شمشیر دو لبه حساسیت کلانتری نسبت به آب

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۶۹

گروه انرژی|

مرداد ماه سال جاری بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در سفر خود به کرمانشاه وضعیت اقلیمی و بارندگی کشور و به طور کلی موضوع آب را یکی از چالش‌های بزرگ کشور عنوان کرد. اظهارنظر در رابطه با بحران آب اتفاق جدیدی نیست اما نکته‌یی که در حل بحران آب اهمیت دارد، موضوع مدیریت منابع آب است که جهانگیری نیز در آن سفر از لزوم تغییر در مدیریت منابع آب صحبت و بر آن تاکید کرد. پیش‌تر «تعادل» در تحلیل این اظهارنظر معاون اول حسن روحانی به بررسی این موضوع پرداخته بود که متولی اصلی مدیریت آب در ایران کدام ارگان و سازمان است.

روی کاغذ، وزارت نیرو متولی اصلی موضوع آب در کشور به حساب می‌آید اما در عمل نهادهای دیگری نیز وجود دارند که دخالت مستقیم در این موضوع دارند که مهم‌ترین آنها وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و نیز سازمان حفاظت محیط‌زیست است. بدون تردید حل معضل حادی همچون بحران آب از عهده یک سازمان یا وزارتخانه خارج است اما نکته کلیدی این است که برای حل هر معضلی نیاز به تعیین یک نهاد اصلی است که نقش راهبری و برنامه‌ریزی را برعهده داشته ‌باشد و سایر سازمان‌ها را تحت برنامه خود همراه کند. این خلأیی است که در موضوع بحران آب به ‌شدت احساس می‌شود. درحال حاضر هر کدام از وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست با بخشی از موضوع مدیریت منابع آب سرگرم هستند و در سال‌های اخیر ناهماهنگی‌ و ناسازگاری‌ در روابط این ارگان‌ها کم نبوده‌ است.

در دولت نخست حسن روحانی، معصومه ابتکار به عنوان رییس‌ سازمان حفاظت محیط‌زیست انتخاب شد. ابتکار در 4سال اخیر و به واسطه بودجه به‌ شدت محدود این سازمان نتوانست گره بزرگی از مشکلات زیست‌محیطی ایران بگشاید و تلاشی برای ورود چشم‌گیر به حل معضل آب ایران نکرد. اما در دولت دوم روحانی، عیسی کلانتری جایگزین معصومه ابتکار شد. کلانتری بلافاصله پس از نصب شدن در این سمت و به واسطه سوابق پیشین خود به خصوص در بخش کشاورزی و نیز حضور به عنوان دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر با مشتی پر وارد موضوع بحران آب شده است. اظهارات روز گذشته کلانتری در نخستین نشست خبری خود به عنوان رییس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. جایی که وی عنوان کرد 70درصد تمرکز سازمان در دوره جدید بر موضوع بحران آب متمرکز خواهد بود.

وی همچنین اظهار کرد:«نیروهای مربوط به مقوله هوا در سازمان محیط زیست 20برابر موضوع آب است یعنی آب در این سازمان جایگاهی نداشته درحالی که امروز 70 تا 80 درصد مشکل کشور نبود آب است». هر چند در وهله اول توجه یک مقام دولتی آن هم در جایگاه رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست به موضوع بحران آب امری مبارک است اما باید به این نکته نیز توجه داشت که اظهارات و مواضع پرسروصدای کلانتری در روز گذشته و هفته‌های اخیر نشان‌دهنده این است که اگر موضوع آب در 4سال اخیر محل اختلافی بین وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه بود در 4سال آینده، یک ضلع جدید به نام سازمان حفاظت محیط‌زیست به این اختلافات اضافه خواهد شد.

تغییر رویکرد آشکار در سازمان حفاظت محیط‌زیست و تمرکز ویژه کلانتری بر موضوع بحران آب درحالی اتفاق می‌افتد که وزارت نیرو هنوز وزیر جدید خود را نشناخته است. از این‌ رو در صورتی که از همین‌ ابتدای دولت دوازدهم، نهاد اصلی متولی موضوع بحران آب تعریف نشود و جایگاه، وظایف و حیطه فعالیت سازمان حفاظت از محیط‌زیست مشخص نشود، می‌تواند آبستن اختلافاتی شود که هیچ کمکی به حل بحران آب نخواهد کرد.

 

ارسال نظر