نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۳۶

ورود شستا به بورس ترکیه: مرتضی لطفی از پیشکسوتان حوزه سیمان کشور است که علاوه بر فعالیت در بخش خصوصی سمت‌های مهم و تاثیرگذار اقتصادی نیز داشته است.

وی اکنون نایب‌رییس هیات‌مدیره یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های اقتصادی کشور است. عضویت وی در اتاق بازرگانی و نمایندگی بخش خصوصی کشور سبب شده که از وی به عنوان یکی از حلقه‌های اتصال بخش خصوصی و دولتی نام برده شود تا جایی که در این مصاحبه که در قالب قائم‌مقام و عضو هیات‌مدیره شستا با وی انجام شده باز هم دغدغه بخش خصوصی را دارد. لطفی در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی شرکت شستا این‌گونه اعلام کرد: با توجه به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، دولت اگر فعالیت‌های خود را در قالب این شعار تنظیم کند بخشی از وعده‌های تبلیغاتی و انتظارات مردم که بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی است، تامین می‌شود.

قائم‌مقام شستا در ادامه ابراز کرد: از طرف دیگر 75 درصد واحدهای ما در بورس هستند و برنامه‌ریزی کردیم که شرکت‌های باقیمانده تا سال آینده وارد بورس خواهند شد و شرکت‌های غیربورسی را نیز جهت شفافیت صورت‌های مالی به بورس می‌فرستیم. وی ادامه داد: از طرف دیگر مذاکراتی با بورس ترکیه داشته‌ایم که برخی سهام خود را آنجا عرضه کنیم که این اتفاق برای نخستین بار است در کشور رخ می‌دهد.

در بحث سرمایه‌گذاری خارجی در آذربایجان یک واحد دارویی و در عراق یک واحد سیمانی در حال احداث است. سه تفاهمنامه نیز با غنا امضا کردیم از طرف دیگر با تهاتر برخی منابع داخل کشور و معادن آفریقا می‌توانیم پرتفوی خودمان را افزایش دهیم. لطفی در خصوص سهم بازار سرمایه در تامین مالی اشاره کرد: بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین منابع مالی تامین صنعت است و من فکر می‌کنم در این حوزه افت و خیزهای زیادی داشتیم.

شمارش معکوس برای پرداخت سود سهام عدالت: طبق وعده دولت تا پایان شهریورماه قرار است که سود سهام عدالت پرداخت شود؛ بر این اساس حداکثر ۱۲ روز دیگر زمان باقی است تا مرحله اول سود سهام عدالت، پس از 10سال به حساب مردم واریز شود. به گزارش مهر، دولت وعده داده تا پایان شهریورماه، نخستین مرحله سود سهام عدالت را به حساب مشمولان واریز کند. آن‌گونه که دولت می‌گوید، ۴۹ میلیون نفر مشمول دریافت سود سهام عدالت هستند که البته از این رقم 2میلیون نفر متوفی بوده و در مرحله اول مشمول دریافت سود نمی‌شوند.

بر این اساس اگر دولت به وعده خود عمل کند، این نخستین باری است که پس از 10سال از اجرای طرح اعطای سهام عدالت، مردم سود دریافت می‌کنند؛ چراکه طی مدت 10سال گذشته تمام آنچه از محل توزیع سود سهام این شرکت‌ها حاصل شده، بابت خرید سهام به خزانه دولت واریز شده است و هیچ مشمولی تاکنون بابت سهمی که در اختیار گرفته، پولی به دولت پرداخت نکرده است. بر این اساس چند ماهی است که دولت اعلام کرده تا مردم برای دریافت این سود، شماره شبای خود را وارد سامانه کرده و در ازای شماره‌یی که وارد می‌کنند؛ در موعد مقرر سود خود را دریافت کنند؛ اما هنوز هم هستند کسانی که شماره حسابی برای واریز سود خود اعلام نکرده‌اند و شاید هم امسال مشمول دریافت سود سهام عدالت نشوند؛ به خصوص اینکه دولت اعلام کرده که تا پایان شهریورماه مهلت باقی است تا اگر کسی می‌خواهد سرمایه خود را در قالب سهام عدالت افزایش داده و به یک میلیون تومان برساند؛ ضمن اینکه شماره شبای حساب بانکی خود را نیز در سامانه ثبت کند.

 

ارسال نظر