونق بیشتر صنعت گردشگری و هتلداری کمک کرده‌اند.

 «خودرو» در پی تولیدات ارزان قیمت: ایران خودرو با نیسان موتور قرارداد همکاری منعقد می‌کند و این قرارداد می‌تواند منجر به حمایت از بازار فولاد داخلی شود. به گزارش سنا، ایران خودرو به عنوان یکی از اصلی‌ترین خودروسازان ایران درحال مذاکره با نیسان موتور در زمینه ماشین‌های با قیمت پایین در کشور است. این همکاری نه تنها به تقویت بخش خودرو داخلی کمک خواهد کرد بلکه سبب تقویت بخش فولاد ایران به ویژه مقاطع تخت هم خواهد شد. به گفته مدیرعامل ایران خودرو، انتظار می‌رود این قرارداد در ماه مارس ۲۰۱۸ به امضا برسد. ایران قصد دارد با شرکت‌های ژاپنی در زمینه به روزآوری تکنولوژی و فناوری‌ها همکاری کنند و پیش از این سعی داشت با هوندا، تویوتا و میتسوبیشی همکاری کند. با این اقدام، صنعت فولاد داخلی کشور از توسعه بخش خودرویی بی‌بهره نمی‌ماند چون بخشی از مواد اولیه برای تولید خودرو داتسون به صورت محلی عرضه و تامین می‌شود. به گزارش متال اکسپرت، انتظار می‌رود شرکت فولاد مبارکه که بزرگ‌ترین تولیدکننده مقاطع تخت کشور است از این قرارداد بیشترین سود را ببرد. به طور ویژه فولاد مبارکه در ۴ماهه اول سال ۹۶ بالغ بر ۶۴ درصد صادرات خود را کاهش داده و بر تامین نیاز داخلی تمرکز کرده است. مصرف داخلی مقاطع تخت در ایران در مدت مشابه ۴ماهه 4.3میلیون تن بود که حدود ۲۴درصد بیشتر از ۴ماهه اول سال ۹۵ بوده و تولید نیز ۱۴درصد رشد داشته و به 3.7میلیون تن رسیده است.

 

ارسال نظر