فلوریدا در انتظار ابرتوفان 200 میلیارد دلاری

۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۵۶۱
فلوریدا در انتظار ابرتوفان 200 میلیارد دلاری

گروه جهان|

توفان ایرما پس از درهم کوبیدن سواحل کوبا به نواحی جنوبی ایالت فلوریدای امریکا رسیده است. صلیب سرخ جهانی هشدار داده که تاکنون 1.2 میلیون نفر از این توفان آسیب جانی و مالی دیده‌اند و جان ۲۶ میلیون نفر دیگر در امریکا و حوزه کاراییب در خطر است. گفته شده، تخلیه اجباری برخی مناطق فلوریدا که بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد بزرگ‌ترین رویداد در نوع خود، در تاریخ ایالات متحده است.

به گزارش یورونیوز، توفان ایرما که درجه‌اش پنج ارزیابی شده شدیدترین توفانی است که تاکنون در اقیانوس اطلس به ثبت رسیده است. این توفان که پیش‌تر جزایر سن‌مارتن و سن‌بارتلمی، جزایر هلندی- فرانسوی در حوزه کاراییب را درنوردیده بود، موجب نابودی زیرساخت‌ها و ساختمان‌های این مناطق شده است. سی‌ان‌ان از کشته شدن دست‌کم 24 نفر و زخمی شدن 100 نفر در این جزایر خبر داده است.

پیش‌بینی شده ایرما برفراز مجمع‌الجزایر «کی» در جنوب فلوریدا به حداکثر شدت خود برسد. بنابر آخرین برآوردها، سرعت باد در این جزایر یک‌شنبه (امروز) به ۲۵۷ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. اداره هواشناسی ملی امریکا هشدار داده در جزایر «کی» که حدود ۷۰ هزار نفر سکنه دارد هیچ‌کس در امان نخواهد بود. بلومبرگ در گزارشی به نقل از کارشناسان از احتمال خسارت 200 میلیارد دلاری ایرما در ایالت فلوریدا خبر داده است.

همچنین بنابر پیش‌بینی هواشناسان، ممکن است ایرما به سوی سواحل غربی فلوریدا تغییر جهت دهد و کلان‌شهر میامی از آن در امان بماند. با این‌حال از ۶۵۰ هزار نفر خواسته شده که خانه‌های خود را در این منطقه ترک کنند. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که در جاده‌ها و بزرگراه‌های میامی و سایر نقاط جنوبی فلوریدا راه‌بندان‌های بزرگی شکل گرفته و بنزین خودروها که ساعت‌ها در ترافیک مانده بودند تمام شده است. در این حال پلیس راه ایالتی تعدادی کامیون انتقال سوخت را به پمپ بنزین‌ها هدایت کرده تا کمبود بنزین و گازوییل را جبران کند. گفته شده، بخشی از ساکنان این مناطق برای پرهیز از راه‌بندان در جاده‌ها تصمیم گرفتند با هواپیما از منطقه خارج شوند بر همین اساس شرکت هوایی دلتا بر تعداد پروازهای خود از فرودگاه‌های میامی و شهرهای اطراف افزوده است.

در این میان خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناسان هشدار داده که شدت تخریب ابرتوفان ایرما و تبعات پس از آن می‌تواند به ورشکستگی شرکت‌های بیمه در ایالت فلوریدا بینجامد. در این گزارش آمده که آوارگی حدود پنج میلیون نفر در فلوریدا تهدیدی جدی است که شرکت‌های بیمه این ایالت با آن مواجه هستند.

 کمک مالی برای مقابله با تغییرات جوی

در همین حال رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند پس از آنکه ایالات متحده در کمتر از دو هفته گذشته با دو توفان ویرانگر هاروی (در ایالت تگزاس با شدت درجه 4) و ایرما (با شدت درجه 5) روبه‌رو شده، کمیته تخصیص اعتبارات مجلس سنای امریکا لایحه هزینه‌های دولتی از جمله کمک مالی ۱۰ میلیارد دلاری به نهاد ناظر تغییرات جوی زمین در سازمان ملل متحد را تصویب کرده است. این تصمیم اما در حالی اتخاذ شده که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، می‌خواهد کمک مالی به این نهاد را که بر معاهده تغییرات جوی پاریس نظارت دارد، قطع کند.

به گزارش رویترز، ۳۰ عضو این کمیته که مسوول تعیین بودجه نهادها و موسسات دولتی هستند، بودجه ۵۱ میلیارد دلاری برای وزارت خارجه و فعالیت‌های بین‎المللی امریکا را تصویب کردند که شامل تبصره مربوط به تداوم کمک مالی این کشور به نهاد ناظر بر معاهده تغییرات جوی پاریس و نهاد علمی بین‌المللی در زمینه تغییرات جوی کره زمین است.

گفته شده، علاوه بر اکثریت اعضای دموکرات این کمیته دو سناتور جمهوری‌خواه نیز به آن رای مثبت دادند. هر چند دولت امریکا اعلام کرده که از معاهده تغییرات جوی پاریس، توافقی که ۲۰۱۵ حدود ۲۰۰ کشور جهان برای مقابله با گرمایش زمین آن را امضا کردند، خارج شده ولی کماکان به عنوان یک عضو ناظر در این مذاکرات باقی خواهد ماند.

 

تاثیر ایرما بر بازارها

ابرتوفان ایرما بر بازارهای مالی نیز تاثیر زیادی داشته و ارزش دلار به کمترین میزان از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی رسیده است. بلومبرگ نوشته، ارزش سهام بازارهای بورس امریکا دچار کاهش شده است و ناظران منتظر عواقب توفان ایرما بر اقتصاد فلوریدا هستند. بنابراین گزارش، وجود حوادث طبیعی سهمگین در امریکا باعث شده ارزش سهام بازار بورس «اس‌اندپی۵۰۰» روز جمعه حدود 21/0درصد، داوجونز 17/0 و سهام بازار نزدک 11/0 درصد کاهش یابد. بازار سهام مکزیک (بولسا) نیز دچار 14/0 درصد افت ارزش شده است. ارزش دلار حدود 0.3 درصد و ارزش واحد پول مکزیک «پزو» نیز 0.1 درصد کاهش یافت. اما ارزش یورو، پوند بریتانیا و ین ژاپن در مقابل دلار به ترتیب 0.2 درصد، 0.8 درصد و 0.7 درصد افزایش یافته است. توفان‌های سهمگین چند هفته اخیر امریکا فعالیت شرکت‌های نفتی را نیز مختل کرده است. یوگن وینبرگ رییس مرکز مطالعات بازار کالای کومرتس‌بانک آلمان، با اشاره به اقدامات احتیاطی شرکت‌های شل و برتیش پترولیوم از جمله کاهش فعالیت‌ها و تخلیه کارکنان غیرضروری به رویترز گفته که تعیین دقیق تاثیرات دو توفان اخیر هاروی و ایرما بر پالایشگاه‌ها و تقاضای نفت صنایع امریکا زمان‌بر خواهد بود.

 

 

ارسال نظر